/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Det nye digitale signal.
Fra : granner01
Vist : 683 gange
100 point
Dato : 01-11-09 00:24

Hurra Danmark tager del i udviklingen. Vi har nyt digitalt signal. Og man skønner at 50.000 ikke kan se TV nu. Har sort skærm.

Hvor mange af dem er mon pensionister? Og hvor mange af dem har kun pensionen, så de ikke har penge til at købe tilbehør, eller de er ikke mobile så de kan komme i forretninger søndag.

De spørgsmål giver stof til eftertanke. Hvad siger i? Kender i nogen der er kommet i klemme?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-09 01:01

Nu er det jo ikke noget der sådan lige er kommet som en total overraskelse, eller burde ikke være det.

Det er mere end et halvt år siden, at varslerne om ændring af TV-signalerne begyndte at blive annonceret.

Og de husstande med almindelig analog antenne, kan jo blive "kørende" igen med en digitalboks til 2-300 kroner, hvis de ikke allerede har gjort det.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-11-09 01:05

En MPG2 box koster ca. 200,- det er der vist ikke mange der ikke har råd til. Det største problem for de ældre er nok at de får en fjernbetjening mere at holde styr på.

Jeg synes egentlig at der har været gjort meget over en lang periode for at fortælle om det nye signal, så jeg forstår ikke rigtigt de 50.000

Hvis jeg kendte nogen der ville få problemer, havde jeg nok hjulpet dem med problemerne.

Der er vist mange butikker og andre der har benyttet chancen til at tjene lidt ekstra. F.eks. er der nogle der hellere fortæller at man skal have et nyt fjernsyn, og ikke bare en ny box, eller man fortæller at man skal købe sig til en TV pakke.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-11-09 01:11

lige nu er det jo alle der modtager DVB-T der har sort skærm, det "glemte" de lige at oplyse om.
alle MPEG2 sendere er nede og bliver først aktiveret om nogle timer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-11-09 01:13

på denne side kan i checke om jeres sender er klar (grøn prik) eller den er slukket (rød prik)
http://www.digi-tv.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-09 01:25

Citat
lige nu er det jo alle der modtager DVB-T der har sort skærm, det "glemte" de lige at oplyse om.
alle MPEG2 sendere er nede og bliver først aktiveret om nogle timer

Javist, det skriver de...men det passer så ikke. For jeg sidder altså i øjeblikket og kigger på Ramasjang, DR HD, DR K o.s.v. via min gamle indendørs antenne

Dog er DR1, DR2 og TV2 ikke på endnu.

Underligt, jeg troede faktisk signalerne kom fra samme sender

(jeg tager fra Hadstensenderen)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-11-09 01:30

Citat
Javist, det skriver de...men det passer så ikke. For jeg sidder altså i øjeblikket og kigger på Ramasjang, DR HD, DR K o.s.v. via min gamle indendørs antenne

det er altså MPEG4 sendere

Citat
Dog er DR1, DR2 og TV2 ikke på endnu.

Nej, som jeg skrev, MPEG2 senderne er IKKE aktive

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-09 01:39

Nå, okay..jeg troede sgu de sendte det hele under et fra samme sender, så det blot er ens egen modtager der bestemmer om man kan se mpeg-4 kanalerne

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-11-09 01:45

fra samme sender mast .... ja, men hver sin sender på masten
det er jo to forskellige signaler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-11-09 06:41
Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-09 09:14

De største problemer ligger slet ikke hos folk med EGNE antenner....

De ligger på de små boligejendomme med fællesantenner.

Nan har "bildt" folk ind at det var KUN hvis de havde egen antenne der var problemer - man "glemte" bare at en masse mindre boligforeninger OGSÅ har egne antenner der blot fordeler signalet.

At det så er diverse "bestyrelser" der har sovet i timet er så en anden sag

De har ALLE ventet til sidste øjeblik med det resultat at teknikkerne IKKE kan nå dem alle før indenfor 8-14 dage

Og man vidste jo på forhånd hvor mange det drejede sig om - det er endda MINDRE end forventet....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-09 10:57

Mon ikke de fleste fælles antenne anlæg, har været så forudseende, at de har taget højde for denne udvikling.
Mange mindre, mere eller mindre private anlæg, har for længst opgivet at udvide deres anlæg med de mange kanaler som er at modtage, at de har ladet de store kabelselskaber klare leveringen af tv signalet.
Her i byen, er det for længst blevet tvungen, at man skulle tilslutte sig fællesantenne anlæget. Man ville ikke længere have disse strittende metalkoste oppe på ethvert hustag. Det var især på større boligblokke, hvor man havde en skov af antenner, næsten en for hvert lejemål.
Det var den kommunale tvungen støtte til antenneforeningen, at alle private antenner skulle fjernes inden for en fastsat tidsmål.
JO - Det pyntede på bybiledet.

Den samme fremgangsmåde gentog sig, da de kommunale varmeværker, gennemtvang fjernvarmen, så der var langt færre osende skorstene (der hvor antennerne oftest var monteret)

Jo vi lever jo i et frit demokratisk diktatur! (På godt og ondt)

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-11-09 12:49

Severino mfl

Citat Severino "Jo vi lever jo i et frit demokratisk diktatur! (På godt og ondt)"

Nu blev digital MPEG 2 så "demokratisk" trukket ned over hovedet på mange med økonomiske konsekvenser og ikke mindst en masse bøvl med digibokse nye stakke af fjernbetjeninger til følge.
.
Om 2 år kommer cirkus igen til byen med MPEG 4 for alle der fik købt "nyt" tv med MEPEG 2 eller digibox MPEG2 så må læderet frem igen og endnu flere "elektronikcontainere " indkøbes til "genbrugsstationerne "

Bortset fra jeg synes det er en politisk gang sjusk så kunne jeg godt tænke mig en forklaring på hvorfor der kun går 2 år før mange er på den igen.

Jeg har ladet mig fortælle at på sendemasterne sidder der stadig fra i dag 1-11-09 både MPEG2 sendere og MPEG 4 sendere og det vil fortsætte frem til 2012.

HVOFOR KAN MAN IKKE BARE LADE MEPEG2 SENDERE OG MPEG 4 SENDERE KØRE VIDERE EFTER 2012 når de kan nu-det ville spare mange danskere for unødvendige udgifter /besvær.
Jeg er klar over at de nye digitale kanaler ( altså udover de 5 pt gratis MEPEG 2 ) så ikke vil være tilgængelig hvis man ikke investerer i MPEG4 udstyr men der er jo mange der er tilfredse med de 5 programmer der kan modtages på MPEG 2

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-09 13:32

Her skal du nok spørge de 179 DIA'er (Dum i arbejde) som er langtidsansat i en arbejdsprøvelse på Christiansborg. Det er jo her inde fra, at have bestemt denne form for maltraktering af de almindelige skatteborgere, som af humanitære grunde, holder dem i live.
Uanset deres lave IQ, så må man jo ikke skille sig af med dem; aktiv dødshjælp er jo ikke indført i Danmark. Gennemsnittet på Danmarks IQ, kunne jo gå hend og nå nye højder.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-11-09 14:26

Severino mf
Hvem skriver man til på x-borg-er det et bestemt udvalg der har rodet med det her / en kommision/forbrugerombudsmanden / andet
?
jeg vil helt sikkert gå videre med det

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-09 15:55

Jeg ved ikke om de har det nu, men der har været en kommunikationsminister en gang, og de har også en teknik ogmiljø minister.
Men gå ind på www.ft.dk så kan du nok finde noget om det!

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 02-11-09 23:34

Tak for svaret refi. Du kom nærmest med en forklaring.