/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Netlydbog og Creative Mozaic
Fra : Martinhs
Vist : 2020 gange
300 point
Dato : 08-11-09 21:01

Hej

jeg har lånt min første bog på www.netlydbog.dk, det går fint med at hente bogen ned som zip fil og bagefter pakke den ud. Jeg kan sagtens lytte til bogen på min PC, men, nu har jeg jo investeret i den MP3 afspiller som bibliotekerne anbefaler, Creative Zen Mozaic inkl. DRM10.

Problemet opstår når jeg skal flytte filerne til min mp3 afspiller. Jeg gør det at jeg tilføjer filerne til afspilningslisten i Windows Media player 11, og trykker på "Synkroniser", Når alle filerne står i synkroniseringslisten, trykker jeg på "Start Synkronisering" Her kommer billedet frem hvor alle filerne en efter en synkroniseres, men.. her skriver den "fejl" ud for alle filerne... derfor kan jeg så ikke afspille den på min mp3 aspiller.

Hvad gør jeg galt? Jeg har forsøgt med en anden afspiller, som er magen til, en anden pc, opdateret firmware på afspilleren og tjekket at Media playeren er den nyeste...

Så Hjælp..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-09 21:19

når du har pakket filerne ud, er de så Mp3 filer? Ellers må du konvertere dem til Mp3

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 21:28

Som granner1 skriver kan problemet være at den creative IKKE kan afspille WMA filer.

Men det tror jeg nu ikke - problemet er nærmere at du ikke uden videre kan flytte en lydbog derfra (det er jo IKKE en "fysisk" CD/DVD...)

Nogen af dem er slet ikke downloads men online (streamede) andre er beskyttet og virker kun disse 30 dage - det ville du jo omgå ved at flytte dem

Så løsningen bliver at optage dem eller direkte downloade dem på mp3 afspilleren hvis dette er muligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-09 21:33

Der står sådan inde på netlydbogen

Kan jeg kopiere WMA-filerne og lytte til dem på en anden PC end den, jeg har downloadet dem til?
WMA-bogen kan kun spilles på den PC, som den er downloadet til, eller på en bærbar mp3-afspiller, der understøtter WMA/DRM. Filerne kan kopieres til en anden PC, men kan kun aflyttes, hvis man henter en ny licens, hvilket svarer til et nyt lån.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 08-11-09 21:40

Derfor: Lån kun lydbøger, der allerede er lagt på CD i MP3-format, af Biblioteket. Så kan disse filer kopieres over på din MP3-er fra Stifinder, og så funker det bare .

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 08-11-09 21:43

Hvis det er denne MP3-afspiller, kan den godt afspille WMA:
http://www.pixmania.com/dk/dk/3258546/art/creative/mp3-afspiller-zen-mozaic.html

Kommentar
Fra : Martinhs

Dato : 08-11-09 21:45

Nordsted1..

Som du skriver, "WMA-bogen kan kun spilles på den PC, som den er downloadet til, eller på en bærbar mp3-afspiller, der understøtter WMA/DRM"

præcis den sætning gør jo at det skal virke!!

Så hvordan får jeg den på min MP3 afspiller??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 22:00

Citat
Så hvordan får jeg den på min MP3 afspiller??

Sæt den til komputeren INDEN download og download den dertil....

Måske er det nok at UDPAKKE den på mp3eren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-09 22:06

Alle filerne i din lydbog skal have hente licins før de kan synkroniseres med Windows Media Player, hvis af filerne ikke har licens så kan den spærre for hele overførselen, din mp3 afspiller er på godkendt listen på Netlydbog så du kan få det til at virke, har du læst den udmærkede vejledning her (PDF fi) : http://www.bibliotek.kk.dk/soeg_bestil_forny/opslag/alle-e-opslagsverker/netlydbog.dk/overfor-lydboger-fra-netlydbog-dk-til-en-mp3-afspiller.pdf

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 22:10
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-09 22:15

