/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kender nogen til min oldefar?
Fra : Bolette103
Vist : 1714 gange
70 point
Dato : 23-04-03 00:10

Jeg søger oplysninger om min oldefar Hans Jensen, Slose pr. Nysted på Lolland.
Hans er født den 21. marts 1844. Andet ved jeg ikke.
Alle oplysninger til sagens fremme modtages med tak!

Mvh. Bolette103

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 23-04-03 00:18

Hej Bolette.
Er han født på Lolland. hvor?
Hvornår boede han i Slose?

Lis

Kommentar
Fra : epa52

Dato : 23-04-03 00:50

HEj Bolette
Kender du et af hans børns navne og fødselsdato - altså en af dine bedsteforældres navne og fødested, så er det måske lettere.
Navnet på byen er Sløsse - Musse Herred - Maribo Amt.

Mvh
Eva

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-04-03 16:23

Prøv at søge på
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp er der her IGI/Denmark - over 25 med det navn,
det kan være du på adresse finder oplysninger der kan hjælper dig videre.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-04-03 16:26

der er også denne adresse med folketællinger , prøv også den.
http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp
Senta

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 70 point
Dato : 23-04-03 20:54

Det ser ikke ud til at han er i Vester Ulslev sogn (hvor Sløsse ligger) i 1845. Der er ingen Hans (Jensen) på 1-3 år.

i 1890 er der kun en Hans Pedersen Hansling der passer på alderen i Sløsse.

Du bliver nødt til at fortælle hvor du har oplysningen om hans fødselsdato fra, samt hvornår han skulle have boet i "Slose pr. Nysted".

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 23-04-03 22:41

Jeg har fået mange oplysninger fra min familie, her er en ny om min oldefar. født i Herritslev Sogn, musse Herred. d 21marts. Bolette103

Godkendelse af svar
Fra : Bolette103

Dato : 23-04-03 23:01

Tak for svaret jkrjk2.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 23-04-03 23:02

Så vil jeg foreslå dig at kigge her:

http://www.arkivalieronline.dk/Folketaelling/folketalling.asp

og finde amt - herred - sogn det tager selvfølegelig lidt tid men du bliver nødt til at kigge på billederne enkeltvis.

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 23-04-03 23:13

Min oldefar som er født i Herritslev sogn, Musse Herred, Den 21 Marts 1844, var gift med Dorthea Hansen. Er der nogen som vil hjælpe mig med oplysninger her om? Tak Bolette103

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 23-04-03 23:46

Jeg fandt Hans Jensen 28 år, gift med Dorte kirstine hansen 20 år gift den 01 Nov 1872 i Vester Ulslev
de fik følgende børn:
Hans Peder JENSEN
Sex: M

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 28 Nov 1872 Place: <Vester Ulslev, Maribo, Denmark>
Christening: 09 Feb 1873 Place: Vester Ulslev, Maribo, Denmark

Karen Sofie Emma Katrine JENSEN
Sex: F

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 29 Dec 1874 Place: <Vester Ulslev, Maribo, Denmark>
Christening: 02 May 1875 Place: Vester Ulslev, Maribo, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Hans JENSEN
Mother: Dorte Kirstine HANSEN

Alfrida Marie JENSEN
Sex: F

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 28 Mar 1877 Place: <Vester Ulslev, Maribo, Denmark>
Christening: 10 Jun 1877 Place: Vester Ulslev, Maribo, Denmark

Husstand: Maribo, Musse, Herritslev, 1845, 39, Herritslev By, en Gaard

Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Rasmus Jensen, 42, Gift, Gaardmand, 39, en Gaard, Thoreby Sogn, Marib. Amt, , , , , Herritslev By, , , , 1, , , M, ,
Dorthe Jensdatter, 29, Gift, hans Kone [Rasmus Jensen], 39, en Gaard, her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt, , , , , Herritslev By, , , , 1, , , K, ,
Anne Dorthe Rasmusdatter, 10, -, deres Datter [Rasmus Jensen og Dorthe Jensdatter], 39, en Gaard, Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt], , , , , Herritslev By, , , , 1, , , K, ,
Jens Olsen, 26, Ugift, Tjenestefolk [Rasmus Jensen og Dorthe Jensdatter], 39, en Gaard, Thoreby Sogn, Marib. Amt, , , , , Herritslev By, , , , 1, , , M, ,
Mads Jørgensen, 17, Ugift, Tjenestefolk [Rasmus Jensen og Dorthe Jensdatter], 39, en Gaard, her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt, , , , , Herritslev By, , , , 1, , , M, ,
Maren Hansine Kristensdatter, 23, Ugift, Tjenestefolk [Rasmus Jensen og Dorthe Jensdatter], 39, en Gaard, Breininge Sogn, Marib. Amt, , , , , Herritslev By, , , , 1, , , K, ,
Karen Jensdatter, 39, Enke, Indsidder Enke og Almisselem, 39, en Gaard, her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt, , , , , Herritslev By, , , , 1, , , K, ,
Birthe Hansdatter, 10, -, hendes Børn [Karen Jensdatter], 39, en Gaard, Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt], , , , , Herritslev By, , , , 1, , , K, ,
Dorthe Hansdatter, 8, -, hendes Børn [Karen Jensdatter], 39, en Gaard, Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt], , , , , Herritslev By, , , , 1, , , K, ,
Hans Jensen, 1, -, hendes Børn [Karen Jensdatter], 39, en Gaard, Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt], , , , , Herritslev By, , , , 1, , , M, ,
Rasmus Madsen, 58, Gift, Indsidder og Dagleier, 39, en Gaard, Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt], , , , , Herritslev By, , , , 1, , , M, ,
Maren Larsdatter, 45, Gift, hans Kone [Rasmus Madsen], 39, en Gaard, Do [her i Sognet, Herritslev Sogn, Marib. Amt], , , , , Herritslev By, , , , 1, , , K, ,

