/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kniv i bilen
Fra : refi
Vist : 1693 gange
50 point
Dato : 02-09-09 17:14

Hvad syntes i lige om den dom....

Den unge mand der blev "snuppet" med 2 hobbyknive i biler er idømt 7 dages UBETINGET fængsel

Det virker lidt grotesk og jeg kan da frygte for hvad man har liggende i bilen der kunne betragtes som våben.....

Den lov bør HELT KLART ændres så der trods alt skeles lidt til sund fornuft....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-09-09 17:21

Der så meget det er latterligt så syns.
Det også ulovligt at få lavet en totovering på sin hånd i danmark.

Det også ulovligt at andre tjener penge på en luder... med mindre det er den danske statskasse så det lige pludselig helt ok.

Det lovligt at lave demostrationer i danmark... men det er også lovligt for politiet at anholde en gruppe der har tænkt sig at demonstere selvom de ingen ting har gjort.
I nat blev der for eksempel anholdt 50 personer som havde tænkt sig at demostere fordi der er nogle irakere der er blev sendt ud af danmark.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-09-09 17:29

Nu kommer det vel lidt an på omstændighederne.
Kommer jeg kørende med bilen fuld af malergrej,heriblandt to hobby knive,tror jeg ikke der sker noget.Er man derimod på vej til diskoteksbesøg,eller andet kalas,er der måske en forklaringsproblem.
Jeg forstår godt at politiet er lidt oppe at køre for tiden.Med de "hændelser",man læser om dagligt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-09 17:36

Citat
tror jeg ikke der sker noget

Næh - men det kan der tilsyneladende gøre

Jeg har da f.eks. en lill værktøjskasse liggende i bagagerummet - det vil da ikke undre mig der også er en kniv imellem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-09 17:52

Citat
Jeg har da f.eks. en lill værktøjskasse liggende i bagagerummet - det vil da ikke undre mig der også er en kniv imellem

Det er altså også noget andet, da kniven så ikke kan sidestilles med et våben der ligger frit i bilen, og som ville kunne bruges som sådan.

Knive der fungerer som nødvendigt værktøj til arbejdsmæssige relationer, eller som i dit tilfælde som et stykke værktøj opbevaret i bagagerummet, det er der som regel ikke problemer med.

7 dages ubetinget fængsel er ellers billigt i henhold til den nye strafferamme for ulovlig våbenbesiddelse, da den går op til et års ubetinget fængsel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-09 18:04

Nej nu kender vi jo ikke præmiserne for dommen endnu, så det er da muligt at det der har gjort udslaget er at de lå indenfor "rækkevidde"

Men man skal åbenbart til at passe på med hvad ens jakkelommer osv. indeholder....

PS...

Har iøvrigt en nøglering der indeholder en lille "hobbykniv" - bladet er dog max 2 cm og netop beregnet til at opskære kasser og snore....

Gad vide om den også betragtes som våben....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-09-09 18:06

Hej med jer.

Et eller andet sted syntes jeg det er en ok dom.
Drengen er jo klar over at det ikke var tilladt og undskyldninger med de er til arbejdsbrug holder tilsyneladende ikke.
Han burde være klogere især når han står frem og fortæller at hans ønsker for fremtiden ligger inde for militæret eller politiet .

Man siger man skal lærer af sine fejl og det må man så håbe han har gjort sammen med en del andre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-09 18:22

Han havde parkeret sin bil udenfor et diskotek i Middelfart en lørdag nat. Tilfældigt er politiet der også og foreteger en rutinekontrol.

Knivene ligger i sidedøren sammen med andre ting, som han også skal bruge på sit arbejde.

Hans forklaring med at det havde han "glemt" Helt ærligt han sidder jo ikke i sin bil og skærer papkasser op, når han er på arbejde !!!!

Han har sikkert også selv været klar over, at de hobbyknive var ulovlige at gå rundt med, siden han havde lagt dem i sin bil.

http://www.tv2fyn.dk/article/202894:Krimi--Faengsel-til-19--rig-med-hobbykniv

Desuden vidste han godt at det ikke var tilladt at tage de redskaber med hjem, som blev brugt på arbejdspladsen

Citat
Haris' arbejdgiver Bente Hansen bekræfter, at de ansatte ofte tager ting med hjem fra tankstationen, og at det sker, at hun må sende en sms til sine medarbejdere med besked om, at de skal huske at lade arbejdsredskaberne ligge.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1207904.ece

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-09-09 18:24

Den er her den med de 2 hobbykniv som han brugte på sit arbejde.
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1207904.ece

Citat
Knive der fungerer som nødvendigt værktøj til arbejdsmæssige relationer, eller som i dit tilfælde som et stykke værktøj opbevaret i bagagerummet, det er der som regel ikke problemer med.