Angående lydbøger, så se ind på denne side på DR: http://www.dr.dk/Kultur/Kulturguiden/Download/lydboeger.htm der er regelmæssig lydbøger til download, i øjeblikket er der 4, de er der en begrænset periode men afspilles nårsomhels og på hvad som helst, lydbøgerne er i mp3 format, gem dem og lyt til dem når du får tid, de bliver ikke for gamle, dem du låner kan du kun afspille en begrænset periode på grund af DRM licensen

Kommentar
Fra : martinhs1

Dato : 09-11-09 15:49

Det hele er meget godt, og jeg gør det 100% som der står i vejledningen, også dem i lister her.

Men... Når jeg trykker "synkroniser" så melder den bare fejl, at den ikke kan hente licens!!

Nogen må have oplevet dette problem. Jeg har lige være på biblioteket for at få hjælp, og de anede ikke en rygende..." Der mangler ligsom, en fejl liste, inkl. gængse løsninger..

Mp3 afspilleren er godkendt, og har prøvet på 3 forskellige pc'er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-09 15:53

Citat
Når jeg trykker "synkroniser" så melder den bare fejl, at den ikke kan hente licens!!

Og du HAR husket at du skal være logget ind for at den kan hente de licenser

Ellers er det klart den ikke kan hente dem...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-09 15:57

Med andre ord....

Du skal være logget ind på www.netlydbog.dk hele tiden under synkroniseringen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-09 02:31

Og du skal have licens til hver enkelt fil i den lydbog, altså skal du starte afspilning i Windows Media Player og logge ind for at hente licens, når licensen er på plads for første fil så klik på Næste og Næste igen når den fil har hentet sin licens, bliv ved indtil alle filer i lydbogen har licensen på plads, først derefter kan du synkronisere uden fejl, andre kan så du kan også

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-09 15:02

Hej Martinhs
Jeg fik samme begynderfejl som du da jeg startede med at downloade lydfiler fra netlydbog.

Så vidt jeg kan se, er der noget galt med den licens du har downloadet. Prøv at downloade med licensen een gang til. Man kan sagtens downloade den samme bog med tilhørende licens flere gange indenfor den 30 dages periode man kan lytte til bogen. Det hænder at der går noget galt.

Du kan også prøve netlydbogs support. De er meget flinke til at forklare årsagen til at nogle ting ikke lykkes.

Jeg er sikker på at du kan downloade til den afspiller du har, for den anbefales af Netlydbog.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-09 15:05

Hej igen Martinhs.

Når du kører musen over "fejlen", kommer der som regel en forklaring til fejlens årsag.
hilsen Ingelein

Ups. - jeg måtte også bokse rigtig meget med det de første gange. Bøgerne er som regel også kun indlæst i mono, så du skal ikke forvente lyd i begge ørepropper.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-09 17:02

Og lidt mere:

Jeg har nu prøvet hele seancen een gang til og har downloadet en ny bog. De første trin kunne du jo fint klare. '
Efter at filerne er føjet til Win-Media-Player, og man har valgt det rigtige album og åbnet det, står alle filer/kapitler på "media Players hovedfelt. Herefter skal man trække dem over i højre felt = afspilningsliste. Derefter tilslutter jeg min afspiller. Et vindue popper op. Her skal man svare på noget med at navngive spilleren. Øverst i højre side kan man nu se afspilleren og hvor meget plads der er tilbage på den.
Vælg synkroniser - i menulinjen foroven og derefter "start synkroniserings" knappen helt nede i højre side. Nu skulle de enkelte filer synkroniseres til afspilleren. ´Min afspiller skriver "reading" mens der synkroniseres. Man kan følge med i synkroniseringsprocessen for de enkelte filer, idet det hele tiden vises hvor mange % der er synkroniseret.

Håber det lykkes for dig. Hvis det kan trøste, så bøvlede jeg en hel del med det i starten.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-09 22:06

@refi

Citat
Med andre ord....

