/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
optimal røgtemperatur, Biasi
Fra : skaerm
Vist : 990 gange
100 point
Dato : 13-11-09 10:01

Hej

Er her nogen som har en ide om hvad den optimale røgtemperatur er på en 26 kw Biasi 3 Wood Støbejerns trækkedel, som fyres med brænde, og er tilsluttet akku-tank?
Med optimal mener jeg selvfølgelig der hvor den brænder bedst, og udnytter brændslet bedst muligt.

Hilsen Bo

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-09 11:31

115 grader

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 13-11-09 14:56

Kommer lidt an på din skorsten.
Røgen må ikke kondencere i skorstenen

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 13-11-09 22:16

nej, det er klart, skorstenen er ø 150 mm, og ca 3,5 m over hvor røg rør går i, røgrør er ca 25 cm, ø 150mm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-09 01:44

Det kommer sandelig an på hvor den røg er.
I forbrændingszonen skal røgen være så varm , som mulig og gerne over 800 grader hvor flammerne holder op. Ellers får du ikke en ordentlig udbrænding af pyrolysegaserne.
Længere fremme falder temperaturen efterhånden som varmen afgives til kedlen. Ved toppen af skorstenen skal man stadig ligge over kondenstemoeraturen, som jeg vil tro er omkring de 80 grader. Den afhænger noget af træets art og fugtighed.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 14-11-09 19:24

ja, men mener der hvor røgen går fra røgtud, og til røgrør. altså selve udgangen på kedlen.
skal i øvrigt tilføjes at skorstenen er en isokern lignende element skorsten, som er meget isoleret.