I 1870:

Niels Larsen, 36, Gift, Gaardeier, 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , husfader, , Luthersk, , M, ,
Dorthe Christoffersen, 34, Gift, , 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , husmoder, , Luthersk, , K, ,
Jens Christensen, 12, Ugift, , 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , barn, , Luthersk, , M, ,
Rasmus Larsen Bille, 6, Ugift, , 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , barn, , Luthersk, , M, ,
Claus Larsen Bille, 4, Ugift, , 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , barn, , Luthersk, , M, ,
Hans Larsen Bille, 2, Ugift, , 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , barn, , Luthersk, , M, ,
Udøbt Drengebarn, under 1år, Ugift, , 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , barn, , Luthersk, , M, ,
Hans Jensen, 26, Ugift, , 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , Tjends, , Luthersk, , M, ,
Karen Jensdatter, 60, Ugift, , 1, Gård, Torslunde, , , , , Herritslev, , , Tjends, , Luthersk, , K, ,
Ane Rasmussen, 17, Ugift, , 1, Gård, Øster Ulslev, , , , , Herritslev, , , Tjends, , Luthersk, , K, ,
Christoffer Clausen, 61, Gift, , 1, Gård, Herritslev, , , , , Herritslev, , , Aftægtsmand, , Luthersk, , M, ,

Udfra dette må du kunne se om der er navne du genkender.
god fornøjelse.
Hilsen Lis

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 24-04-03 12:25

Hej Lis, Mang tak for alle oplysninger, det så rigtig godt ud, må jeg komme igen? bolette103.

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 24-04-03 12:25

Hej Lis, Mang tak for alle oplysninger, det så rigtig godt ud, må jeg komme igen? bolette103.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 24-04-03 12:44

Så må det være ham, hans kone og børn i 1890?
Samtlige personer i husstanden

Maribo, Musse, Øster Ulslev, Øster Ulslev, , en gård, 13, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Jensen, 45, Gift, husfader, dagleier, Herritslev
Dorthe Kirstine Hansen, 37, Gift, husmoder, hans kone, Fuglse
Vilhelmine Jensen, 10, Ugift, barn, , Herritslev
Emil Kristine Jensen, 8, Ugift, barn, , Herritslev
Jakob Albert Felip Jensen, 5, Ugift, barn, , Øster Ulslev
Oluf Anthon Filip Jensen, 2, Ugift, barn, , Øster Ulslev
Alfred Filip Jensen, under 1 f. 16.6.89, Ugift, barn, , Øster Ulslev
Jacob Julius Larsen Vith, 36, Gift, husfader, gårdejer, Rødby mark
Ane Kirstine Lang, 35, Gift, husmoder, hans kone, Hillested
Valdemar Vith, 13, Ugift, barn, , Hoby
Jørgen Vith, 11, Ugift, barn, , Hoby
Julius Vith, 8, Ugift, barn, , Øster Ulslev
Christian Vith, 5, Ugift, barn, , Øster Ulslev
Mariane Vith, 2, Ugift, barn, , Øster Ulslev

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 24-04-03 12:54

FT 1840 for Herritslev er under indtastning. Så når den kommer på nettet, kan du finde Karen Jensdatters mand (som formentlig er Hans Jensens far).
---
Du kan også prøve at ringe til lokal historisk arkiv og spørge om de vil slå hans fødsel op (hvis de har kopier af kirkebogen):

Nysted Lokalhistoriske Arkiv

Den Gamle Stationsbygning

Jernbanegade 24, 1. sal

4880 Nysted

tlf:

å:
1. ti i md 19-21 samt 3. ti i md 10-12

k:
Bodil Clausen

tlf:

o:
Nysted, Nysted Landsogn, Kettinge, Bregninge, Herritslev, Døllefjelde, Musse, Øster Ulslev, Vester Ulslev, Godsted sogne i Nysted Kommune

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 25-04-03 00:29

Jeg er ny på nettet, hvis jeg gerne vil give point til en, så forstår jeg det ikke, kan jeg få hjælp, tak. Bolette103

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-04-03 03:33

Hej Bolette!
Du klikker bare på "Accepter som svar" ud for den kommentar, som du synes er det bedste svar.

I dette tilfælde syntes jeg, at Lis`s kommentar med vielsen på Familysearch og FT fra 1845 og 1870 var det bedste forslag.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 25-04-03 23:12

Hej Jeannie!
Tak for vejledningen mht., at jeg bare skal klikke på "Accepter som svar" ud for den kommentar, som jeg mener er bedst, for at give vedkommende point!
Problemet nu, er bare, at der på min skærm overhovedet ikke findes nogen "knap" med denne betegnelse Ved godt, at det ikke er dit ansvar at jeg sikkert er nødt til at rette ? til kandu.dk. Men mange tak for dit forsøg på at hjælpe mig igang!
Et andet uklart punkt er, hvordan man kan fordele ens tilrådighedværende point til de respektive kommentarer?
Hvis nogen stadigvæk orker at hjælpe mig igang her på sitet, vil jeg være taknemmelig for det!
Mvh. Bolette103.

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 26-04-03 17:20

Hej jkrjk2!
Tak for al din hjælp i forb. med min anesøgning !