Hvad skal man bruge "som regel" til hvis man får en bøde/straf alligevel.
Jeg så en håndværker der var taget på pub efter arbejde hvor han stadig havde sit arbejdstøj på og han blandt andet have en hobbykniv som han brugte på arbejde.
Politiet havde så valgt og lave en zone og deri lå pubben også fik han en bøde.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-09-09 18:27

Det jo bare tegn på dårligt politi arbejde når de i desperation over de ikke kan finde ud af deres arbejde begynder at genrere den almene befolkning.

Det da fint nok de vil stoppe vold med våben, det bare den forkerte måde og gøre det på.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 02-09-09 18:57

Det er da helt fuldstændig ude af proportioner...

Jeg kører da hver dag med en hobbykniv endda en af dem med store knækblade frem til arbejde og tilbage.

Det må jeg da hellere se at holde op med... UHA

Kommentar
Fra : filurX

Dato : 02-09-09 19:12

Gak i låget, som så megen anden promotions forvrængning!

filurX

Accepteret svar
Fra : Dennis85

Modtaget 50 point
Dato : 02-09-09 19:59

Jeg synes nu også det er en storm i et glas vand, men på nogle punkter kan jeg altså godt forstå det.

Hvis han bruger de knive på arbejde kan han lade dem ligge der. Ellers kan han lægge dem af hjemme, og ikke køre rundt med dem 03:40 i Middelfart midtby.
Det taler jo desværre heller ikke for hans sag at han er "indvandrer" fra Bosnien, og har et - for nogle - lidt råt udseende. Ved voteringen kan det jo heller ikke udelukkes at det psykiske spiller ind.

Jeg synes dog ubetinget fængsel er overdrevet set i forhold til forseelsen. Bøden synes jeg dog er helt i orden.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-09-09 20:24

Det næste bliver at man ikke må have en krydsnøgle til at ligge i bilen uden for værtshusene.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-09-09 21:03

Han har ret til at anke den dom. Da vil en jury afgøre om han skal dømmes for forholdet. Jeg håber han anker, da jeg synes en højere ret skal afgøre denne kontroversielle sag.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-09 21:55

Citat
Han har ret til at anke den dom.

Nix

Det er Landsretten der har talt... (i byretten fik han bøde)

Han kan maksimalt få strafudmålingen anket - ikke dommen.....

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 02-09-09 23:27

Citat
Den lov bør HELT KLART ændres så der trods alt skeles lidt til sund fornuft....
For 20 år siden fik jeg en "Falck-kniv" i et pænt sort etui af min svoger. Sådan en kniv, som falckfolk bruger til at skære sikkerhedsselen over med, hvis de hurtigt skal redde mennesker ud af forulykkede biler.

Lige siden har jeg haft den kniv liggende i "lommen" i venstre fordør i de par biler, jeg har haft. Kun med det ene formål for øje, at jeg måske en dag kan redde et menneskeliv.

Da jeg var knægt, var jeg spejder, og vores motto var "Vær Beredt". Det er jeg stadigvæk, og derfor er jeg altså nu blevet en "lovovertræder".

Og det vil så sige, at hvis jeg en dag er den første på et ulykkessted, og jeg redder et menneske ud af en smadret bil ved at skære sikkerhedsselen over med den ulovlige kniv, kan jeg blive idømt en ubetinget fængselsstraf i måske 7 dage.

Men den uge vil jeg bruge til at glæde mig over, at jeg har kunnet hjælpe et andet menneske, der eventuelt var i livsfare. Og da jeg er pensionist, kan sagtens leve med et stort sort kryds i min ellers rene straffeattest.

Det var bare det, jeg kom til at tænke på, da jeg læste Refis ord om at skele lidt til sund fornuft.

