/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lakering af skade
Fra : Brassovitski
Vist : 1400 gange
200 point
Dato : 20-08-09 11:12

Halløjsa
Er der nogen her der har opskriften på, hvordan en bil lakkes. Jeg har fået en bule i bagklappen, som jeg så har spartlet ud osv., men nu er min malerven sprunget fra, så jeg regner med selv at ville prøve. Min bil er trods alt snart 10 år gammel, så det behøver ikke være prof. kvalitet, men jeg savner lidt hjælp til processen.
Bilen er med metalic lak, altså farvet lak med klar lak oven på.
Hvilken viskositet skal malingen have til sprøjtelakering, både den farvede og den klare?
Sprøjter man vådt i vådt, eller lader lakken tørre helt op ind imellem? (jeg går ud fra at det skal være vådt i vådt, så lagene ikke skiller).
Hvor mange lag lak af henholdsvis grunder, farve, klar lak skal der sprøjtes på?
Håber der er en med erfaring i lakering, der kan hjælpe med en vejledning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-09 11:28

Du kan købe dig fattig i det der skal bruges....

Kør til en autolakerer og få et tilbud...

Så dyrt er det heller ikke for en bule når du har lavet forarbejdet

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-08-09 12:33

Citat
trods alt snart 10 år gammel

???
- min er 14 år. Jeg kunne aldrig finde på at sminke den selv, og det er vel derfor at den står så flot i dag. Hvis du ikke er glad for din bil, så mal den selv.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-09 16:27

Om man skal male den selv, er vel et spørgsmål om at hænderne er skruet rigtigt på skafterne.
Jeg ved da godt at der er nogen som arbejder, som om de havde to venstre hænder.
Med lidt omhu, kan det godt laves pænt.
Men nu har vor herre jo ikke uddelt talenter ligeligt, og det ville da også være kedeligt, for så var der ikke så meget at tale om.

Efter spartling skal du slibe det helt plant, så det føles helt jævnt.
Sprøjt det med grunder et pat gange i et tyndt lag, og lad det tørre op. Efterslib det for hver gang med meget fint sandpapir, så der ikke er knupper på, at urenheder.
Selve metallakken sprøjter du også på i tynde lag, gerne 3 til fire gange, eller mere, alt efter hvordan det dækker. Husk at slibe hver gang, hvis der er ujævnheder eller snavs.
Til sidst skal den så have klar lak måske et par gange. Men det er du nok bedst til at bedømme ved øjesyn!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-08-09 18:16

Helt enig med Severino, dog kan det blive endnu pænere såfremt du vådsliber med dertil beregnet slibepapir. Spørg evt. en autolakerer om råd mht. efterpolering.
Held og lykke.....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-08-09 21:14

Og husk, ikke noget med elektrisk malersprøjte. Du må bruge en der bruger trykluft, og for at det skal blive pænt så må du have en vandudskiller mellem luftanken og sprøjtepistolen.
alimak

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 20-08-09 21:22

Du kan male selv med spray.
Bule slibes færdig med P280/320, og sprøjtespartles, samt efterslibes med P 400
Males med bundfarve min 3 lag og derefter et støvelag.
klarlak sprøjtes næsten flydene i min 3 lag, og derpå toplag .

Det vil koste ca. 350,- i materialer, og meget tid samt et ikke optimalt resultat, men pænt indenfor 3m`s afstand.

At male professionelt samt indkøb af lak, vil koste min 700,- i materialer og kræver afdækning af hele bilen. Materialer er både vand og Toulenbaseret, så det er lidt kringlet.

Evt prøv at rette bulen selv. Kør derefter til en Autolakerer og få et tilbud.

Tror fakktisk at en Handyman som Severino vil kunne lave det med spray, sådan at vi fagfolk skal tætpå for at se at det er hjemmelavet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-09 21:22

Citat
dog kan det blive endnu pænere såfremt du vådsliber med dertil beregnet slibepapir

Altså vandslibepapir, der er meget finkornet. Det skal jo kun lige glatte "hyperne" i malingen!
Så små partier kan du nemt klare med spraydåser.
Kør til en farvehandler og få bestemt din farve i original lakken. Det farvenummer der sikkert er i bilen, kan du ikke bruge til noget. Din farve er med årene falmet, så her skal du lige have sammenlignet dens nuværende ælde med en farveskala!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-09 21:43

Ja rocoolsen, jeg har aldrig ejet en nysplintret bil. Jeg har altid købt en der havde nogle år på bagen, og selv rodet med dem igennem 40 år, så det har da gået jævnt godt gennem disse år.
Det er kun de større reparationer, som jeg overlader til dem med plads og værktøj til det.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-08-09 22:24

Tak for svaret til alle.
Nu er det sådan at jeg faktisk har prøvet at male en hel bil op før, med et meget acceptabelt resultat, og ja selvfølgelig skal jeg da lige ud og høre hvad det koster hos en prof. Bilen er lys blå metalic så den er ikke falmet så det betyder noget, og da jeg regner med at male hele bagklappen, er det også kun meget få steder man direkte kan sammenligne den nye og den gamle lak. Jeg har iøvrigt også udstyret der skal bruges, så hvis proffen skal have en hel herregård for arbejdet kan det da godt ske jeg prøver selv, skulle resultatet være helt skævt, kan det jo altid slibes op og males en anden gang, så har jeg da trods alt den erfaring.
Jeg prøver lige at spørge en prof først og så ser vi videre.