/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
DDNS Hvordan på dansk
Fra : severino
Vist : 3337 gange
200 point
Dato : 21-09-09 20:16

Jeg er i gang med at oprette en forbindelse, så jeg kan følge med i de billederder optages på et overvågningsanlæg.

Er der nogen der kan beskrive hvordan man (på dansk) opsætter det i detaljer.
Jeg er godt klar over, at jeg skal bruge en DDNS server, som jeg skal koble op til, når jeg skal fjernovervåge. Jeg skal bruge port 80 og port 1600. Jeg kan også kalde det via routeren på overvågningens IP-adresse.
Men det som jeg har fundet på nettet er mest på engelsk, og det virker lidt langhåret, selv om jeg får det rimligt oversat i google.
Så en god dansk detaljeret forklaring, ville være dejligt.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 21-09-09 22:31

1. opret en gratis konto her: http://www.dyndns.com
2. i din router indtaster du dine kontooplysninger og så vil den hele tiden opdatere din dyndns konto
3. når du er ude i byen kan du altid kontakte din router via severino.kicks-ass.com eller hvad du nu kalder din konto

4. så skal du bare forwarde de rigtige porte i din router

Citat
og det virker lidt langhåret, selv om jeg får det rimligt oversat i google.
Lad endelig være med at prøve at oversætte teknisk info ved hjælp af google, det kommer der IKKE noget godt ud af, for det meste bliver det til volapyk men nogen gange er det direkte forkert det man får ud af det

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-09-09 22:39

jeg brugte dyndns meget før jeg købte mit eget domæne, men nu har jeg lavet et script der automatisk kan opdatere mit domænes ip hos gratisdns

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-09 23:22

Det vil så sige at den ene DNS adresse skal pege på den DNS server der er valgt?
Der er jo to DNS adresser i routeren, hvor den ene peger på den samme adresse som GATWAYen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-09 07:21

vi havde det kørende på egen server med domæne og det kunne ses udefra hvis man kendte adressen. Som www domænenavn.dk/camera
Det kan jo også køres fra egen server uden domænenavn - bare på IP adressen.
Nogle webcamera har en fin anvisning................som vi brugte, men jeg kan ikke huske hvordan.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-09-09 09:05

Citat
Det vil så sige at den ene DNS adresse skal pege på den DNS server der er valgt?
Der er jo to DNS adresser i routeren, hvor den ene peger på den samme adresse som GATWAYen.

nej nej nej nej, undskyld så var jeg ikke præcis nok i min beskrivelse

ddns og dns er to forskellige ting
dns er er det sted man får oversat et domænenavn til en ip, f.eks hvis vi nu skriver dr.dk så skal computeren jo vide hvilken ip den skal finde dr.dk på, så den spørger en dns server og får så svaret at dr.dk findes på 195.137.194.128

ddns er nærmest det modsatte, det bruges til at altid kunne kontate en bestemt computer/router/kamera/osv selv om ipadressen er dynamisk(den kan ændre sig), det foregår sådan her:
en router med ddns sættes til at kalde op til en ddns tjeneste og fortælle hvilken ip den findes på, hvis ip skifter kalder den op og fortæller den nye ip. på den måde kan man altid få fat i udstyret via et domænenavn f.eks severino.kicks-ass.net

hvis vi skal hjælpe lidt bedre skal vi nok lige have et par oplysninger frem:
til at starte med
hvilken router benytter du?
har du fast ip?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-09 10:04

Mit helt eksagte behov er følgende:
1)Jeg har et EverFocus Ecor4 Videoovervågning, som er koblet op på min router med en fast IP-adresse til routeren. Den kan jeg se ved at kalde på dens IP-adresse lokalt. Men jeg ville gerne kunne tilgå den ude fra, og det er her at humlen skal brygges.