Vh C

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-09-09 11:25

Hvis refi absolut skal være bevæbnet under bilkørsel LOOL så må han jo søge om våbentilladelse. Det samme gælder den unge der blev dømt. Hvorfor har han for øvrigt hobbyknivene i bilen, når de angiveligt skulle bruges på jobbet. Havde han arbejde med hjem, så han skulle åbne arbejdsgiverens kasser i bilen??

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 03-09-09 12:42

Du har ret refi
Jeg har lige været ude i min bil og se efter hobbyknive.UPS jeg fandt 2 i hanskerummet,1 i dørlommen,3 i bagagerummet. Jeg bruger dem ikke til noget særligt.Måden hvorpå de er kommet ud i bilen.Jeg har brugt knivene derhjemme,efter brug stikket dem i skjortelommen,,når jeg så er kommet ud i dytten,hånden ned i lommen efter smøgerne,der sad en hobbykniv,smed den i hanskerummet.Har aldrig tænkt over,det måtte jeg ikke.
Nu overvejer jeg om jeg skal lade min ligther blive hjemme,vil nødigt tiltales for at være en mistænkelig pyroman.
vvdriver

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-09-09 13:34

Er det gået mig over hovedet, eller er der ikke en regel for eksempelvis knivbladets længde?

Jeg har selv en lommekniv liggende fast i bildøren - ikke fordi jeg skal bruge den, men fordi den blev brugt engang for lang tid siden og - ja- så har den bare ligget der siden.... under 7 cm i knivblad. Men med den nye regel går de jo ikke efter "tilladte våben" men bare alt generelt eller hvad - hvad med en saks, husholdningskniv mv.

Jeg er tilhænger af at man skal brumme den hvis man går rundt med/besidder ulovligt våben, men hvad er et ulovligt våben idag?

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-09-09 16:32

Citat
Hvis han bruger de knive på arbejde kan han lade dem ligge der. Ellers kan han lægge dem af hjemme, og ikke køre rundt med dem 03:40 i Middelfart midtby.

Syns du så det okay at han får en bøde på 3000 kroner og 7 dage i fængsel og han ikke kan blive politibetjent som han gerne ville bare fordi han glemte af aflevere 2 hobbyknive på sit arbejde ?

Det værste er næsten at det var 2 af de helt små hobbyknive i middel kvalitet: http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00460/Hobbykniven_460297d.jpg
Dem med de små tynde blade der knækker let.

Det jo ik noget der bruge dem hvis de vil overfalde nogen.

"Mand hård såret efter overfald med minihobbykniv" ja den har jeg sku aldrig hørt.

Hvad der er endnu værre.... Hvis nu de var brugt og han havde knækket halvdelen af bladene af så ville det ikke være sket en skid.

Pas nu på derude ikke jeres nøgler snart overtræder våbenloven.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-09 17:22

Jeg kører altid med en Leatherman (universalværktøj med kniv, tang, syl mv) i bagagerummet, bladene er omkring 7 cm, men de låser, så den er forbudt.

Sidst jeg brugte den var sent om aftenen på vej hjem fra julefrokost (ædru) sidste år, pludselig falder lydpotten af i den ene ende, ind og rode under vognen med en lommelygte og min Leatherman, fik bundet lydpotten op så jeg kunne komme hjem.

Jeg går altid med en schweizerkniv, den er helt lovlig, MEN ikke om jeg vil rode rundt med en bil i dårligt lys mv. med en kniv der så nemt som ingenting klapper sammen om mine fingre. Den er skarp, har prøvet det, ikke rart!

Med det jeg har læst mig til at det er politiets opfattelse at det er OK jeg har Leatherman'en i bilen, hvis jeg ved jeg skal bruge den til at reparere bil med, men jeg må ikke altid have den i bilen. Problemet er bare, at hvis jeg ved bilen er ved at gå i stykker, ordner jeg den med noget rigtigt værktøj eller kører den på værksted, så kniven er min eneste redningsplanke hvis der sker noget uventet.

I tilgift har jeg som regel en sammenfoldelig svampekurv med en svampekniv i bagagerummet, svampekniven er en lille dolk 3-4 cm blad, afrundet spids og med en børste til at rensen svampe med, så hvis jeg ser nogle svampe kan jeg stoppe bilen og redde mig lidt guf til maden.

Jeg er altså dybt kriminel, eller også er systemet gået helt amok.

Jeg kan sikkert sagtens klare 7 dage i spjældet, har ikke noget arbejde at miste, men syntes godt nok hysteriet er gået alt for vidt, når man straffer en hel masse uskyldige i stedet for at tage fat i dem der bruger knive og andre våben mod andre.

