/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Oras armatur drypper
Fra : DKJOL
Vist : 18069 gange
150 point
Dato : 25-10-09 19:18

Jeg har en bruser med et Oras armatur, der er begyndt at dryppe. Vi har meget kalk i vandet, og jeg har foretaget en afkalkning af alt hvad jeg kan komme i nærheden af, uden at skille armaturet ad.

Inden jeg lukker for vandet og adskiller armaturet for enten at udskifte pakninger eller at afkalke disse, vil jeg gerne høre, om der nogen, der kan fortælle præcis hvilke dele, jeg skal købe (der er rigtigt mange forskellige pakninger mv. i byggemarkederne). Og hvis jeg kan få gode råd til (og evt. link til detaljerede brugsanvisninger) til hvordan man foretager vedligehold på et Oras armatur af typen, med en regulering for temperatur og en anden regulering for vandtryk, vil det være super.

Kort: Hvordan for jeg mit Oras bruserarmatur til at holde op med at dryppe ?

Mvh. Jakob

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 25-10-09 19:34
Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-09 19:41
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-10-09 21:24

Oras er et af de gode mærker, og det er helt sikkert de keramiske pakninger der skal skiftes. De har to års garanti mod dryp, så tjek dine kvitteringer. Ellers for du forklaret proceduren i dit byggemarked eller hvor du har købt den.

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 26-10-09 09:16

Efter at have checket nettet ud, har jeg fundet det er et Oras Optima blandingsbatteri: http://www.badbasen.dk/13/bb_or_image003_thumb.jpg

Det er en ældre model, ca. 8 år gammel, og det er først nu, at den er begyndt at dryppe. Er løsningen "bare" at skifte den keramiske pakning ? Og hvilken type pakning skal jeg købe (Jeg bliver nemt forvirret over de mange forskellige modeller, man kan finde i byggemarkeder).

Mvh. Jakob

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-10-09 10:38

Du køber keramiske pakninger til Oras Optima.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-10-09 18:15
Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 27-10-09 20:18

Jeg takker for hjælpen, men har endnu ikke fundet præcis det produkt, jeg skal købe, for at kunne gøre min vanhane drypfri

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 28-10-09 15:16

http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Reservedele-Oras--ORAS-2003-Topstykke-T-Optima-276222.html

Prøv at afmontere topstykket på venstre side af batteriet og se om det er det rigtige.
Det tar`kun få minutter med en skruetrækker og en skiftenøgle.

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 05-11-09 11:05

Når jeg nu skal skille blandingsbatteriet ad, for at se hvad der skal udskiftes, så:

1: Hvordan afmonterer jeg topstykket (og/eller andre drejeanordninger). Jeg vil nødigt ødelægge noget.

2: Findes der en detaljeret anvisning til hvordan man adskiller og samler et Oras Optima blandingsbatteri ?

3: Når jeg har adskilt batteriet, hvordan ser jeg så, hvad der skal skiftes ?

4: Er det temperaturindstillingen eller styrke indstillingen, der skal skiftes ? (batteriet drypper uanset om der er skruet op for varmt eller koldt vand)

Det er måske elementære spørgsmål, men det er første gang jeg skal prøve at skifte indmad i en "vandhane"

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 05-11-09 18:27

Det lyder for mig som om du måske skulle ringe efter den lokale VVS mand Eller også kunne du udskifte hele amaturet det er måske lettere for dig og de billige holder ikke nødvendigvis ringere. Har selv udskiftet 2 temmelig dyre amature med andre til 200 kr pr stk nærmest som et forsøg. De virker begge upåklageligt endnu efter ca 5 år. Bruseamatur med termostat kan fås fra 300 kr og op

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 150 point
Dato : 06-11-09 18:48

På venstre side skal du have håndtaget af.
Du skal først have et lille dæksel af -det kandu vippe af med en lille skruetrækker.
Så kan du se en lille skrue, den skruer du ud, håndtaget kan så trækkes af.
Nu er du inde ved topstykket - skru det af. Og få det hele med - mærk efter med fugefingeren.
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Reservedele-Oras--ORAS-2003-Topstykke-T-Optima-276222.html
Skru nyt topstykke på.
Monter resten. Nu virker det.
Hvis du er p.... våd har du glemt at lukke for vandet i starten.

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 09-11-09 09:06

Min model er af typen, hvor reguleringen af vandet ikke sidder i venstre side, men på midten. (I venstre side sidder termostaten). Og som jeg ser det, er der ikke rigtigt noget dæksel, der kan gemme på en skrue. Muligvis skal jeg trykke, den knap ind, der sidder som sikring mod at der skrues for meget op for vandet, og så tvinge den forkromede drejeknap af med en skruetrækker ?

Jeg synes dog også at have læst mig til, at der skal anvendes specialværktøj for demontering af topstykker i Oras blandingsbatterier ?

Jeg er lige ved at falde for den nemme løsning, og købe et ny blandingsbatteri, da det ser ud til at være en del nemmere at udskifte. Men det irriterer mig naturligvis at reperation af et blandingsbatteri skal være så omstændigt.

Jeg har skrevet til Oras, men har intet hørt. Det kan være, at jeg skal vælge et andet mærke ?

Det er ikke lykkedes for mig at finde en tegning eller demonteringsbeskrivelse af den model jeg har.

Kan det passe, at 15 cm er standard centerafstand mellem varmt og koldt vand til batteriet ?

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 09-11-09 17:45

Bauhaus : Damixa termostat amatur med 5 års garanti 397.- Hvis afstanden mellem koldt og varmt ikke passer kan man købe 2 nippelrør formet som et S, så kan man altid få det til at passe

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 09-11-09 18:29

Jeg har købt et andet mærke. Grohe, tror jeg det var, en demomodel til fordelagtig pris, og jeg er meget tilfreds. Det var i den grad nemmere at skifte hele batteriet, men jeg takker for den entusiastiske hjælp jeg har fået. nielsg har været meget aktiv i hjælpen, og jeg vil derfor lukke tråden, med at sende mine point den vej. Men også en stor tak, til andre, der har gjort mig klogere på blandingsbatterier.

Jeg mangler dog stadig at finde en effektiv måde at demontere grebet på mit gamle batteri. Nu, da det ligger på gulvet, er det mere et spørgsmål om principper....men jeg kan stadig ikke få grebet af.

Godkendelse af svar
Fra : DKJOL

Dato : 09-11-09 18:30

Tak for svaret nilsg.