/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Scanner til printerport i Win XP
Fra : jakiil
Vist : 537 gange
170 point
Dato : 20-04-03 01:10

Hej

Jeg skal have hjælp.

Jeg har en bærebar med win XP, og jeg har en scanner der i sin tid (for godt et år siden) blev købt til min gamle stadtionære PC, og som derfor skal tilsluttes via printerporten/parallelporten. Min bærebar har både USB porte og paralellport, men hver gang jeg prøver at installere min scanner, så prøver XP kun at finde den på USB-portene og der finder den jo ikke noget, jeg kan ikke få windows til at finde scanneren på printerporten (porten virker, jeg kan printe fra den).

HVad skal jeg gøre?

Jeg er ikke så meget hjemme i XP, mere i NT. DOS er heller ikke så meget mig.

Håber I kan hjælpe.

Jane

Kommentar
Fra : technet

Dato : 20-04-03 01:36

hej hej
hvilken scanner taler vi om ??
og har du installeret windows xp driveren / software til din scanner (lpt1)
--------------------------------------------------
du kunne jo prøve at slå usb fra i din bios

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 20-04-03 01:41

Hej

Jeg vil prøve at besvare nogle at spørgsmålene.

Det er en cannon-scanner. Skal du have nummer?

Jeg har prøvet at bruge den driver der følger med scanneren (til XP) og installationen går tilsyneladende godt, men den kan bare ikke finde scanneren.

Nu er jeg ikke så meget hjemme i BIOSEN jeg ved lidt men... Hvis jeg slår USB fra så kan jeg vel ikke bruge portene til andet (jeg har 2 USB-porte)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-04-03 10:11

Hej
Prøv at tage scanneren ud af porten luk pc'en sæt scanneren til start gå ind
i computeradministration>enhedshåndtering>handling>søg efter hardware ændringer>og se om din scanner dukker op i nedenstående træ.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-04-03 10:20

Og hjælper det ikke så prøv kontrolpanel>tilføj hardware og henvis til den
omtalte port.

Manse9933

Kommentar
Fra : technet

Dato : 20-04-03 11:47

hej igen
cannon nr ??
for hvis det er noget med 1200 så kan der godt opstå fejl i winxp
så et nr ville være rart

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 20-04-03 22:34

Det er en Cannon N640P scanner

Jane

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 20-04-03 23:42

Jeg har prøvet at søge efter hardware men intet hjælper

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-03 01:49

Hej
Har du været inde i bios i( Features setup page) og se om din parallel port
er slået til du kan også tjekke i din manual og se hvordan din Features setup page er sat op og så gå ind i bios og se om det stemmer og give din parallel port en adresse hvis den ikke er slået til,så slå den til så skulle bios auto setting selv give den en adresse min har freksempel 378h og serial port
har 3F8h/com 1 dette er eksempler fra min bios men så er der noget du kan
gendkende inde i bios,min parallel port mode er sat til SSP(Standart parallel
port) så kan man sætte den til ECP (Enhanced parallel port)eller Begge ECP+EPP
så er jeg der jeg vil være ,jeg tror at du skulle sætte parellel port til
ECP+EPP.Min parallel port IRQ er 7 kunne også være 5 der er to instillinger,
parellel port DMA N/A resten er usb og lyd og spil porte+pci,men prøv at sætte den til ECP+EPP hvis din pc's mtoherboard understøtter det men er den ny
så skulle du have flerer mugligheder end jeg,nu er der noget du måske kan gendkenne og sammenligne med i din bios som sikkert ser anderledes ud end min
men termerne er di samme,gør et forsøg.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-03 01:51

de

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 21-04-03 14:27

Jeg har ikke været inde i min BIOS men jeg vil mene at min paralleloprt virker for jeg kan bruge den til min printer og der er der ingen problemer.

Jeg har igen igen igen prøvet at installere min scanner, og alt går fint lige til jeg vil prøve at scanne, så får jeg fejl om at jeg skal prøve at tjenke porten. Det lydder som om at der er forbindelse til scanneren, men alligevel ikke rigtigt. JEG ER LOST.

Jane

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-03 14:40

Det kan jo være den skal sættes til ECP+EPP fordi de bruger forskællige signaler til at kumunikerer med pc'en på,det er da et forsøg værd.

Enhanced parallel port eller begge,har du ikke en manual?der skulle du
kunne se hvordan den er sat op, din Bios.
Manse9933

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 08-07-03 19:56

Så er jeg tilbage igen. Jeg har lige kigget i BIOS og min parallelport står til ECP+EPP jeg har nu prøvet alle de andre indstillinger men uden held.

Når den står på ECP+EPP (som den gør igen nu) så kan man høre at scanneren lige går i gang, når computeren bliver startet, men når jeg prøver at scanne får jeg først denne:

"Other error.
Error Code: 0x10ff0800"

Så klikker jeg ok og får denne:

"Unable to open TWAIN source
Please check connection
Then re-start Toolbox"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-07-03 20:25

Jeg gætter på at dit kabel ikke er et to-vejs kabel, og det er derfor den ikke vil snakke med den. Den sætter jo scanneren igang men får ingen tilbagemelding.
Bare et gæt.
Emesen.

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 08-07-03 20:31

øhh kablet er købt med scanneren og scanneren virker problemløst når jeg sætter den til min stationære pc der køre NT40.

Jane

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-07-03 20:40

æv - men det var også bare et gæt.
Et andet gætteforsøg:
Tag din scanner fra>start pc>fjern scanner i egenskaber>sluk pc (ikke genstarte men slukke) >start pc og Xp og sluk den igen>sæt scanner til>start pc>(din scanner cd ligger allerede i maskinen) lad Xp søge på din cdrom efter driver.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-07-03 00:59

Du kan jo prøve med denne driver http://www.scanner-drivers.com/drivers/44/44752.htm Husk at læse comments på siden

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 09-07-03 07:11

Hvis det ovenævnte ikke virker, har du så prøvet om printer og scanner kan forbindes så de kommer ind i den samme port?

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 09-07-03 10:42

"lengberg"

Min pringet er forbundet via min scanner, der så er forbundet til min eneste parallelport.

Jane

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 09-07-03 11:01

Prøv at hent en opdateret driver her: http://beta.driverguide.com/beta/index.php?action=dosearch&qm0=Cannon+N640P+scanner&qa7=1500&sm=s

Du skal bladre lidt ned på siden og jeg mener det er nr.2 canon du kommer til, der kan du finde en kommentar under:more

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 09-07-03 11:06

"tedd"

Jeg har lige prøvet at hente din driver, det går også fint lige indtil at jeg vil scanne, så får jeg denne fejlkode igen: "Other error.
Error Code: 0x10ff0800"

Jeg opgiver snart.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 10-07-03 06:33

Hvis du ikke helt har opgivet, så prøv lige at se her: www.experts-exchange.com/Hardware/Scanners/Q_20376157.html