/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor I Afghanistan?
Fra : PeterTheisen
Vist : 552 gange
20 point
Dato : 04-09-09 21:10

Hvorfor tror politikerne, at vi kan vinde krigen i Afghanistan? Briterne kunne ikke og Sovjetunionen kunne ikke. Hvorfor skulle USA så kunne?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-09 21:19

Det tror de nok heller ikke vi kan, men når USA er med, så følger vi jo pænt med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-09 21:24

Den krig kan ikke vindes med de nuværende strategier, så enkelt er det, krigen mod Taleban er en krig mod uoplysthed og fattigdom, så længe at befolkningen ikke går i skole og er fattige, så længe kan Taleban få opbakning fra de lokale, den nuværende præsodent har ikke ligefrem vist nogen stor vilje til at piger og drenge skal ligestilles, hverken med uddannelse eller andet, og Nato (USA) støtter denne præsident så det er en endeløs skrue

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-09 21:46

Hvor er spørgsmålet hentet fra denne gang.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-09-09 21:57
Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 04-09-09 23:26

o.v.n ....HELT ENIG ...

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-09 00:48

USA støttede inddirekte Talabanerne da der jo skulle kæmpes mod Sovjet, de opdagede desværre for sent hvilke sataner de var.
Hvis man ikke tænker på statsgrænser har hele regionen i århundreder været en kogende kedel domineret af stammer der sloges indbyrdes, og dermed i dag bygger på den krigserfaring. Det gælder de tidligere sydlige Sovjetstater henover Afghanistan, Iran til Iraq, en alt for stor mundfuld for englænderne der kun formåede at bide sig rigtigt fast i Indien (inden det blev delt) samt delvis i Ægypten og Palæstina.
Kun i få lande er der stabilitet, desværre er de muslimsk eller islamisk regerede kombineret med Sharia, men også disse bliver bekæmpet af Talaban da Sharias undertrykkelse langtfra er vidtrækkende nok efter Talabans mening.

Stormagterne er nødt til at støtte præsidenten da han er det eneste bud på en leder. Landet har jo ikke haft muligheder for at udvikle en politisk uddannet elite hvorfra ledere kunne hentes, ikke engang et præsteimperium som det kendes fra Iran.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 20 point
Dato : 06-09-09 16:49

Det enkle svar på dit spørgsmål er at det tror de fordi de tænker alt for traditionelt.

De kan nemlig vinde krigen men det kræver at de holder op med at slås militært og viser den menige Afghaner at det bedre kan betale sig at lade være med at slås.

Altså bruger pengene på at forbedre deres levevilkår. Det øjeblik de er mætte vil de lede efter tryghed og absolut ikke have lyst til at slås.

Kommentar
Fra : smiltilmig

Dato : 06-09-09 17:03

Danmark skulle i hvert fald trække alle de tropper ud, som aldrig burde have været dér.

Smiltilmig

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-09-09 17:34

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-09-09 20:22

USA vil bygge Burger King i Afghanistan, og derved vinde befolkningens støtte. Det havde russerne og britterne ikke!