/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Oplæsning af dansk tekst
Fra : PoChris
Vist : 2501 gange
150 point
Dato : 22-08-09 14:31

Jeg bruger e-mail-programmet, Pop Peeper. I den nyeste version, 3.5, er det muligt at få en stemme til at fortælle, når man har modtaget en ny mail. I den forbindelse har jeg installeret Microsoft Speech SDK 5.1 på min computer, der bruger Windows 2000. Jeg kan nu få at vide på engelsk, når der kommer mail, ved hjælp af diverse stemmer: Mary, Mike og Sam, men det jeg virkelig er interesseret i, er en stemme, der oplæser på dansk. Jeg har hørt om adgangforalle.dk, Nanna, Per etc., men er det ikke muligt at få et gratis SAPI-baseret program på dansk - på lige fod med ovennævnte Mary, Mike og Sam, der kan bruges til formålet?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-08-09 15:11

Du kan sikkert selv lave dem, og indsætte dem i samlingen for lydfiler til dit operativsystem.
Du kan lave dem i wav format, og kalde dem konen eller mig, og så kan du få den til at sige det du vil. - Jeg gjorde det på en bærebar, som jeg selv havde for år tilbage. Den kommenterede også hvis der opstod en fejl.
Hertil behøves normalt ikke andre programmer end dem som ligger på maskinen i forvejen.

Eksempel på konens indtaling:
Du har fået en mail, luk nu op, for jeg er så nysgerrin!

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 22-08-09 15:14

prøv at se om ikke det er denne du kan bruge

når programmet er installeret, kan du markere teksen og få den læst op

http://www.adgangforalle.dk/default.efact?pid=3848

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-08-09 15:27

Når jeg nærlæser dit spørgsmål, kommer jeg i tvivl om:
Skal den meddele om du har fået mail - eller - skal den kunne læse hele mailen for dig - eller begge dele.

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 22-08-09 16:01

Tak for svarene. Jeg kan sagtens selv finde ud af at lave en lydfil. Det, jeg er interesseret i, er et program, der kan læse op, hvem mailen kommer fra, på dansk, ligesom stemmerne Mike, Mary og Sam kan på engelsk.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-08-09 19:48

Et PS! adgangforalle.dk er gratis

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 22-08-09 19:56

Ja, men adgangforalle.dk kan vel ikke bruges til at fortælle mig, jeg har fået mail, og fra hvem?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-08-09 20:01

OK - jeg vidste ikke, at det program du søger, skal SÅ meget. Så Severino fik da et svar fra dig nu .

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-08-09 20:48

Jo det gjorde jeg! - Jeg er skam meget tålmodig, når jeg ikke er utålmodig!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-08-09 22:01

Hej Severino.
Citat
Jo det gjorde jeg!

Og god aften PoChris.

Er det så sådan, at Severino skal prøve at finde et program, der kan det hele, til dig ? Vi må så bare håbe, at det er ladesiggørligt .

Mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-08-09 09:10

Jeg kender HELLER ikke lige til et program, der kan alt det, som PoChris gerne vil have, HELLER ikke det på engelsk.
Men der findes sikkert noget som kan læse alle informationerne i mailen.
Jeg ved at synshandikappede har nogle programmer der kan sige en masse, til hjælp for disse mennesker. Men de er nok ikke lige tilgængelige for os andre!

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 24-08-09 08:53

Jeg beklager, hvis mine svar er uklare. Som nævnt er det, jeg er ude efter, en stemme på dansk, der - i lighed med de engelske stemmer Mary, Sam og Mike - er i stand til at oplæse alle mulige former for tekst på netop dansk. I Pop Peeper foregår det sådan, at man får stemmerne til at oplæse en bestemt tekst hver gang, f.eks. "You've got mail", og så kan de bagefter også sige, hvem mailen er fra, så det altså i sin fulde længde f.eks. hedder" You've got mail... from Peter Hansen".
På forhånd troede jeg ikke, der fandtes en tilsvarende stemme på dansk, men det er trods alt 2009, så jeg ville ikke undlade at gøre forsøget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-08-09 11:15

Har du en henvisning til dette program, så man kunne tage det til nærmere øjesyn?
Det må være muligt at ændre lidt i de talefiler som måtte ligge i dens programmappe?
Jeg ved at dansk er et sprog som er svær at udtale, selv for en PC.

Helt tilbage til 80'erne, kunne man købe et talemodul til datidens kraftige hjemmecomputer fra TEXAS. Det har jeg eksperimenteret meget med den gang, også med dansk tale, læst af en indskrevet tekst. Det var ikke bare lige at skrive ordene på dansk, da den var bygget til amerikansk; men ved brug af underlige tegn og gerninger, var det muligt, og det blev rimligt, i forhold til den tid.
Men det er jo over 25 år siden, så det burde være blevet langt bedre i dag!