/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Små skovkonger...
Fra : Heidi-Ho
Vist : 823 gange
50 point
Dato : 03-09-09 15:52

Jeg skulle ind til byen i dag, for at afhente nogle varer som jeg havde bestilt hos isenkræmmeren.
Da jeg kom til isenkræmmeren var varene desværre ikke ankommet, af den simple grund at fragtmanden var ca. en time til halvanden forsinket.
Nå, men det var der ikke rigtig noget at gøre ved. Tyskeren (min jagthund - en tysk langhåret) og mig blev enige om, at fordrive ventetiden med at køre en tur ud ad de små sogneveje og kigge lidt på hvad der rørte sig derude.
Da vi havde kørt en god halv times tid, kørte vi ind i et skovområde - i ved, hvor skoven er på begge sider af vejen. Vi gjorde holdt og kiggede ud af ruderne på på bilen.
Sikken dog et dejligt sted sagde dels højt for mig selv - og dels henvendt til tyskeren.

"skal vi stå ud og lette vandtrykket".?? Spurgte jeg tyskeren. Det syntes tyskeren var en rigtig god ide. Jeg lukkede tyskeren ud og vi begyndte at gå ind i skoven ad skovejen.
Jeg havde ikke snor på tyskeren. Han har aldrig snor på, fordi han er afrettet og lystrer mig 100% og det er lige meget hvad situation vi er i. Kort sagt, jeg har 100% kontrol over hunden.
Da vi havde gået ca. 100 meter stiller jeg mig opad et træ og vander det. 1 meter derfra har tyskeren løftet de ene bagben og får vandet brændenælderne godt.
Vi går videre nedad skovvejen, det var sku så smukt at se skoven, som var ved at iklæde sig efteråret farver.

Og så sker det. Lige pludselig røg en grønklædt mand frem og råber højt "Hvad fanden laver i".!!!???
Nørjjjj, hvor var jeg for, at jeg lige havde pisset, eller havde jeg da pisset i bukserne. Så forskrækket blev jeg - og tyskeren med - han lavede lige et sidestep, men ellers rolig og uden at gø. Hvad der ellers ville have været meget normalt.

"Du skal kraftedderme have snor på den møgkøter".!!!!! Råbte den grønklædte. og for hen imod os.
Da det grønklædte spektakel var nået hen til os, betragtede jeg ham lidt og kom nærmest til at smile.
For det første var han iklædt et par alt for lange jagtbukser, der havde fået et ordenligt smøg opad så han ikke jokkede i buksebenet.
Kasketten han havde på var et kapitel for sig selv. Det var en af de her amerikaner cap, hvorpå der var påtrykt "Smidt & Wesson" og som om det ikke var nok, var der et påsyet endnu et mærkat lige ovenpå, hvor der stod "Gunsmith"
Uden på sin Tshirt havde han en læderskydevest, der, for det første var broderet med et mærkat på den jagtforening han tilhørte. Yderligere var der et mærkart der oplyste, at Beretta var hans foretrukne skyder.
Rundt om livet havde han et militærbælte, hvori der hang en kniv, en mobiltlf, et fotografiapparat, et bundt nøgler og et lukket læderetui - gud ved hvad der har været i det læderetui.??? Og endelig, bagved ham kom en gammel kleine munsterlænder halsende.

"Det er absolut ikke noget at grine ad - du skal kraftme ha' den køter i snor"!!!!!! Råbte de grønne spektakel endnu højere.

"Jo, det ved jeg egenlig godt, men jeg har så godt styr på min hund, at jeg mente det ikke var nødvendigt". Og kom uforskyldt til at smile endnu bredere af denne, kort sagt, klovn.

"Jamen for fanden mand, sæt så for helvede den snor på nu, eller må jeg foretage en civilanholdelse".!!! Nu var spektaklet da helt oppe i den røde felt.

"Med hvilken ret kan du foretage en civilanholdelse" Spurgte jeg den grønklædte om.

"Jeg har jagten i skoven - og vi har lige sat 500 fasaner ud, og vi vil ikke have vores udsætninger spoleret af jer byboer.....og sidste chance, sæt så snor på køteren".!!!!!!

Ja indrømmet, så skete det der helst ikke må ske, hvis man ønsker en fredelig dialog. Min tålmodighed brast. Nu begyndte jeg at blive vred, sådan rigtig vred. Jeg udbrød lidt nedladende....
"Jeg har ingen snor med, den ligger i bilen. Men hvis du har lyst til at foretage en civilanholdelse, skal du vide, første gang du så meget som lægger den klamme hånd på min arm, får du en flad kindhest. Og sig mig så, Hr. overjæger, hvorfor fanden i helvede har du ikke snor på din gamle mølædte møgkøter"..!!!!????

