/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Camillasmoster - har du lige
Fra : Eyvind
Vist : 1416 gange
100 point
Dato : 25-10-09 19:00

Et tips til Kopisystemet i Publisher

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 19:18

Kan jeg hjælpe, jeg arbejder meget med Publisher

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 19:35

TV ------------------ vender tilbage og laver et spørgsmål til jer hver.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 20:16

Både tekst og billeder sættes ind i rammer, det er det indsæt bruges til. Og skal man kopiere, så skal man først klikke på den ramme man vil kopiere, og så højreklikke og sige kopier Detefter flytter man pilen lidt og højereklikker. Nu kommer der en kopi lidt forskudt for den første og hvis man trykker sæt ind, så kommer de som perler på en snor. Helt identiske.

Kan du bruge hjælpelinier, de grønne linier som man bruger når man skal arbejde med mange bokse?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-09 20:21

granner01 - jow jow, dén er jeg med på.

Jeg venter spændt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-09 20:22

Men Publisher har en skabelon, som klarer det med afrivningssedlerne med det vups.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 20:41

Det kan ikke betale sig at bruge skabelonen, det tager for lang tid og er for omstændelig.

De grønne linier er hjælpelinier, hvis man f.eks. vil lave visitkort der skal være lige store. Eller lave kort o.s.v.

De kommer frem hvis man har linialer i siden og foroven. Så trykker man shift (den med pilen opad) og bliver ved med at holde den nede. Så fører man pilen ud i den venstre linial og kører lidt fren og tilbage til der kommer et lille skilt hvor der står juster. Så trykker man venstre musetast ned og trækker en grøn linie over på papiret der hvor man vil have den. Linierne bruges til at styre bokse. Boksene klistrer nærmest til de linier.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 20:50

En gang for mange år siden lavede jeg lidt klubblad og jeg brugte Publisher til at styre siderne og teksten. Pub 95 / 97 / 98 senere har jeg leget med pub 2000.

En sjov funktion i publisher er at lave en eller flere kopier som følger originalen.

Den funktion nævner Moster, og det er den jeg gerne vil genopfriske.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 20:58

Så skal du bruge en af de faste guider. Men det har jeg ikke lyst til, jeg vil selv bestemme det hele på de ting jeg laver.

Men mener du måske når man importerer et Excel regneark ind i Publisher og så opdaterer det automatisk? Via Excel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 21:07

Nej nej det er ikke kædefunktionen.

Jeg brugte det til figurer.

Jeg lavede en firkant,
kopierede den og satte ind en del gange på eks. side 1,2,3,4,5,6
Når jeg så ville ændre firkanten, rettede jeg bare den første og de andre fulgte med.

Men jeg kan ikke huske hvordan jeg gjorde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 21:32

Nå men jeg kopierer liget par zz

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-09 22:04

Uha, Eyvind, dér er jeg på glatis.

Jeg opfatter det, som granner01, som en "kæde-reaktion".

I mit eksempel, er det: Ny publikation, Løbeseddel - scroll ned til eksemplerne, til et med et felt med afrivningstalloner.

Klik på den, du vil bruge som udgangspunkt, (granner01 - jeg rydder alt undtagen det nederste felt). Jeg vil nemlig også gerne selv bestemme

Der kommer en boks frem, hvor man kan skrive de forskellige oplysninger i. Kan springes over.

Du kan også skrive dem direkte på een af tallonerne, klik på Gem og dokumentet er opdateret.

Den der "kæde"-reaktion med figurene - dén Må jeg lære! Eyvind

Sov godt!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 22:22

Når du har lavet en side eller en boks så tryk på Indsæt side og når du vælger den så skal du sætte flueben i dubliker alle objekter .......

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-10-09 22:43

Nahh, så ændrer den da ikke på tidligere lavede ting..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 23:03

Den kopierer siden som den er lavet over på næste side og på mange sider endnu.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 23:20

Hvis man ændrer på side 1 så ændres den ikke automatisk på side 2, der skal man kopiere siden igen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-10-09 03:55

Nu ved jeg det! hihihh

Man skal bruge en masterside!

Vis, Masterside.
Der kan man lave en masterside til hver side, hvis man har lyst. Men det smarte ved den er, at du kan vælge samme masterside til f.eks. de ulige sider og en anden masterside til de lige. Eller mange andre kombinationer. Og retter du på een af mastersiderne, sker rettelserne automatisk på alle de sider, hvor du har valgt at bruge denne masterside.

Jeg har lavet flere bøger med denne funktion, hvor jeg havde op til 15 forskellige mastersider.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 10:18

Citat
Den der "kæde"-reaktion med figurene - dén Må jeg lære! Eyvind

Nu er jeg kommet lidt i tvivl, om det nu også var i publisher jeg lavede det.

Det kunne jo være:
WP Draw
Autocad
Corel Draw
Publisher 95/97/98/2000 (jeg er ikke nået længere end til 2000, da den er god nok til mig)

Men vist ikke:
Paintshop
Photoshop

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-09 11:12

Er det ikke den funktion der ligger i Excel og hentes ved Rediger - Flyt eller kopier ark.
Der kan du efterlade en kopi. + den du kopierer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 11:23

Det er mærkeligt - for jeg kan se det for mig, men ikke huske hvad det var jeg gjorde.
Nå - men nu tror jeg problemet er løst i den anden tråd med telefonnumrene.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-09 13:30

Når man ved hvordan man gør det, så er sådan en publikation kun en arbejdsbyrde på 10 min.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 13:34

Men det bedste var nu at lade tekst flyde over i næste tekstområde med flødekanden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-09 15:39

Jeg tror du har gjort det i PowerPoint, der kan man også få en tændstikmand til at spille bold.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 16:31

Jeg er tæt på at opgive den kopifunktion.

Nu kommer det store spørgsmål, om jeg skal godkende noget som ikke er løsningen - eller om det skal annulleres - eller jeg skal lade den stå til Kandu annullerer den - eller der en dag kommer en løsning.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-10-09 17:04

Eyvind - overføre tekst med flødekanden er Publisher....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 18:10

Ja ja det er det da også.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-10-09 20:02

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 20:17

Nå moster - hvor mange sider er der i et blad (eks. A5 størrelse)
Hov hov ikke slå det op vel.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-09 12:56

Eyvind
Den kopifunktion har været i WordPerfect/Corell, men jeg kan ikke genkende den i Office.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 14:34

Ok Granner - så er den jeg husker.

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-09 13:37

Så har jeg kontakt med omverdenen igen, yahhhh

Sideantallet skal være delelig med 4, Eyvind

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-09 13:53

Tak for svaret Camillasmoster. Ja det skal det nemlig.
Øh kontakt med omverdenen - det kender jeg godt, især når jeg må ligge på knæ foran min nabos dør, for at komme ind og kigge lidt mail. Det er især træls at tigge mail-adgang, når et nedbrud sker midt om natten.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-11-09 14:29

Ja, dét kan jeg forestille mig - auuu, bare knæ på kokos midt om natten.....

Når mit net går ned, tager den min fastnet tlf. med.

Så se panikken i mit blik, når jeg ikke kan finde mobilos.....

Velbekomme Eyvind!
Og tak for hilsen via Nordsted1.

Hanne

Kommentar
Fra : Eyvind