/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Anker var en helt
Fra : PeterTheisen
Vist : 736 gange
20 point
Dato : 25-10-09 15:37

Citat
Men det er jo typisk, vi har en borgerlig regering som får kørt økonomien i sænk, og så må de andre tage over for at rydde op.

Sådan skrev Bertel Brander i et svar til mig i et andet indlæg, og det er i sandhed korrekt. Men det gælder også for Anker Jørgensen, selv om mange af jer borgerlige ikke vil indrømme det.

Sandheden er nemlig, at da Anker blev statsminister i 1972, var det to år efter VKR-regeringens kommunalreform fra 1970, som fik de kommunale udgifter til at stige voldsomt.

Det har mange mennesker i tidens løb indrømmet, herunder Anders Fogh Rasmussen:
"De gamle kommuner tømte kommunekasserne, før de skulle lægges sammen med andre. Det førte til en eksplosion i de offentlige udgifter. Det var første skridt mod den økonomiske afgrund".

Tidligere departementschef Henning Strøm har ligeledes udtalt, at det var medlemmer af partiet Venstre, der i landdistrikterne i de nye kommuner trak udgifterne i vejret.

Daværende kontorchef Benny Pileborg har sagt lige ud, at udgifterne "steg mere, end den har gjort under nogen socialdemokratisk regering".

Disse forhold gør det ikke just nemmere, når der er international lavkonjunktur, global oliekrise, hvor benzinprisen blev firedoblet på 2 år, og massearbejdsløshed overalt. Det hører også med til historien.

Efter Anker Jørgensen kom som bekendt den konservative Poul Schlüter til. Under ham blev statsgælden mere end fordoblet, skønt han regerede under en højkonjunktur. Højkonjunkturen fristede Schlüter til at lade forbruget løbe løbsk, hvorved underskuddet på betalingsbalancen satte danmarksrekord.

Derfor måtte man gennemføre en kraftig økonomisk opbremsning med yderligere massearbejdsløshed til følge. Ledigheden steg fra 220.000 til 350.000. Dette tal blev i Nyrup-perioden reduceret til 140.000.

Vi måtte også vente på en ny socialdemokratisk statsminister, før underskuddet på de offentlige finanser blev fjernet. Den offentlige gæld udgjorde 81 pct. af BNP, da Nyrup overtog regeringsmagten efter Schlüter i 1993. Denne gæld blev nedbragt til 49 pct. af BNP.

I borgerlige glemmer, at grunden til, at vi har en økonomi, der er bomstærk, skyldes socialdemokraternes slid efter utallige genopretninger af borgerlige politikeres sjusk.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-10-09 15:42

jow jow

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 16:20

Jamen dog. Sikke noget LAL. Spammer du også løs på SOL.DK med denne propaganda???

I realiteten var DK vel gældfri da Anker kom til magten i 1972. I løbet af 10 satte man det hele til og havde oparbejdet en gæld på over 150 millarder. Arbejdsløsheden mere end fordoblede man fra 1973 til 1975.

Oprydningsarbejdet efter Ankers 10 år var særdeles grumme, med bunker af pakker og stramninger. Derfor husker man Schlüter som noget slemt, men han fik skidtet rettet op. Nyrup fik styrepinden, samtidig med en generel optur, og kunne så høste frugten af Schlüter stramme livrem.

Det næste bliver at Willy er særdeles kompetent til at lære os at regne (han HAR dokumenteret han ikke kan tælle). Som bi-fag kan han få geografi (han har åbenlyse problemer med at finde ud af hvor fort Bragg er beliggende).....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 16:25

Som jeg husker det, skulle Anker nærmest være dømt for landskadelig virksomhed, forrædderi eller katastrofal forvaltning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-09 16:27

Hvorfor har socialdemokratiske kommuner den dårligste økonomi ?

Anker Jørgensen tog også Ritt Bjerregård til nåde, det luxusgridske og højrøvede kvindemenneske skulle have været varpet ud af partiet allerede ved første fejltrin.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 25-10-09 16:38

Ritt Herregård......

