/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lukning af varmt vand.
Fra : 1anne
Vist : 1828 gange
100 point
Dato : 05-11-09 21:41

Hej,

Jeg har en vandhane der drypper, og vil derfor skifte denne. I forsøget på at skifte vandhane er jeg dog stødt på et mindre problem. Jeg kan lukke for det kolde vand, men den sorte dims (hedder det en balofix?) som man skal dreje en halv omgang for at lukke for vandet, den kan jeg kun rykke ganske få milimeter. Er der nogen gode råd til, hvordan jeg får lukket for det varme vand? Kan balofixen (?) smøres? Skal jeg banke let på den med en hammer for at løsne? Andre gode ideer?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 05-11-09 21:51

Hej..Jeg har haft godt erfaring med at få en unbrako-nøgle af rigtig størrelse
banket forsigtig ind i hullet, der hvor det evt. håndtag har siddet.
Drej lidt forsigtig frem og tilbage indtil det lykkes.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-11-09 22:03

Det sorte håndtag på ballofixen er bare i plastik- og er for at være håndvenligt. Du kan sagtens tage en tang og dreje den med. Hvis den knækker er der underneden mulighed for at bruge en umbrako nøgle istedet.
før disse sorte plastik håndtag, havde vi alene dem med umbrako nøgle, men de kan selvfølgelig også være svære at dreje, på grund af evt. kalk.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-11-09 22:07

Hej Anne.
Iwersen kan godt være inde på noget du kan bruge - hvis du ikke kan dreje ballofixen ved hjælp af det lille sorte håndtag som sidder på den, så kan du prøve at trække det af (lige udaf) evt. med hjælp fra en tang - hullet som så bliver synligt er ganske rigtigt beregnet til en unbrako-nøgle - ved at benytte den i stedet for håndtaget får du noget mere at tage fat i og muligvis kan du ved at vrikke lidt frem og tilbage få den løsnet så meget, at det kan lykkes for dig at lukke den.
Hvis der ikke er noget som hjælper, så kan du i sidste ende lukke for det kolde vand ved hovedhanen og når du har tappet et stykke tid af det varme vand vil trykket forsvinde og til sidst kommer der ikke mere vand, så du kan skifte din vandhane.
Medmindre du tømmer din varmtvandsbeholder helt vil der muligvis kunne komme nogle skvulp ud af røret, i takt med at der suges luft ind, men det er i små mængder som kan tørres op og du skal ikke være nervøs for at der pludselig kommer meget vand hvis bare din hovedhane er lukket.
Når så hanen er skiftet åbner du igen for ballofix og/ eller hovedhane - så er det i orden.
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-11-09 22:20

Bennymanden har ret.
Det kan også være at når du ødelægger det dumme plastichåndtag at den skal drejes med en lille svensknøgle.
Knald det plastic af.