/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
sikkert net
Fra : jarrovii
Vist : 933 gange
100 point
Dato : 21-11-09 01:17

Hej. Jeg er blevet skræmt.
Jeg har i flere år haft et godt fungerende trådløst net, uden kryptering. Pludseligt opdager jeg min nabos pc på mit net. Jeg går en tur på nettet routerens hjemmeside zitech wlb2011aip. Vælger wep kryptering og nøgle. Husker at markere hvilke computere der er tilladte i mit netværk og den næste halve time afprøver jeg de øvrige computere indtaster nøgle og alt er fint. Da jeg genstarter er der ingen computere i huset der kan komme på nettet. Da jeg er nødt til at gå på nettet for at ændre i min routers opsætning var jeg nødt til at slå alt trådløs fra og oprette en LAN forbindelse og nu har jeg fået det trådløse til at køre igen men altså et helt åbent netværk og jeg tør jo ikke prøve igen for jeg synes jeg gjorde alt det rigtige og kan ikke se hvad jeg ellers skal gøre.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-11-09 08:59

prøv igen. det er jo ikke farligt at prøve igen.

Når du får nøglen så vælg at kopiere den, ikke skriv den ned, men lig den på en usb nøgle, og fordel den på de andre pcer på den måde.

Du skriver at "da du genstarter" hvad er det du genstarter. Er det når hverenkelt pcer genstarter at de ikke vil på nettet, eller hvad?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-11-09 09:34

Kryptering
Kryptering er ikke en beskytelse for at andre kan bruge dit trådløse netværk. Kryptering er en kodning af de data der sendes og modtages over den trådløse del.
I nogle systemer kan du også indtaste krypteringsnøglen i ASCII, hvilket vil sige, at du indsætter nøglen i ren tekst, som kan være et navn du nemt kan huske, hvis du igen skal genoprette nøglen.
Her er der som regel plads til fire nøgler, hvoraf kun den ene er aktiv ad gangen, men så du nemt kan skifte nøgle, hvis det er nødvendigt.

Frasortering ved MAC
Ved brug af MAC filter kan du indstille dem som har adgang til dit trådløse netværk.
ALLOW giver kun adgang til alle de netkort med den registrerede MAC adresse.
DENY afviser alle de MAC adresser der er registreret.
Når en ny maskine skal kobles på netværket, så slå MAC filtret fra, indtil der er en registreret forbindelse.
Vær opmærksom på, at nogle routere filtrere også MAC adresser på LAN siden.

SSID
SSID er det navn du har givet din router, og som kan ses, ved søgning af andre trådløse netværker.
Når du vælger at skjule navnet, er du usynlig på nettet
Når en ny maskine skal kobles på netværket, så slå SSID til, indtil der er en registreret forbindese.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-09 09:49

Du bør altid indstille din router via kabel.
Slå Mac filter fra og slet evt. alle macadresserne
Lav din web - kryptering
Tilslut en af de trådløse som får besked på at taste web-krypteringen.
Nu kan du tilslutte alle de trådløse
Skal den med kabelforbindelse også køre trådløst - skal du lige flytte kablet over til en af de andre mens du laver sidste operation

Slå Mac filteret til for nu kan routeren se dem der er eller har været tilsluttet.

Du vil måske opdage at hver computer har 2 Mac adresser og det er fordi der er to netkort - nemlig et til kabel og et trådløst.

Her kan du se dine netkort.
Start > tilbehør > kommandopromt > skriv > ipconfig /all > enter
eks. ab-34-d5-11-89-f7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-09 09:56

Ja - man ser jo ikke hvad der skrives når man selv skriver.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-11-09 19:09

@Eyvind:
Citat
Start > tilbehør > kommandopromt > skriv > ipconfig /all > enter

prøv WIN + R --> cmd --> enter --> skriv getmac --> enter

@ alle:
Husk lige at hverken WEP kryptering eller MAC filtrering yder nogen særlig form for sikkerhed
at skjule SSID er virker bedre (sålænge routeren ikke accepterer ssid any eller man bruger sit navn eller noget andet der er nemt at gætte som SSID)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-09 19:28

Super EXTERMINATOR - så er man fri for at lede når den kun viser de 2 netkort. *****

Men årsagen til at jeg henviser denne vej, er for at alle kan deltage.
Så nu bliver det sådan her:
Start > programmer > tilbehør > kommandopromt > skriv > getmac > enter.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-11-09 20:46

tillad mig at være på tværs
har ved flere lejligheder stødt på installationer hvor ting som tilbehør, start og alle mulige andre mapper var skjult i alle programmer(men sjovt nok aldrig spil)
derfor henviser jeg altid til kør, så opstår der aldrig misforståelser ( ud over at folk prøver at slette C:\Documents and Settings\Eyvind>_ )

Start --> kør --> cmd --> enter/ok -->getmac -->enter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-09 21:31

Ja ja ja ja - der kan da flyttes rundt så kommandopromten er blevet væk.
Så det kan da være at skulle bruge din måde fremover.

Men når det nu skal være brugersikkert.......hvad så med wintast + noget som starter cmd.

Kommentar
Fra : jarrovii

Dato : 18-01-10 01:43

Er min pc senil
Jeg har nu forsøgt at ændre SSID navnet og slå broadcast SSID fra. De andre computere i huset følger da pænt med under det nye navn.
Men
Når computerne så har været slukket og jeg tænder igen har de glemt alt om det nye navn og der dukker en meddelse op om, at der ikke findes nogen trådløse netværk i nærheden.
Hvordan får jeg de andre pc'er til at huske navnet på det trådløse netværk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-10 10:30

Rækkefølgen på nyt navn er sådan:

Sæt din comp. til routeren med kabel.
Log ind via en browser
slå broadcast SSID til
Lav nyt navn
Vent med at skjule navnet
Genstart og tilslut de andre comp. trådløst
slå broadcast SSID fra
Tag kablet fra til din comp. og vent 10 min
Start din egen comp. trådløst
Sæt din comp. til routeren med kabel.
slå broadcast SSID til
Nu kan din comp. også huske routerens navn.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-01-10 23:32

Du skal naturligvis bede din computer om, at dit netværk er det som er fortrukken, og derfor skal koble op til dette, ellers glemmer den jo hvad det var du ville.