/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Førstegangs køb af fladskærm
Fra : 0463
Vist : 644 gange
200 point
Dato : 05-10-09 09:02

Nu har jeg rigtig brug for jeres hjælp.

Mit gamle B & O tv er gået, og skal nu have et fladskærm tv,
men hvad skal man alt kigge efter ? er det ikke noget digitale og analoge signaler?
noge med HD ready og Pixel
Ligeledes har jeg tænk mig et 30 eller 32 tommers størrelse

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-09 09:30

Ja - det med fladskærm giver sig selv - du kan ikke få andet idag

Citat
er det ikke noget digitale og analoge signaler

Både ja og nej...

99% af alle de TV der er på markedet i DK er nu med mpeg4-tuner og derfor klar til det nye signal.. (er du på kabelTV behøver du slet ikke koncentrere dig om det)

Langt hovedparten at de større anerkendte mærker er i Full HD...

Så det eneste du skal koncentrere dig om er hvordan DU syntes billedet står på skærmen - og "fald" ikke for en skærm der viser film fra en påsat DVD - det skal være et antennesignal...

GLEM alt om tekniske specifikationer og gå efter det bedste billede (igen i DINE øjne) - størrelse - og de tilslutningsmuligheder DU har brug for.

Kvalitetsmæssigt er der ikke den store forskel på de forskellige mærker - pris og kvalitet følges stort set ad.... (lige bortset fra B&O der er for meget livsstil )

Panasonic går du ikke forkert af.....

Udbudet er enormt i den størrelse - men hvorfor så "lille" ????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-09 09:49

Min lokale Fona havde faktisk et par 19" tykskærme stående indtil for et par måneder siden

LG går man heller ikke galt i byen med.
Når Du får det hjem så læs manualen grundigt, der er lidt flere billedindstillinger man skal sætte sig ind i, når det tændes burde det være ok, men der skal nok pilles hist og pist senere.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 05-10-09 10:45

Gå ind på Tænk og se deres test af fladskærme. Der er også en god forklaring på de forskellige fagudtryk. Har lige fundet et godt tilbud på Nettorvet ti levering i min lokale Brugs. Man kan nemt betale for meget i specialforretninger!

Accepteret svar
Fra : Otnob

Modtaget 200 point
Dato : 05-10-09 12:30

http://www.flatpanels.dk/

På denne site findes der test og forklaringer også betragningsafstande i forhold til TV størrelse samt meget andet om fladskærme.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-10-09 12:44

I forhold til størrelsen, synes jeg du skal være opmærksom på hvorlangt fra du skal se TV.

I min lille stue var et 26 tommers sony helt fint. Det er knivskarpt, fra min sofa, men ikke når jeg går tæt på.
Min datter købte et 32 tommers fordi det var på tilbud, men hun har et lille værelse og jeg synes ,selvom det var samme mærke, at det bliver uskarpt at se på.
Det kan selvfølglig være noget med mærke og kvalitet- det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Men jeg var bare opmærksom på, at jeg i forretningen kiggede på skærmen i den afstand der passede og fra et TV signal- de ser nemlig alle gode ud fra en dvd, som der som oftest kører i forretningen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-09 13:10

Hos Elgiganten viser de rigtig TV så du kan se forskel. (du kan jo købe det hvor som helst)
Jeg købte selv et 32" Toshiba Mpeg4 HD ready ca. 4000 kr. og det virker fint og klart.
Fjernbetjeningen er super med store taster.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-09 14:50

Dit gamle fjernsyn var formenlig med skærm i sideforhold 3/4 medens praktisk taget alle nye er mere langstrakte 16/9 formater.

Det betyder at angivelsen i tommer med de nye fjernsyn bliver større uden at billedet reelt bliver større .

Derfor skal du have et nyt me et større tommemål, for at blive tilfreds.

Hvis du vil se hd skal det være stort, eller du skal meget tæt på for at kunne se forskel.

De bedste hurtigste og klareste billeder får man med plasmaskærm, som opdaterer lynhurtigt og ses fint også skråt fra siden.
Alle LCD er mere sløve og odtværede ved hurtige bevægelser.

Resten er en smagssag, som bedømmes bedst hjemme hos dig selv.
Køb kun med returret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-10-09 15:47

Nu du her alligvel transor- jeg har hørt at der er meget stor forskel på strømforbruget plasma kontra LCD skærm- er det bare en myte ? eller skulle jeg stille spørgsmålet et andet sted :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-09 16:16

Nej - det er ikke en myte....

Men SÅ STOR forskel er der heller ikke

Noget for noget - plasma giver et bedre billede - også i solskin....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-09 18:10

Der kan være en del forskel på hvor meget strøm ( effekt) forskellige fjernsyn bruger, især i standby tilstanden. Desværre er det ikke noget der står så meget om i reklamerne, og ekspedienterne har som regel ingen reel viden om det.

I plasmaskærmen kommer lyset fra selve de aktive punkter, de lyser efter et princip, som minder lidt om lysstofrør. Derfor afhænger forbruget af hvor lyst billedet er. Med dagslys i stuen vil mange plasmafjernsyn automatisk skrue op for lyset og derfor bruge mere.

Ved lcd skærme sidder der en lampe inde bag skærmen som lyser kraftigt og konstant. LCD punkterne, slipper så mere eller mindre af lampens lys igennem. De lyser ikke selv.
Derfor bruger LCD hele tiden fuld effekt, også ved mørke billeder.

Men det gennemsnitlige forbrug er ikke væsentlig forskelligt ved de to typer. Der e mere forskel på de enkelte fjernsyn.
Pas på -nogle LCD skærme er ikke gode i dagslys.

Godkendelse af svar
Fra : 0463

Dato : 02-11-09 22:50

Tak for svaret Otnob.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 02-11-09 23:08

Hej 0463!

Selv tak og håber at du har eller får købt dig et TV som du bliver glad for.

Købte selv for nylig et SONY 40" KDL-40V5500 og kunne forleden nyde den nye kanal DR HD som lige er en tak bedre end de andre digitale kanaler, som ellers er udmærkede.