/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
video efterladenskaber
Fra : jazzin
Vist : 622 gange
25 point
Dato : 17-09-09 12:44

Alle disse film og videoer, man finder på nettet (YouTube f.eks.) efterlader de spor
i computeren, som gør den langsommere? Der er formentlig cookies, men er der andre ting,
som man med fordel kan fjerne - og hvordan gør man? Tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-09-09 12:59

Alt hvad som vises på din computer efterlader spor ikke kun videoer, du kan tømme alle mapper som bruges til midlertidige filer regelmæssig, det nemmeste er at få et program til det, ATF cleaner er gratis og nem at bruge, den renser både efter browseren og de midlertidige filer som programmer og Windows selv bruger ved opdateringer: http://www.atribune.org/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=25 programmet dur ikke hvis du har Windows Vista, der skal du finde en anden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-09-09 13:02

Hvis det film og billeder fra internettet, så har browseren en funktion indbygget til at rense, klik på Sikkerhed og Slet browserdata - og slet alt der kan slettes der

Kommentar
Fra : jazzin

Dato : 17-09-09 13:20

Tak - det lyder godt. Men når man sletter, har det så indflydelse på f.eks. de cookies
Netbank lægger i maskinen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-09-09 13:41

Ja det sletter alle cookies, men de kommer igen næste gang du besøger siden de kom fra, netop bankens cookie tror jeg ikke har problemer med at slette, du skal tillade cookies på din computer men du må gerne slette dem bagefter, din login til bankens er ikke i cookies der bruger du andre plugin, andre sider som for eksempel her på Kandu, gemmes oplysninger om dit login i en cookie og du skal måske logge på igen, efter at have slettet cookies, min netbank (Danske Bank) er fuldstændig ens uanset om jeg sletter deres cookie eller ej

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 17-09-09 13:57

cookies er bare en smule tekst og fylde kun meget lidt så jeg tror ikke de går din computer langsommere.

Men derimod kan din browser gemme videoer, billeder og alt mulig andet i en mappe som kaldes cache. Hvis du gennem flere måneder har besøgt mange steder så kan det godt være mange filer i den cache mappe som sikkert kan gøre din computer langsom men det vel kun hvis du ikke har så meget plads og windows giver besked hvis der ikke er så meget plads tilbage.

Men du kan i browserens indstillinger vælge hvor mange MB cache der skal bruges og om cachen skal slettet hver gang du lukker programmet.

Kommentar
Fra : jazzin

Dato : 17-09-09 14:08

Scootergrisen: Tak - men jeg er ikke helt klar over, hvordan jeg gør det - altså får cache'en til at blive slettet hver gang, jeg lukker..!!???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-09 14:16

Cookies bruges til mange ting. Den kan fortælle homepage ejeren, hvad det var du søgte sidst på, lige som det kan give en række andre oplysninger. Det kommer helt an på, hvordan denne homepage ejer har sat sin cookies udsending op.

Det som du bør være mere opmærksom på, er hvad der bliver lagt ind i din registrerings database.
Her bør du med jævne mellemrum ryde op.
Jo større din registreringsdatabase er, jo længere vil din PC være om at starte op. Det er fordi dit operativsystem gennemlæser denne reg-base ved opstart. Herved kan den også hente uønskede oplysninger, der får din PC til at starte alt andet snask op, som du måske har besøgt af kedsomhed. Her tænker jeg på pornosider og spillesider, som så vil blive startet sammen med dit operativsystem. Virus programmer bruger ofte reg-basen til at checke for nye virus tiltag, som den installere.

Jeg var en overgang belastet at pokersider, som hele tiden dukkede op, når jeg startede for min PC. Det fik en ende, da jeg gennemtravlede min REG-Base, og smed alle henvisninger til POKER og alle dens fætre links. Jeg tror der var omkring 50 registreringer. Herefter holdte det op.
Så vær opmærksom hvad det er du er inde på, når du surfer på nettet.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-09-09 14:18

Disse 2 programmer er også meget nyttige, da de rydder op i bl.a. registreringsdatabasen, hvor der kan være forsinkende henvisninger mm.

http://programmer.downloadcentral.dk/?action=search&pattern=advanced%20system%20care&searchArea=programs

http://programmer.downloadcentral.dk/?action=search&pattern=ccleaner&searchArea=programs

Mvh H

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-09 16:37

Ccleaner kan rense cookies væk untagen dem du vælger skal blive.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-09-09 20:16

De 2 programmer, jeg linker til, kan bruges både under Vista og Win XP , og de supplerer hinanden fremragende .

Mvh H

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 17-09-09 20:32

START/ ALLE PROGRAMMER/ TILBEHØR/ SYSTEMVÆRKTØJER/ diskoprydning
Ellers findes der guides der mere eller mindre (gode) men *prefetch* tager masser af plads.

Cookies fylder ikke ret meget, DET gør dine midlertidige TEMP filer til gengæld, og de forsvinder ikke før du laver en cleanUP af hele dit system.

Bagefter så ?? under samme, lad være med at komprimere filerne ** længere søgetid**
bør du defragmentere dit drev, så lægger de i kø, og klar til brug.

Dette bør du gøre MINDST engang om ugen/ dagen, afhængig af hvor meget du er på nettet.

Jeg har hver dag omkring 4 GB skrap/ der ikke tømmer sig selv.
*tube og andre sider*
Købe programmer er udmærket, men hvad er dit forbrug af data.

