/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
solvarme til buffer??
Fra : skaerm
Vist : 724 gange
300 point
Dato : 21-09-09 21:33

Hej Alle

Jeg har et fastbrændsel anlæg med en 1000 l buffer, og åben ekspansion, overvejer lidt og lave noget solvarme til og supplere meed, især til varmt vand om sommer.
Min Kedel og buffer står i en garage med fladt tag, her har jeg så tænkt og montere en solfanger, eller flere, i en vinkel på 45 grader stik syd. Solfangeren tilsluttes en veksler, som på den anden side tilsluttes bufferen i top og bund, eller top og midt, begge sider skal have pumper styret af temp i top af solfanger. På den måde vil jeg få solvarmen lagret i tanken, nå den er der, og kunne bruge den senere til opvarmning af varmt vand.
Er dette helt hul i hovedet, eller lyder det fornuftigt?
Er der evt nogen gode råd til et pris bevidst, men godt, gør det selv system?

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 21-09-09 21:56
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-09-09 22:45

hos vvs-experten kan du få et komplet anlæg til en billig penge. det er med trykrør som giver en meget høj effekt.
det er faktisk så billigt, at det ikke kan betale sig at lave det selv.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-09-09 17:52

Nej det er bestemt ikke nogen dum ide' , min kære fader har haft træfyr og en akumulerings-tank med tilsluttet solfanger-anlæg.
Han har 8,4m2 fanger på den syd vendte side af taget, hans anlæg er så lavet med en kobberspiral midt i tanken så han har minimum af væske på solfangeren, der er så en føler i solfangeren og en føler i top og bund af tanken, så den kan måle hvornår fangeren skal starte det bestemmer føleren i fangeren og de to andte føler bestemmer tempraturen i tanken og når så tanken har nået den bestemte tempratur begynder solvarmen at varme gulvarmen op.
Og selv på en solsvag dag giver det varmt vand for bare solfangeren kan varme de 1000 liter op til 45 grader spare man jo penge for det skal du jo ikke bruge træ til......... så alt i alt er det en god ide'........men husk nu det koster penge at spare penge........
Han har faktisk kørt med det anlæg i 20 år.....

Mvh Bassebo...