/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel 2003 - Skjul række
Fra : Flemming_Clausen
Vist : 2009 gange
100 point
Dato : 01-10-09 18:40

Hej

Jeg har brug for at skjulle nogle rækker i mit regneark, disse rækker skal skjules med en formel (automatisk).

eks.

række 1: 4 bananer
række 2: 0 bananer
række 3: 2 bananer

Her vil jeg gerne have skjult række 2. Kan dette lade sig gøre

Håber at der er nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-09 18:49

JA

Marker række
Gå i formater
Række
Skjul

Kommentar
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 01-10-09 19:01

Ja den kender jeg godt, men det skulle helst gøres automatisk, dvs. med en formel der selv skjuller rækken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-09 19:17

Så avanceret er Excel ikke....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-09 19:19

Et gæt - prøv med en makro

Kommentar
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 01-10-09 20:34

Med en er det de samme rækker der bliver skjult, så det kan desværre ikke bruges.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-10-09 21:22

Flemming_Clausen - at skjule en række, er nok ret vanskelig.
Og din begrænsede beskrivelse, gør det ikke nemmere.

Men har du overvejet enten at bruge filter-funktionen eller opbygge en Pivot-tabel?
De kan undertiden løse mange problemer.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 01-10-09 23:30

Indsæt en knap og tildel den følgende makro. I dette tilfælde står der "0" i kolonne A:

Private Sub CommandButton1_Click()
Application.ScreenUpdating = False '(Så går det hurtigere hvis du har mange linier)
For Række = 1 To 100
If Range("A" & Række) = 0 Then
Rows(Række).Select
Selection.EntireRow.Hidden = True
End If
Next
End Sub

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 01-10-09 23:42

Du kan også indsætte et afkrydsningsfelt hvor du kan sætte/fjerne flueben:

Private Sub CheckBox1_Click()
Application.ScreenUpdating = False '(Så går det hurtigere hvis du har mange rækker)
If CheckBox1 Then
For Række = 1 To 100
If Range("A" & Række) = 0 Then
Rows(Række).Select
Selection.EntireRow.Hidden = True
End If
Next

Else
Range("A1:A100").select
Selection.EntireRow.Hidden = False
End If

End Sub

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 02-10-09 09:45

Hej

Jeg kan ikke skjule rækken - men jeg kan gøre den "usynlig".

Du markere området og vælger "Formater" - "Betinget formatering"

Her indstilles "Celleværdien er" - "lig med" - 0

Så klikkes på "Formater" - i fanen "Skriftstype" markeres "Farve" som hvid (det er næsten i bunden i højre side).

Så vil alle celler med værdien "0" få ændret farve på skriften, så den er den samme som baggrunden hvorved den ikke kan ses.

Tip: hvis du vil se hvad der står, så brug "ctrl" + A for at markere hele området, hvorved "usynlig" skrift bliver synlig.

Ulempen er selvfølgelig at der stadig er "luft" i området.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 05-10-09 09:45

Hej CiViC

Kan du oversætte det til den danske version, fordi jeg tror at du er inde på det rigtige.

M.v.h.

Flemming Clausen

Accepteret svar
Fra : CiviC

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-09 16:50

Hejsa

Jeg kører office 2007 på dansk, så det skulle være rigtigt nok. Prøver lige at guide dig igennem:

Office 2007:
1. Klik på knappen Microsoft Office , og klik derefter på Excel-indstillinger
2. Klik på Populær, og marker derefter afkrydsningsfeltet Vis fanen Udvikler på båndet.
3. Går hen til fanen "udvikler" og tryk på indsæt og vælg afkrydsningsfelt under "java-objekter"
4. Marker på arket hvor og hvor stort dit afkrydsningsfelt skal være.
5. Højre-klik på feltet og tryk "vis programkode"
6. indsæt det jeg skrev i tidligere indlæg.(uden "Private Sub CheckBox1_Click() " og "end sub")
7. Tryk på "designtilstand" hvis den er aktiveret.
8. Voila

Office 2003 (hvis jeg husker rigtigt):
1. Højre-klik på øverste linie (ud for filer-rediger osv) og tryk på visual basic
2. Tryk på designtilstand
3. Tryk på værktøjs-ikonet
4. Vælg afkrydsningsfelt
5. Marker på arket hvor og hvor stort dit afkrydsningsfelt skal være.
6. Højre-klik på feltet og tryk "vis programkode"
7. indsæt det jeg skrev i tidligere indlæg. (uden "Private Sub CheckBox1_Click() " og "end sub")
8. Tryk på "designtilstand" hvis den er aktiveret.
9. Voila

Håber det hjalp.

Mvh
CiViC

Godkendelse af svar
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 06-10-09 08:59

Tak for svaret CiviC.

Jeg har snakket med en kammerat, og han mente også at VBA er den rigtige måde.