"Da jeg har jagtretten i skoven behøver jeg ikke snor på min hund" Svarede spektaklet

"Nå, du mener altså, når man er bøssesvinger så gælder lov og ret ikke.? Men det kan jeg så fortælle dig, at det gør den. Men i øvrigt går mig og min hund nu".
Jeg vendte mig om og gik hen mod bilen.
Det grønne spektakel råbte et eller andet som jeg ikke lige fik fat i. Jeg gad ikke at råbe "Hvadbeha'r" for det har sikkert ikke været noget klogt, det han råbte.

Sig mig engang, tror alle jægere der har jagten i vores skove, at de er skovkonger..????

VOR HERRE BEVARES for en flok knaldskaller.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-09-09 16:07

Fantastisk historie, jeg var helt opslugt. Jeg sidder lidt med håbet om, at der kommer en efterfølger, omend den måske skulle ligge i en anden kategori ?

Jeg kan desværre ikke svare på spørgsmålet da jeg kun lejlihedsvis dyrker lidt lystfiskeri, men jeg håber da du får et brugbart svar, så vi kan se om det er dig eller skovnissen der "vinder".

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-09 16:26

Idiot.....

Men ret beset skal en hund være i snor i skovene, uanset hvor velopdraget eller sløv den er

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-09-09 16:30

ÅÅÅhhh tusind tak for en godt grin igen.

Mænd og skydere, det er vist et kapitel for sig. Og jægere og skydere, jeg har set en del når de kongeligt skridter ud over marken om efteråret. Og når man så kigger på dem, så ranker de sig.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 03-09-09 17:16

Til Heidi.

Du må forstå, selv om du har en afrettet hund, må den ikke løbe løs. tænk på de stakkels skovkonger, som har betalt over 50kroner for at udsætte en fasankylling, og så tillige skal fodre og fylde den med medicin, for den kan overleve. Disse kan ikke have køtere til at forstyre opdrættet, og denne skovkonges opførsel er nok generel, de evner ikke at se forskelpå en afrettet hund og en køter, som sagt en tyv tror hver mand stjæler.
Tilbage til de trængte skovkonger, de har mærket krisen kradser, sidste år kunne de få skydegalninge til at betale op til 350 kroner for at skyde en fasan, efterspørgslen er faldet, firmaerne tjener ingen penge, derfor ingen penge til repræssentationsjagter. nogle stæder på Sjælland er priserne nu faldet til 185 kroner pr fasan, skydes der 50 % af udsatte fugle, kan man godt regne ud, det er ringe tider for de trængte skovkonger, når de tillige har betalt i dyre domme for jagtretten, forståeligt nok de går og bliver sure, på alt og alle untagen dem selv.
Jeg har før omtalt nogle af disse skovkonger som plattenslagere.
Husk snoren Heidi.

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 50 point
Dato : 03-09-09 20:27

Hmm..... Såvidt jeg ka huske fra hundeloven, så er der IKKE lovkrav om at hunden SKAL være i snor (med mindre dette jo er skiltet) MEN man SKAL ha styr på sin hund. Så ka man styre den uden snor, er dette fuldt lovligt!

Noget andet er at jeg synnes det er en go historie.... og tror ikke jeg havde holdt mig så rolig -gggg-

Har selv mødt en, skal vi kalde hende gade dronningen så... Hun mente ikke vi ku holde vores schæfer (70cm/50kg), og at vi skulle ha den gale hund aflivet.... Hvad hun ikke ku læse var at han svarede på hendes der vidste tænder.... En labdore.... i PIGHALSBÅND

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 03-09-09 21:29

Kære allesammen, tak for svarene.
Og hvor er det dog dejligt at se "nye ansigter"

Jeg er godt klar over at skovspektaklets optræden havde fået de flestes pis rigtigt i kog.
Alene det, at se hans attitude - hans påklædning, det var det der fik smilet frem hos mig.
Min første tanke var også; Hold da kæft en jubelnar.

Der er ingen tvivl om, at det er typer som ham der får de fleste mennesker til at få antipati imod jagt og jægere.
At så fjolset, oveni købet, pointerer at konsortiet har sat 500 plutfasaner ud - jamen så bliver folk sku da negative.

Hos os, når folk kommer gående for at nyde naturen, bliver al jagt indstillet, bøsserne bliver knækket, og fra jægerne side, lige lettet på hatten, og med et lille smil bliver der ønsket en god dag.
De fleste mennesker bliver positive og ønsker os fortsat god jagt med en undskyldning for forstyrelsen.....
Og for fanden venner, vi skal være her allesammen. Naturen er noget der tilhører os alle.
Jægerne har lejet jagtretten - men mange jægere tror de har lejet brugsretten - men det har de ikke.!!!

Det grønne skovspektakel troede, han havde købt hele verden........

