/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Fe, det hyppigeste grundstof?
Fra : Bue89
Vist : 1125 gange
100 point
Dato : 26-10-09 11:39

hej.
jeg kører en diskussion men nogle fra min klasse om, hvorvidt Fe (Jern) er det det grundstof der er mest af i universet.
på Wiki står der at det ligger nr. 10.
men på DR 1 så jeg en udsendelse om universet, hvori der blev sagt at Fe er det mest stabile grundstof i universet, og da forskere undersøgte det nærmere kom de frem til, at Fe er det grundstof der er mest af.

hvis nogen kan finde et link eller andet der kan bekræfte det, vil jeg meget gerne have det.
på forhånd tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-09 12:04

Du skal lige blive enig med dig selv om hvor du vil have jern som det stof der er mest, er det hele universet eller jorden incl. atmosfæren eller er det kun selve jordskopen (den kolde del som vi går og som holder på den rødglødende kerne)

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 26-10-09 12:43

Hej Bue,

nej - jern er ikke det hyppigste grundstof i universet - det er brint.
At jern er det mest stabile grundstof er korrekt, det er det sidste trin i de processer, der sker når en stjerne kollapser under en supernovaeksplosion. Det skyldes at jern har den laveste bindingsenergi - der skal tilføres energi for at lave jern om tll et andet grundstof.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 26-10-09 18:01

Det er helt korrekt at brint er det mest almindelige grundstof i universet både målt i antal atomer og i vægt.
Det skal dog nævnes at "dark matter" som ikke ingen rigtigt ved hvad er, men indtil videre kun vides at eksistere pga. dens tyngdepåvirkning det påvirker synligt stof - kan ændre vores opfattelse af hvad der er mest af. Hvis "dark matter" beskaffenhed opklares vil det nok ikke blive betegnet som et grundstof.
Det er korrekt at jern-56 har den laveste vægt per nukleon, mens nikkel-62 har den største bindingsenergi per nukleon og derfor må nikkel betegnes som det mest stabile grundstof (årsagen til at nikkel-62 har en højere vægt per nukleon i forhold til jern-56, skyldes at nikkel har relativt flere neutroner). Forskellen er dog minimal og jern dannes i større mængder i f.eks. en supernova fordi syntesevejen er enklere.