/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lauritz Olufsen/Oluf Lauritzen
Fra : modersvilje
Vist : 939 gange
300 point
Dato : 16-11-09 14:45

Lauritz Olufsen/Oluf Lauritzen udlagt barnefader Hven var han???

Jeg har:
FT-1860 Laxegade 15, 4 (AO Øster 148-285 ops. 118)

Marthea Emilie Petersen født Kiel, 40, Enke, Kjøbenhavn, Syning,
Oluf Lauritz Petersen, 11, -, [Kjøbenhavn], hendes Søn,
Christian Alexander Petersen, 7, -, Kjøbenhavn, hendes Søn
Augusta Nathalia Petersen, 6, -, Kjøbenhavn, hendes Datter
Agnes Adelaide Petersen, 2, -, Kjøbenhavn, hendes Datter

Marthe Emilie dør 24 jan 1862 (Holmen)
Så det har ikke været muligt at finde børnene konfirmeret!

Alle børnene er døbt i Trinitatis:
August Emil, f. 16 aug 1848 - 1845-1849 ops. 138, F: Lauritz Olufsen, kræmmersvend
Lauritz Olaf, f. 02 sep 1849 - 1845-1849 ops. 186, F: Lauritz Olufsen, kræmmersvend
Christian Alexander,f. 07 sep 1852 - 1850-1853 ops. 129, F: Lauritz Olufsen, kræmmersvend
Augusta Nathalia, f. 02 aug 1854 - 1854-1857 ops. 254, F: Lauritz Olufsen, klædekræmmersvend
Agnes Adelaidef. 23 sep 1856 - 1854-1857 ops. 364 F: Oluf Lauritzen Handelsbetjent

Det er påfaldende at alle børnene er født i aug/sep. kunne faderen være handelsrejsende,
og så bo hos Marthe Emilie Petersen/Kihl ca. 2 md. om året???

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-09 15:27

Nok ham her?

Lauritz Olufsen
Birth: 03 FEB 1824 Skaade, Aarhus, Denmark
Parents:
Father: Oluf Rasmussen
Mother: Maren Mortensen Rasmussen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-11-09 15:54

Ja det er en mulighed!
Men......
Hvordan kommer jeg videre derfra?

Samtlige personer i husstanden
Aarhus, Ning, Holme, Skaade Bye, en Gaard, 72, FT-1834, B3424
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Maren Mortensdatter 54 Enke Gaardkone
Barbara Olesdatter 29 ugift hendes datter
Rasmus Olesen 27 ugift hendes søn
Ane Marie Olesdatter 13 ugift hendes datter
Laurs Olesen 10 ugift hendes søn
Jens Rasmusen 17 ugift Tienestedreng

Ingen af Marthes børns "ualmindelige" navne går igen, ej heller i Kihl-slægten

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-09 17:48

Han var den eneste i FS med eksakt stavning, derfor tror jeg det er ham?

Ved ikke hvordan vi kommer videre og hvor han færdes som handelsrejsende??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-11-09 18:08

Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Middelgade, 134, 246, FT-1850, D3314
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Chr. Weiss 38 Gift Husfader, Distrikstlæge, Doct. med Aarhus
Edvardine Rosenkrone 29 Gift hans Kone Norge
Clara Weiss 4 Ugift deres Barn Aarhus
Carl Weiss 2 Ugift deres Barn Aarhus
Johanne Markussen 30 Ugift Tjenestefolk Aalborg
Kirstine Sørensen 23 Ugift Tjenestefolk Thyrsting, Skanderborg Amt
Laurs Olesen 26 Ugift Tjenestefolk Holme, Aarhus Amt
Johan Lund 31 Ugift Cand. med Kjøbenhavn

Det tager kun et øjeblik at lave et barn, dog lidt længere tid hvis han skal rejse til Kbh. først

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-09 19:14

Hvis han ikke hedder Lauritz Olufsen, den omrejsende kræmmersvend, men Laurs Olesen,
er der mange flere muligheder end ham jeg fandt ved eksakt spelling i family search.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-11-09 19:21

Hej Svend
Det er ham du fandt:

Moderen & alderen passer

Samtlige personer i husstanden
Aarhus, Ning, Holme, Skaade Bye, en Gaard, 72, FT-1834, B3424
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Maren Mortensdatter 54 Enke Gaardkone
Barbara Olesdatter 29 ugift hendes datter
Rasmus Olesen 27 ugift hendes søn
Ane Marie Olesdatter 13 ugift hendes datter
Laurs Olesen 10 ugift hendes søn
Jens Rasmusen 17 ugift Tienestedreng

Og den du fandt til mig:
Lauritz Olufsen
Birth: 03 FEB 1824 Skaade, Aarhus, Denmark
Parents:
Father: Oluf Rasmussen
Mother: Maren Mortensen Rasmussen

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-09 12:09

prøv denne adresse det kan være du finder dem i århus
http://www.folketimidten.dk/
senta

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-11-09 13:20

Hej Senta
Jeg ved jo ikke hvorfra Lauritz Olufsen/Oluf Lauritzen stammer
Det var Svend der foreslog ham som en mulighed!!

Jeg har fundet 2 af børnene som "voksne"

Navn: Agnes Adalaide Petersen Køn: K Alder: 26 Civilstand: Ugift
Fødested: Kjøbenhavn
Kilde: FT-1885 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Slotsgade (Lige numre) Stednavn: Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter
Matr.nr/adresse: Slotsgade 32,matr.36L-N Lod 7 Grøns Stiftelse 2.Sal Husstands-/familienr: 8 Indtastningsnr: C9763 Løbenr.: 584
......................................................................................................................................
Navn: Christian Alexander Petersen Køn: M Alder: 16 Civilstand: Ugift
Erhverv: Bogbinderlærling Fødested: København
Kilde: FT-1870 Amt: Bornholm Herred: Vester Sogn: Rønne Købstad Stednavn: Nørre Kvarter
Matr.nr/adresse: Store Torv Matr. nr.902 Husstands-/familienr: 2 Indtastningsnr: B2092 Løbenr.: 4265

De 3 andre er ikke fundet, dog regner jeg med at August Emil er død inden FT 1850

MVH
Modersvilje

Annuller spørgsmålet
Fra : modersvilje

Dato : 07-12-09 22:39

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål