/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Misforstået dyrevenlighed
Fra : Krummen
Vist : 768 gange
200 point
Dato : 09-11-09 19:24

Jeg fatter ikke de mennesker, som absolut for at pudse deres egen glorie og dyrke deres Florence Nightingalesyndrom, absolut skal gribe ind i naturens orden. Lad dog de fugle dø, som er for svage til selv af skaffe føden. http://www.kandu.dk/tip20298.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 19:54

Jeg pudser nu ikke nogen glorie... jeg gør det lige så meget for min egen skyld

De svageste tager ræven vel alligevel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-09 20:07

Nu er det vel egentlig mennesket der burde udryddes

Siden mennesket begyndte at blive menneske har de ikke bestilt andet end at ødelægge jordkloden samt udrydde hinanden

Hermed burde være bevist at vi slet ingen berettelse har til at opholde os her på kloden

Har I tænkt over det

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-11-09 20:08

Hvis man fodrer fuglene nok, så spiser de ræven når de bliver store!

Kommentar
Fra : bilbjørnen

Dato : 09-11-09 20:17

1. fuglene er måske sultne?
2. det er hyggeligt at se på fugle i haven eller på altanen
3. tænk på din egen ravn i ravneflaget. Hvad om den var sulten og ingen venlige fuglevenner gav den mad...
4. malmins tip var da ganske fint!

bilbjørnen

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 09-11-09 20:28

Piiiip, piiip, pip.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 09-11-09 20:49

Det er da fint at hjælpe de fugle til vinter..

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-11-09 20:55

Man kan jo tænke over, hvorfor det er svært for fuglene at finde føde, kan det tænkes, at det er på grund af menneskets invasion af deres områder?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-11-09 21:36

Jaaaaa jeg var jo godt klar over at det var et ømt punkt at prikke i hehehe.

Nordsted...Du indrømmer da, at det er for din egen skyld...fint fodr du bare videre

Min egen ravn i Ravnefanen LOOL Jo gu ville jeg da fodre den, hvis det var min, men jeg ville da ikke fodre alle de andre

Citat
Hermed burde være bevist at vi slet ingen berettelse har til at opholde os her på kloden
Nu er vi jo trods alt et led i evolutionen, og dermed eksistensberettigede, mener jeg. Og hvem skulle forøvrigt udrydde os, bortset fra os selv?

jeg er faktisk vild med dyr og efter min mening er det bedste i TVer de naturfilm som vises på National Geografic, Discovery og Animal Planet, men jeg brækker mig på langs, når lille fru plidderpladder ringer efter brandvæsenet, dyreredningsorganisationer mv og de kommer susende for at redde ET pindsvin, killing, undulat osv osv.

Jeg kan se en mening i at redde et enkelt eksemplar af en dyrerace, hvis det er en art som er truet af udryddelse. der må vi mennesker gribe ind, da det i langt de fleste tilfælde er vores skyld at arten er udrydningstruet. Disse projekter er glædeligvis til dels lykkedes for arter som eksempelvis næsehorn, bjerggorillaer, geparder, orangutang.

Men gråspurven og solsorten er altså ikke udrydningstruet LOOOL

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-11-09 21:39

LOOL Så lige at Eyvind listepik øffer et andet sted, over at han ikke må komme ind og savle her. Men jeg ved jo fra års erfaring at han bare kommer for at bjæffe af mig, og ærlig talt, så gider jeg ikke høre på ham

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 21:57

Citat
Jeg kan se en mening i at redde et enkelt eksemplar af en dyrerace, hvis det er en art som er truet af udryddelse

Jeg har det fadme godt med at vi ikke fik reddet dinosauerne

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-11-09 22:07

Men hvorfor vente med at sætte ind til en race er truet af udrydning?

Betyder det, at det er ok at slagte til højre og venstre, indtil der er et fåtal tilbage, og SÅ skal der ske noget?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 22:12

Det er os mennesker der giver fuglene vanskelige forhold. Vi bygger flere og flere områder til med parcelhuse osv.
Helt enig kortoververden.
Vi laver "mønsterhaver", med totalt mangel på buske og træer. Vi lukker vores afgrøder inde i drivhuse, vi sprøjter mod ukrudt, som ellers har gavnlige frø for fuglene.

Drop al sprøjtning mod insekter, lad æblerne blive på jorden, fremfor at samle dem sammen og lægge dem i lukkede beholdere. Dyrk nogle af de afgrøder i haven, som fugle kan have gavn af
Drop sprøjtning og diverse til græsplænen- der er mange insekter til havens fugle.

Dyrk de kære fugle både i form af gode planter, buske og træer i haven og som supplement giv dem foder på foderbrættet. Og nyd dem - uanset om det er udfra et egoistisk syn- bare fordi man holder af dem og elsker at se dem dag for dag- nyd den fugleflok omkring foderbrættet - hvor det bliver meget intenst. Nyd at se, hvordan de voksne fodre deres unger, selvom de godt selv kan finde foderet- lige foran næbbet på foderbrættet- de ændrer ikke deres adfærd- de tigger stadig fra de voksne- så fodring ændrer ikke naturen og de instinkter som fuglene har.

det var bare det jeg lige ville sige - "hav en god dag"

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-11-09 22:38

Sentimentalt vrøvl

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 22:45

Citat
Sentimentalt vrøvl

Jeg indrømmer jeg indrømmer- jeg er stærkt sentimental - jeg elsker at min have ikke er clean og jeg elsker at tiltrække alle de fugle som kommer i min have- og jeg nyder at se dem på foderbrættet - glæder mig til at silkehalerne kommer og spiser mine bær

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-11-09 22:53

Jeg fodrer fuglene fordi jeg har mange timer foran vinduet hvor de fodrede fugle underholder mig. Desuden så fodrer jeg også om sommeren, for jeg har 3 mejsekasser i haven og når de hver især har 8-9 unger, så skal der bruges meget mad. Og jeg filmer dem og jeg nyder at kigge på mine fugle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 22:57

Ha ha Krummen, du er i mindretal

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-11-09 23:39

Pyt det har jeg så ofte været. Og du ved som bekendt at 10.000 fluer ikke nødvendigvis har ret fordi de sidder på en kolort

Men granner og smuller mv...det er da ok at I fodrer det vilde fjerkræ, når I gør det for jeres fornøjelses skyld og at I nyder at se på dem...Det svarer jo bare til at have et udendørs bur uden låger. Men dem jeg punker, er de som påstår at de gør det for fuglenes skyld og føler sig som bedre mennesker fordi de fodrer. Capice

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 23:44

Øv nu er jeg glemt igen!! Nå du får sgu alligevel en lille sang med på vejen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 23:49

Citat
Men granner og smuller mv...det er da ok at I fodrer det vilde fjerkræ, når I gør det for jeres fornøjelses skyld og at I nyder at se på dem...Det svarer jo bare til at have et udendørs bur uden låger. Men dem jeg punker, er de som påstår at de gør det for fuglenes skyld og føler sig som bedre mennesker fordi de fodrer.

Stadig - hvad kom først hønen eller ægget ? Jeg skal ikke gøre mig bedre end jeg er, jeg har selvfølgelig min egoistiske tilgang- men hvordan startede det hele ? Det var jo ikke fordi jeg selv opfandt den tanke- det var fordi der var nogen der fortalte at det var godt at sørge for fuglene om vinteren. Det var fordi adskillige ornitologer gav udtryk for at vores fugle havde det svært. Det var det der skabte min interesse- at det så viste sig at være en god investering også for mig selv er noget andet.
Muligvis skal man ikke altid lytte til eksperterne, men jeg lytter nu alligevel, når nogen er gode til at argumentere indenfor deres ekspertise.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 23:54

Smuller-54 det er godt at fodre fuglene året rundt

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/Hele_aaret

Der står lidt i ovennævnte link, men der er ikke nævnt at det også er en god ide at fodre når de har unger.... eller at det er godt at fodre hele året fordi de er vant til at foderet er der

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-11-09 00:02

Citat
Smuller-54 det er godt at fodre fuglene året rundt

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/Hele_aaret

Der står lidt i ovennævnte link, men der er ikke nævnt at det også er en god ide at fodre når de har unger.... eller at det er godt at fodre hele året fordi de er vant til at foderet er der

Det ved jeg godt, og det gør jeg også-må jeg jo indrømme-men det startede med at ornitologer talte om at det var godt om vinteren.Det var der min interesse startede - og så kunne jeg jo ikke stoppe- fortalte de så også- og det har jeg holdt mig til - bortset fra den åndsvage rotte, som lige skulle forhindre det i en periode - for så er fodring på foderbrættet forbudt desværre.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-11-09 00:27

Hør nu her piger....osse dig Nordsted (du er ikke glemt lool - hvem turde glemme dig??)

Jeg har jo ikke nødvendigvis patent på sandheden, men min mening, er at man ikke skal fodre vildt, med mindre der er tale om udrydningstruede arter. Ved fodring forskubber vi den naturlige balance og risikerer, at der bliver for mange af en art, som derfor ikke kan finde føde nok og derfor bliver afhængige af, at vi fodrer dem. Det er skruen uden ende

Fodr de fugle I vil se fra jeres vindue og nyd dem, men lad resten klare sig selv. Hvor jeg bor, er der et par gamle kællinger som smed brød mv. ud af deres vinduer for at pudse deres glorie til stor fornøjelse for rotter og andet pak. Jeg har fortalt dem, at hvis de fortsætter, samler jeg lortet op og stopper uindpakket ind af deres brevsprækker.

Pudsigt nok er de stoppet med det (i øvrigt ulovlige) svineri. Jeg foreslog dem samtidig, at de købte eller lavede nogle mejsebolde (hedder de vist) som de satte på altanen, hvis de absolut ville have lidt fugle at kigge på. - Så JA jeg er hård, men ikke umenneskelig

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-11-09 00:37

Nu må I og fuglene klare jer selv. Min nye 48 lamellers manuelt betjente elevationsseng med ny Lapurmadras H5 samt Nomite vinterdyne, hovedpude og satinlinned skriger efter mig. Jøsses hvor vi passer fint sammen. Før var det en nødvendighed at sove....nu er det ren fornøjelse

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 10-11-09 00:54

Krumme, jeg vil godt give dig ret. Man kan fodre dyrene i sin egen have, den har man fornøjelse af, men jeg gør det for min fornøjelse, undtagen når 3 hunner har unger, kors de har travlt frem og tilbage fra maden og kassen, hele dagen.

Men du har ret i at de at fodre kan skabe problemer. Her hvor jeg bor må vi ikke lægge mad ud udenfor haven, fordi det kan tiltrække rotter.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-11-09 01:03

Citat
kors de har travlt frem og tilbage fra maden og kassen, hele dagen.
Jamen det er de jo skabt til kære granner. Sån har Vor Herre og Darwin bestemt det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-09 01:30

Har vorherre bestemt at de skal have 8-9 unger 2 gange i løbet af sommeren. Det må vist være Darvin der har været på spil.
For ikke at tale om aftnerne hvor vi sidder i haven og venter på pindsvinet.
Jeg føler mig så privilegeret over alle de oplevelser jeg får. Og så lige her i min have.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-09 02:45

Angående sprøjtning og ukrudt, min havemand gik på pension for 3-4 år siden - - det begynder at kunne ses - - og fuglene må jo tro de er kommet til paradis
øh jeg kom vist til at købe et foderbræt sidst jeg var i Bilka den ser fint ud i indpakningen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-09 08:17

Citat
den ser fint ud i indpakningen

Så lad være med at pakke det ud

Fuglene er nok ligeglade

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-09 09:03

Så er der også lige blevet sat en foderautomat op... på et rigtigt godt sted, så vi rigtigt kan se og nyde fuglene -og samtidig et sted, så svineriet lige kan blive fejet ud i haven så vi ikke jokker i det når vi fylder automaten

[CITATsatinlinned][/CITAT]

Kan jeg ikke misunde dig, det må være noget a la ål i gele, jeg glider i hvert tilfælde ud af sengen hvis jeg bruger sådan noget sengetøj

Men din seng, den lyder misundelsesværdig

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-11-09 23:51

Citat
jeg glider i hvert tilfælde ud af sengen
Jeg har da sengehest på sengen

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 11-11-09 01:05

Citat
Piiiip, piiip, pip.
Oversat til menneskesprog = Bliv endelig ved med at fodre os. For når I ikke altid er så gode ved hinanden, er det altså mægtigt, at I er gode ved os både truede og utruede skabninger .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-11-09 01:57

Ævle bævle....Jeg kan godt finde andre oversættelser for PIP

Og ham bibelforskeren Palmin kagler rundt og undskylder sin tåbeopførsel og sine bøvede tråde. Hi Hi Han skulle hellere knytte og nøjes med at ævle om det ham har forstand på, selv om det jo ikke er meget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-09 06:37

Citat
sengehest

jeg kan lige se det for mig

Godkendelse af svar
Fra : Krummen

Dato : 16-11-09 20:40

Tak for svaret granner01. Du skal ha lidt point..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-09 21:33

Åååhhhrr Klumme, jeg takker og bukker.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-11-09 21:44

Kommentar
Fra : Kanik

Dato : 24-03-10 22:19

Problemet er at så får rotter også mad og føj for dem!!!

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 25-03-10 22:56

Citat
Jeg har da sengehest på sengen

Hva sir konen til at blive kaldt en hest ?