Husker hendes klumren rundt med den såkaldte skolereform. Lærerne anede ikke hverken hoved eller hale. De tekniske skole, måtte blandt andet lægge et halvt år på nogle uddannelser, fordi eleverne fra folkeskolen ikke havde lært grundlæggende matematik.

...eller justistminister Ole Espersen, der havde en særlig forkærlighed for kriminelle udlænding og synes det var så søøøønd for dem, og derfor måtte de hellere få humanitær ophold.

....og helt galt, da Hækkerup forærede al nordsøolien til Norge. Jo vi har dæleme meget at takke Socoaldemokraterne for.

Skulle Helle få stemmer nok, kan man kun grue for hvad der sker. Hun har bevist hvor højt hun går op i jobbet, idet hun kan fremvise en fraværsprocent, der vill have fået enhver teenager bortvist fra uddannelsen!

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-10-09 16:39

Magen til inkompentent vrøvl og usandheder skal man da lede længe efter.....du er godt nok langt ude i historiforfalskning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 16:42

De socialdemokratiske kommmuner???? Var det ikke Horsens der kunne mønstre Vagn Ry. Som bestyrelsesformand, kørte han Tombus lige ud over kanten, og måtte sælge hele skidtet for en krone. Og forgængeren Henning Jensen, der var ååååh så grøn. Faktuelt cyklede han for at dampe lidt af spritten af, inden han kom hjem. Men der var altid gang i de receptioner Henning var med til.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 25-10-09 16:43

Citat
Hvorfor har socialdemokratiske kommuner den dårligste økonomi ?

Kan du dokumentere dette med en kilde?

Citat
og helt galt, da Hækkerup forærede al nordsøolien til Norge.

Det er en myte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 16:43

Hvem af os Ziggy?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 16:48

Det er fandeme en sejlivet myte Peter. Faktuelt havde Hækkerup et væsentligt alkoholproblem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 16:52

Hvorfor forlanger du iøvrigt dokumentation Peter? Du dokumenterer intet selv, og er meget tilbageholdende med kildehenvisninger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 17:00

Find Udlandsgælden i 1971 - 1972 bagefter ti år senere skal jeg fandeme love for det er begyndt at gå op af http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Kvartalsoversigten_3_kvartal_2000/$file/nb05.htm Då Schlüter opgav i 1993 havde kurven fået et ordentlig hug nedaf. Hvis ikke du kan læse de kurver må du eddermame være blind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 17:01

Nåhhh Peter lad os nu få noget dokumentation på det modsatte! Eller annullerer du bare? Eller venter du på at Vagnr giver dig ret?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 17:05

Tror det vil være uklogt at udråbe nogen helte i dansk politik fra tyvende århundrede.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 25-10-09 17:06

Ja, jeg ved godt, at det gik op, men det skyldes bl.a. VKR-regeringens kommunalreform af 1970, hvilket var godt hjulpet på vej af global lavkonjunktur og to oliekriser.

Anker Jørgensen fulgte økonomernes råd, hvilket står i modsætning til d'herrer Fogh og Løkke.

Schlüter regerede under højkonjunktur, men arbejdsløsheden og gælden eksploderede alligevel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 17:19

Nå.....der kan man bare se. Det kan du naturligvis dokumentere?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 25-10-09 17:20
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 17:21

Min erindring om Anker, var en bette snothas der var i lommerne på fagbevægelsen og De Radigale Venstre. Ligefrem at højne ham til en helt, kræver vist temmelig meget kreativ læsning af de faktuelle tal.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 17:23

LOOOOL

Prøv www.politikerlede.com

Du havde vel ikke forventet han selv eller resten af kammeraterne indrømmede noget som helst?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 25-10-09 17:49

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 17:49

Årh lad nu være, Anker når da ikke Villy Søvndahl til sokkeholderne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-09 18:23

Ikke hvad løgne angår. Anker var ikke så "kendt" som Villy for at omgåes sandheden alternativt.

Kommentar
Fra : Opryddar

Dato : 25-10-09 19:58

Hip Hip for Anker, ja han var da go'

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-10-09 23:47

Anker Jørgensen var/er et ordentligt menneske, men han magtede ikke opgaven som statsminister.
Der blev svinet fuldstændig latterligt meget med pengene inden for det offentlige i den tid han sad på posten.