Du skal være logget ind på www.netlydbog.dk hele tiden under synkroniseringen

Overhovedet ikke, ligesom meget af det andet du har bidraget med i denne tråd er det rene nonsens.
Man downloader først licensen fra www.netlydbog.dk. Derefter filen eller enkelte kapitler, Og her har man allerede forladt Netlydbog. Derefter udpakker man de downloadede fil/filer, overfører dem til Media-Players afspilningsliste, og synkroniserer dem til sin afspiller.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-09 22:32

@Martinhs
Her er der hjælp at få:

http://www.elib.se/library/support_form.asp?lib=163&type=sound
på samme side er der en FAQ liste.

Har du hentet Media-Player runtime filen? Det kan du også læse om i netlydbogs menuen.

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 10-11-09 23:33

Hej Martin
Umiddelbart lyder det til at du har fat i den rigtige metode, men nok ikke den rigtige MP3-afspiller. Netlydbog.dk er et glimrende sted at låne lydbøger. Du downloader uden problemer lyder det til og du kan såmænd også afspille filerne på din pc, så hvis jeg har forstået dig ret, så er det i overførslen til MP3'en den går galt.
Jeg bruger selv en Creative Zen V og har ikke problemer med at synkroniserer fra netlydbog.dk. Der er nogle krav der skal opfyldes dog:
1) Media Player skal være version 10 eller nyere (du har version 11, så det er helt ok)
2) Din MP3 skal kunne håndtere WMA-formatet, som er det lydformat netlydbog.dk bruger
3) Din MP3 skal kunne håndtere DRM (digital rights management) og det er sandsynligvis her problemet ligger. I DRM ligger lidt kodning der dels gør at lydbogen bliver inaktiv efter 30 dage, men også beskytter mod kopiering. På http://netmusik.wordpress.com/tag-musikken-med/ kan du se hvilke afspillere der er testet med succes (netmusik og netlydbøger bruger samme standarder) og så vidt jeg kan se, så er din MP3-afspiller ikke imellem, men listen er langt fra komplet.

Mit råd er derfor at nærlæse vejledningen til din MP3-afspiller og tjek om den er DRM og WMA kompatibel - hvis ikke, så har du fundet problemets kerne.
Mit lokale bibliotek har lavet en fin vejledning som ligger frit til print, så du kan evt. prøve at kigge på: http://www.biblioteket.sonderborg.dk/~/media/Bibliotek%20Soenderborg/Dokumenter/netlydboger.ashx

Håber det lykkes for dig - det er skønt med lydbøger på farten

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-09 09:03

Hej Noqia

Martinhs 's afspiller har DRM10 skriver han i starten af tråden, så det er ikke afspilleren, medmindre den har en fejl.
Hilsen Ingelein - Med en billig afspiller fra ALDI, som også har WMA/DRM10.

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 11-11-09 10:17

Hej Ingelein,
det er jo netop det der er problemet - der kan sagtens være fejl på afspilleren. Sådan som Martin beskriver sin fremgangsmåde, lyder det mest plausibelt at der ligger en fejl der, når nu der ikke sker fejl i download eller overførsel til media player i første omgang. Så er lydfilerne i hvert fald gode nok.
Fejlen opstår jo netop når der skal føres fra media player til mp3-afspilleren, så det er nærliggende at tænke på en fejl i afspilleren. Og det har intet med hvor dyr eller billig en mp3-afspiller er - men der kan være fejl uanset pris.
Bortset fra det...

Martin - der er enkelte biblioteker der udlåner mp3-afspillere, som med garanti virker. Det var måske en ide at tjekke det ud med en af dem, da du så får set om det er fremgangsmåde eller afspiller den er gal med.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 11-11-09 15:25

Mp3-afspilleren kan da også lige formatteres fra din PC.

Og tag lige den der, Refi:
Citat
Overhovedet ikke, ligesom meget af det andet du har bidraget med i denne tråd er det rene nonsens.
Og så fra Ingelein, det søde og rare menneske .