Med disse ord ønskes alle en god nats søvn. Jeg smutter nemlig i seng nu, for jeg skal tidlig op på ande/gåsejagt.....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-09-09 22:12

Til stor glæde for HFranzen, har jeg haft svært ved at logge på Kandu idag.
Har i andre haft samme oplevelse.?

Jeg prøvede at logge på ved middagstid, for at fortælle om den gode ande/gåsejagt jeg har haft her til morgen sammen med mine jagtkammerater, Slagteren, Præsten, Købmanden og Svinebonden - det går som regel ikke stille af sig - altså med sjove indslag, morsomme vitser og så, at se det komiske i hinandens optræden på den jagtlige scene.

Men, en lille vits som præsten fortalte i den tidlige morgenstund skal i ikke snydes for.

Drengen var med sin mor på kirkegården for at lægge blomster på morfars grav.
På gravstenen stod der; Axel Christensen har endelig fået fred.
Da drengen læser dette, udbryder han; Mo'ar..... er det morfar eller mormor der er død.??

Eller hvad med denne her....????

Ægteparret småskændes som sædvanligt over livets små bagateller, da manden udbryder;
- Ja, ja, Marie, når du dør, så holder du da endelig kæft.!
Hvilket fik Marie til at svare;
- Ja, ja Thorvald, og når du dør, bliver du da endelig stiv.!!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-09-09 17:42

Ja,ja skovkonger, gamle koner eller Fynske gåse jægere. En hund SKAL føres i snor- jeg har oplevet lab damen, som på en høfligt måde har fået at vide, at der ved indgangen til skoven er et skildt: Hund i snor! Svarede må jeg være fri. Jeg går til træning med min hund to gange om ugen og har helt styr på den. To dage senere ser jeg den jage en rå og et lam. Jeg får den kaldt til mig og lukker den ind i heste stalden. Ringer til politiet og spørger venligts om de vil hente den. Seks timer senere kommer damen. Politiet har oplyst at hunden er hos mig!!
Ingen bøde,ingen påtale jo god morgen min bare. Vi skal være her alle sammen.....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-09-09 18:34

Okay, hvis naturgæster skal have snor på hunden skal jægeren vel også.?
Man kan da ikke bare forlange, at alle andre skal have snor på hunden, og samtidigt, ikke have snor på sin egen hund.
Det lyder da helt hen i skoven i mine ører

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 06-09-09 20:41

Igen et brøl fra den lille skovkonge på Løvenholt, hvad har denne tråd med Fynske gåsejæger at gøre. er det misundelse over der er rigtige jægere på Fyn der kan skyde gæs. Den der kan gemme sig for krager og gæs er rigtige jæger set med mine øjne, de render ikke rundt med røde klaphatte, og spiller fransk klovn, de genere ikke fredelige skovgæster, de kan se længere end fra næse til mund. Du skal se de bruger nok en kamuflage burka. Nå jo disse rigtige jægere er nok nogle fæle karle set med Ballegaard Knudsen øjne, for dem når den han ikke til sokkeholderene i jagtlig henseende, er det ikke sådan fat, når sandheden skal frem. Der må åbenbart være en satans Fynbo der har drillet bette Bent, og han har set sig gal på, siden den skal fyres af. Lad os dog høre nærmere det må være noget spændende omkring dette. Jeg kender tilfældigvis nogle Fynboer der kan mere om jagt end bare rende og slå udsat tamvildt ihjel. Og som afstår disse hersens plattenslagre der laver penge på jagt for selv at have råd til at gå på jagt

Er det ikke sådan det er fat bette Bent

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-09-09 22:05

Hedio-Ho.

Det er da en selvfølge at alle,der ikke kan styre deres hund, skal have den i snor også under jagtudøvelse. En hund kan ødelægge en hel jagtdag, det burde du da vide.....

Habibitossen gider jeg ikke svare - for hans personfnider er som sædvanlig helt ude i hampen eller måske svampen om man vil....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-09-09 12:50

Jamen for søren da, Ballegaard.!!! Det er min beretning fra d. 03.09. jeg argumenterer udfra - hvor den lille skovkonge netop ikke havde snor på sin hund. Men forlangte at jeg skulle have snor på min, det tiltrods for, at jeg har 100 % styr på min hund - men det havde han desværre ikke.

Det er den slags typer jeg kalder for små skovkonger - og jeg argumenterer overhovedet ikke for, om hunde skal have snor på eller ej under jagtudøvelsen.

Prøv at læse min beretning igen, bb1.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-09-09 21:28

Det er så elementært Heidi-Ho så elementært.....

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 07-09-09 23:37

Nu rapler det da for alvor for landsbytossen, han kan værken fatte eller forstå.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-09-09 09:53

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-09-09 13:13

Tak for svaret Ekspress105.