/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 styresystemer
Fra : 19431225
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 07-09-09 17:52

Hej
Jeg har fået et lille problem som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg har formateret og installeret windows proff. på en gammel MYBOOK maskine. Maskinen havde i forvejen windows home installeret. Det sker nu det straks under under opstart af maskinen at jeg skal vælge operativsystem både windows proff og windows home er vist, markøren stiller sig automatisk på windows proff. og starter automatisk efter 20 sekunder, det er også fint, men er der ikke nogen steder hvor man slette windows home, jeg har været inde i kontrolpanelet men kan ikke se windows proff. eller windows home der. Jeg vil køre med windows proff. så det er windows home jeg gerne vil have slettet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-09-09 17:56

Du har garanteret et windows på hver sit drev: Home på C:\ og Pro på E:\ eller andet drevbogstav. Du kan slette Home fra Pro; men skal derefter rette i bootini.

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 07-09-09 18:17

Da jeg Boote på windows proff. for at formatere og installere windows så jeg at der var et drev mere, jeg turde ikke slette dette drev idet jeg troede at der lå driver på drevet. Så nu har jeg et c: drev D: drevet står der memery stick E: drevet er dvd/cd
F: drevet står der memory.

Der er en trådløs mus der bruges med et stik i en usb port.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-09-09 04:06

En mus bliver ikke listet under drev.

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-09 07:22

Hvis du starter din maskine og er inde i Windows.
Reelt set - selvom maskinens drev er formaterwet - er det ikke nødvendighvis det har taget MBR med.
Dvs inde i Windows højreklikker du på denne Computer - vælger egenskaber - så kommer der et nyt vindue op med 8 faneblade - Der tager du nr.4 i bunden = Advanceret!

Der hedder den nederste sektion - start og genoprettelse!
Hvis du trykker på indstillinger - kan du editere i Notepad - din MBR (MasterBootRecord) som er den der vises i starten omkring dine operativsystemer!

Som sagt det er ikke altid Windows selv kan finde ud af dette - jeg har prøvet flere gange ved en ren installation, at den stadig viser gamle operativsystemer under boot!

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 08-09-09 09:50

hej kør en fdisk formater og installerer det windows program du ønsker at bruge

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-09-09 10:59

fdisk....

Stik lige hovedet ud af stenhulen nu og da og kig på udviklingen

Godkendelse af svar
Fra : 19431225

Dato : 08-09-09 11:33

Tak for svaret peque.
Tak for hjælpen så lykkedes det

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-09-09 11:39

MBR er skrevet i boot.ini, som tidligere skrevet.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 08-09-09 11:44

Det er ganske rigtigt peet49!

Men det er ikke alle der ved nok omkring Computer og videre ting! Derfro er boot.ini nok ikek nok information til disse - uden det skal være krænkende eller lign.
Men du må da gerne få de points hvis det er det det handler om!

Det er nok ikke bare alle mennesker der er nørder som få.

@19431225
Men du skal nok lige tjekke rundt på din maskine om der findes flere mapper af Windows? gemt nogle steder.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-09-09 11:47

peque->> Tak for buddet; men jeg har vist point nok. Det var skam kun en følgeoplysning. Fortsat en god dag til Jer begge to.