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-09 16:00

Hej Cathcart

Næh, jeg er da sød som sædvanlig, men kan da blive endog meget usikker på de andre råd der kommer fra refi, når han i denne tråd fyrer sådan en masse af, som tydeligt fortæller at han ikke selv bruger netlydbog.

Det første man gør, inden man overhovedet kan downloade filerne er at hente licensen. Så kommer der en meddelelse om at filerne pakkes og derefter at man kan downloade dem.

Ens "lånerkort" knyttes til licensen, idet det koster bibliotekerne 25 kr. for hver licens. Derfor er der også en begrænsning på 5 bøger pr. låner pr. 30 dage.

Men da der jo kan ske afbrydelser mens man downloader, kan man sagtens gå ind og hente den samme bog ned flere gange indenfor de 30 dage. Der er jo nogen, som ikke har en hurtig internetforbindelse. De nøjes med at downloade enkelte kapitler ad gangen.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 11-11-09 20:51

Ja, ja søde Ingelein, det har jeg altså fattet. Synd at du skulle skrive det hele igen . Og så ville jeg jo bare drille Refi .

Mange hilsner fra Chris

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-09 21:41

Hej Chris
Det skal du ikke være ked af - Jeg har været hurtigskriver med 10 fingre i snart 55 år, så et par linjer fra eller til betyder ikke noget. Det værste ved at skrive så hurtigt er at hjernen ikke altid kan følge med
Nu skynder jeg mig at forlade tråden
Kærligst Ingelein

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 11-11-09 22:49

God aften Ingelein.
Citat
Jeg har været hurtigskriver med 10 fingre i snart 55 år
Så ligger jeg midt imellem sådan en hurtigskriver som sig, og dem der skriver efter bibel-systemet: "Søg og du skal finde!"

Og så gentager jeg lige til Martinhs:
Citat
Mp3-afspilleren kan da også lige formatteres fra din PC.
og
Citat
Lån kun lydbøger, der allerede er lagt på CD i MP3-format, af Biblioteket. Så kan disse filer kopieres over på din MP3-er fra Stifinder, og så funker det bare
Sværere bør det altså ikke være .

Vh Chris

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-09 09:31

Hej Cris
Citat
Lån kun lydbøger, der allerede er lagt på CD i MP3-format, af Biblioteket. Så kan disse filer kopieres over på din MP3-er fra Stifinder, og så funker det bare

Sværere bør det altså ikke være .

Det er jo ikke det manden vil - han vil bruge muligheden for at downloade fra www.netlydbog.dk.
Udvalget er større der og man skal ikke passe bibliotekets åbningstider. Og jeg forstår ham ganske godt.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 12-11-09 16:08

Ja, ja, søde Ingelein. Det var da også bare et forslag for at gøre det lettere for Martinhs. Og måske vil det også hjælpe, hvis den MP3-maskine blev formatteret .

Vh Chris

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-09 16:26

Hej Chris
Da jeg ikke kunne få min afspiller til at fungere ved synkroniseringen, havde jeg også læst om formateringen, men min afspiller (Medion) kan slet ikke formateres udover at man kan formatere hukommelsen.

Hvad skulle den formatering du foreslår gøre ved afspilleren?

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 12-11-09 22:50

God aften Ingelein.

Citat
formatteret
Ups, det er, som Ingelein skriver: formatere . Jeg skulle nok ha holdt en t-pause .

Og så ved jeg da ikke, om det overhovedet vil hjælpe, kun fjerne eventuelle fejl. Et skud i tågen, da der nu er så mange problemer med at få "noget" over på den MP3-er. Da det er en Creative, kan den formateres.

Det var bare det. Roger, over og ud . For jeg lister ud af dette spg. nu, inden en vis herre kommer efter mig. Men vi ses sikkert snart i et andet indlæg. Hej så længe .

Vh Chris

PS! Jeg fjerner fluebenet.