Og en plettet straffeattest kan betyde, man ikke kan rejse ind i visse lande, fx skal straffede have visum til USA, mens andre frit kan rejse ind op til 90 dage.

Endelig skal man jo huske på, at det meste knivvold sker i hjemmet, hvor mand eller kone dolker løs med køkkenknive mv.

For at være på den sikre side kunne det være man skulle bede Georg Gearløs om at færdiggøre den opfindelse, han omtalte i et af min barndoms Anders And-blade, den "bladløse kniv uden skaft"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-09 17:41

Citat
Han har ret til at anke den dom.

Nix

Jeg må korrigere mig selv lidt

Tilsyneladende venter man netop på at EEN anker til Højesteret så man bagefter kan gribe ind

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-09 17:58

I dansk retspleje har man, som altovervejende hovedregel, ret til at få sin sag prøvet i to instanser, altså byret-landsret, eller landsret-højesteret. Hvor sagen starter afhænger af flere ting, især af strafferammen for "forbrydelsen"

En sag om en ulovlig kniv vil derfor altid starte i byretten, og kan så ankes til landsretten, hvilket også skete for hobbyknivknøsen, der fik en bøde i byretten, 7 dage bag de stivede jerngardiner i landsretten.

Hans (og andre i samme situations) eneste mulighed for at få sagen for højesteret er at søge en tredje-instans bevilling i Procesbevillingsnævnet (et i princippet helt uafhængigt organ????), hvis sagen er principiel mv.

Procesbevillingsnævnet fandt som bekendt ikke Camilla Broe sagen værdig til at blive prøvet ved højesteret, uanset at byretten ikke havde villet udlevere hende, landsretten gerne ville og det var den første sag efter bestemmelsen.

Men Brian Barbaren (som vi kalder ham hjemme) har nærmest opfordret til at der blev givet tredjeinstansbevilling i hobbyknivsagen, så det bliver rigtig spændende at se, hvad det uafhængige organ beslutter

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 14-09-09 08:33

scootergrisen:
Citat
Syns du så det okay at han får en bøde på 3000 kroner og 7 dage i fængsel og han ikke kan blive politibetjent som han gerne ville bare fordi han glemte af aflevere 2 hobbyknive på sit arbejde ?

Nej jeg synes absolut det er over stregen med 7 dages fængsel. Bøden kan jeg gå med til.
Derfor var jeg også at finde til demonstrationen i Middelfart.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 25-09-09 23:09

Og nu har jeg meget modstræbende taget min "Falck-kniv" ud af bilen, med ind og gemt den langt væk bagerst i en skuffe . Og skulle de ske, at et forulykket menneske dør for øjnene af mig, fordi jeg ikke kan få en sikkerhedssele løsnet, er det dæleme en ringe trøst at kunne sige, at det er de skide kriminelle banders skyld .

Vh C

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 19-10-09 21:48

Er der i grunden noget nyt i de verserende knivsager?

Vh Chris

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 20-10-09 07:44
Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 23-10-09 22:48

Og i dag har jeg skisme erfaret, at det vist også er forbudt at have køkkenknive i "kørelejligheder". Så nu kan campingpladsejere måske også komme til at tjene penge på, at udleje husgeråd til deres campister .

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 14-11-09 21:19

God aften Refi.

I dag var der et spørgsmål, hvortil du svarede med statistik over spørgers tidligere spg mm. Din konklusion var, at der var nok ingen, der gad svare.

Har du glemt dette dit stadigvæk åbne indlæg i Smalltalk ?

Vh Chris

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-09 08:20

Citat
Har du glemt dette dit stadigvæk åbne indlæg i Smalltalk

Hvorfor tror du det hedder Smalltalk

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 15-11-09 15:40

Hej Refi.
Citat
Hvorfor tror du det hedder Smalltalk
Egentlig ikke. Men der er jo så længe "mellem snapsene" i dit indlæg, så det nu kan kaldes "Notalk" .

Og ha nu en god søndag aften, efter en ret flot novemberdag. (I hvert fald her i Odense )

Vh Chris

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 22-11-09 20:47

Tak for svaret Dennis85.

Vi lukker og slukker

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 23-11-09 08:47

Øhm, jamen mange tak da, eller det var så lidt hedder det .