Har før anbefalt tuneup, søg selv ellers rwipe and clean? advancet track eraser?
SØG SELV

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-09-09 10:20

Flash filer efterlader 'spor' (cookies) på din pc, som ikke umiddelbart kan fjernes ved at slette midlertidige internet filer, cookies, browser historik, mm. Heller ikke en reg. cleaner vil normalt kunne fjerne disse Flash-cookies:

http://www.wired.com/epicenter/2009/08/you-deleted-your-cookies-think-again/

Egenskaberne for Flash-cookies kan styres på denne side:

http://www.macromedia.com/support/documentation/en/flashplayer/help/settings_manager07.html

..men det er en noget 'bøvlet' procedure.

Selv benytter jeg af denne DOS batch fil, som jeg har sat til at køre aytopmatisk ved hver eneste opstart/genstart af computeren. Dette gøres ved at lægge filen i Windows "Start" mappen og lade den køre minimeret. (Jeg benytter XP).

Filen ser således ud:
Kode
@echo off
rem :: reset alle eksisterende cookies og undermapper for flash
rd /q/s "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects\"
md "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects\"
rd /q/s "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\macromedia.com\support\flashplayer\sys"
md "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\macromedia.com\support\flashplayer\sys\"
cls

Jeg kalder den: delFLcook.bat

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-09-09 10:28

Ps. Ønsker man at slette Flash-cookies UDEN at skulle slukke/genstarte pc'en, så kan man bare køre delFLcook.bat ved at dobbeltklikke på filen i Stifinder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jazzin

Dato : 20-09-09 10:07

Tak alle. Det er lidt for viderekommende alt sammen, men jeg prøver....
hilsen Jazzin

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-09-09 16:15

Det forslag som MOLO har KYLET her ind, er udemærket. jeg har selv lige prøvet det. Han kan bare det der GYLLE!
Jeg kopierede bare hele teksten fra kodeboksen, og lagde den ned i min noteblok, ogsavede den som BAT i stedet for TXT.

Du er en KNUP Molo !! (En knup er noget større end en molokyle)

Kommentar
Fra : jazzin

Dato : 20-09-09 17:46

Hej Molokyle.
Det lyder meget nemt og lige til: "Ønsker man at slette Flash-cookies UDEN at skulle slukke/genstarte pc'en, så kan man bare køre delFLcook.bat ved at dobbeltklikke på filen i Stifinder. "
Men hvor i Stifinder finder jeg den fil, jeg skal dobbeltklikke på?
Tak´

Jazzin

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-09-09 18:00

Prøv lige at læse lidt tilbage Jazzin. Du har svaret så sent, at du burde have fulgt de sidste svar!

1) Start din notesblok som er et simpelttekstbehandlings program.
2) Kopier MOLO's fil ind i notesblok (- kode) som herunder:

@echo off
rem :: reset alle eksisterende cookies og undermapper for flash
rd /q/s "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects\"
md "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects\"
rd /q/s "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\macromedia.com\support\flashplayer\sys"
md "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\macromedia.com\support\flashplayer\sys\"
cls

3) SAVE det under navnet delFLcook.bat et sted du kan finde det igen.

Brugen af programmet, sker ved at klikke på filen; evt. via en genvej fra skrivebordet!

Kommentar
Fra : jazzin

Dato : 20-09-09 19:24

Severino: Tak - det har jeg gjort.
Du skriver så: "Brugen af programmet, sker ved at klikke på filen; evt. via en genvej fra skrivebordet!"
Hvad mener du helt præcis med det? Altså, jeg opfattede det sådan, at programmet skulle ligge og "arbejde" automatisk. Hvorfor skal jeg klikke på filen for at "bruge" den.
Er det misforstået? Du skriver "klikke på filen" !! Men hvor er den..?
Den er kopieret ind i Notesblokken, men hvordan får jeg den derfra og ud på skrivebordet?
Når jeg åbner Notesblokken er den jo tom...

Som du kan se, ved jeg ikke meget om det her, så jeg håber du bærer over.
På forhånd tak.

Jazzin

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-09-09 20:35

Citat
3) SAVE det under navnet delFLcook.bat et sted du kan finde det igen.

Ja det var faktisk det jeg skrev
Molokyle nævnte det som alternativ til at skulle lægge den ind i opstarten.
Ideen er jo at undgå, at der starter alt for meget op, når du tænder for din PC.
På den måde kanden indgå som et af de hjælpeforanstaltninger, som bruges når man rydder op.
Hvis du skulle have alle sikkerhedsprogrammer til at køre med ved opstart, så bruger du alt for megen tid på, at vente til de har udført deres opgave, inden du selv kan få lov til at bruge maskinen.

Når du har lagt delFLcook.bat et kendt sted, højreklikker du et tomt sted på skrivebordet, og opretter en genvej til det sted du har lagt filen. Så kan du starte den ved at klikke på den genvej, når skrivebordet er fremme.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-09-09 22:40

Er det ikke en sidevej i er på vej ind på ? Spørgsmålet lød oprindelig på at slette efterladenskaber fra internet videoer, metoden her sletter ikke det hele, men er god til flash efterladenskaber og flash cookies

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-09 00:56

Det er da også lige det den er beregnet til!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-09-09 18:59

Spørgsmål:
Citat
Alle disse film og videoer, man finder på nettet (YouTube f.eks.) efterlader de spor
i computeren, som gør den langsommere? Der er formentlig cookies, men er der andre ting,
som man med fordel kan fjerne - og hvordan gør man? Tak.

Svar: http://www.kandu.dk/spg140003.aspx#1604411
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-09 00:44

Noget af svaret Molokyle, men ikke det hele som fjernes med den bat fil