2)Jeg har et webcam med indbygget netserver, som jeg vil have til at up-loade billed til hjemmesiden, men den har jeg aldrig kunne få til at gå på hjemmesiden, da forklaringen på det tilhørende materiale, er meget sparsomt og difust. - Jeg er af den opfattelse, at den også skal køres ind over en DDNS, og at hjemmesiden så peget på denne adresse!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-09 10:08

Min router er en TopCom WBR654 prof.
Jeg er slave hos TDC med en dynamisk IP-adresse
Både webcam og overvågning er indskrevet i MAC-filtret, så det skulle være i orden.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-09-09 18:12

Ok, som jeg læser det du skriver, så er din videoovervågning opsat og fungerer så det er kun din router der skal rettes

Har ledt efter en manual til din router men kan kun lige finde en QIG (quick install guide), topcom henviser til den rigtige manual der skulle ligge på den cd der fulgte med routeren, har du mulighed for at uploade den et eller andet sted, det vil gøre det hele lidt lettere

der er to ting du skal have lavet:

Punkt 1. du skal have opsat DDNS (se min første komentar i denne tråd)

Punkt 2. du skal have åbnet et par porte i din router (portforward til video)

begge dele er meget nemt (når man kan, eller hvis jeg kan pege i en manual og vise dig det)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-09-09 18:28

portforward på din topcom:

i venstre side vælger du access

i toppen vælger du virtual server
klik enable --> Skriv et navn (f.eks videoserver, det er kun så du selv kan se hvad det er )
protokol skal stå til tcp
port skal stå til 80 (både privat og public)
indtast ip på din videoserver (lan server)
afslut med et klik på add

gentag proceduren med den anden port du skal bruge

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-09-09 11:12

Jeg arbejder stadig på sagen!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-09-09 11:33

ok, sig endelig til hvis du er i tvivl om noget

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-09-09 12:24

Selv om jeg for tiden er ledig, så er jeg sat i arbejde af konen!
Men jeg vender tilbage, snart (hvis hun tillader)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-09-09 12:56

hmmm, så (u)heldig er jeg ikke, og mit arbejde har den frækhed at forlange et jeg rent faktisk også ARBEJDER, det er ikke nok at møde op og drikke kaffe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-09-09 20:25

Jamen uden kaffe at drikke, du´r man heldigvis ikke!
Jeg har prøvet at kontakte forskellige bogforlag, lige som jeg har været rundt i forskellige boghandler og andre mulige forretninger med salg af den slags bog og blade. Men de kan ikke hjælpe mig.

Så nu går jeg og tænker på, om man kunne samle alt viden om DDNS og så lave et hæfte om emnet. Måske er der andre, som vil være med forfatter? - Det er jo ikke nogen guldgruppe, at skrive om et så specielt emne; men det kunne blive en guldgruppe for dem der søger denne information.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-09 21:59

Ej medforfatter, men gerne konstruktiv korrekturlæser/kritiker.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-09-09 22:35

der er masser af publikationer på nettet om DDNS, der findes også en en del om det i forskellige bøger, bla nogle af microsofts bøger. men jeg kan nu ikke huske at have set noget på dansk ud over forskellige små guides
min primær computer har pt bestemt sig for at holde ferie på ubestemt tid, så jeg kan ikke lige tjecke om ikke der skulle være noget i bøgerne til ccna certificeringen, men det skulle da være mærkeligt hvis der ikke stod noget i dem

Godkendelse af svar
Fra : severino

Dato : 11-11-09 21:02

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Jeg er desværre ikke kommet det nærmere endnu, men vender nok tilbage.

Da jeg ikke bryder mig om at annullere et spørgsmål, så må det vel gå til dig, som har været mest aktiv her på denne tråd.

Så tak for den hjælp som jeg har modtaget indtil nu!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-11-09 00:05

hmmm, jaeeee, joeeee hmmmmmm.

det er godt nok lang tid uden at få det lavet, skal vi ikke prøve at fortsætte.
kan ikke li' at give op.