/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vedr. arv af dødsbo
Fra : jegge01
Vist : 2253 gange
20 point
Dato : 19-08-09 15:30

Min søns far døde for et par mdr. siden og han arver sammen med hans halvsøster.

Han efterlader dem et hus, hvor ejendomsværdien er 1.100.000 kr, men der er for ca. 700.000 kr gæld i huset. Først ville de sælge, men nu vil søsteren selv overtage huset og udbetale min søn.

Jeg hjælper min søn, da han kun er 19 år, men har ikke selv forstand på dette område.

Vi er nu blevet indkaldt hos advokaten, da de sammen skal blive enige om en pris.

Jeg har læst at hun kan komme med et bud på 935.000 kr d.v.s. -15% af ejendomsvurderingen.
Han skal så have 467.500 kr, men ud af de penge skal han betale det halve af gælden i huset, d.v.s. 350.000 kr...er det rigtig?

Hvis ja, kan jeg bare ikke få regnestykket til at gå op, så ser det ud som om han ingenting får.

Skal han sige ja til en pris under ejendomsværdien, eller kan han sige nej?

Hvad vil være det mest rigtige for ham at gøre i denne her situation?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-09 15:41

Næ hov. På den måde kommer han til at sponsere et for billigt køb. Der skal i have en advokat på (som kun er din søns advokkat). Må jeg i den forbindelse anbefale Torben Møller, Advokatgruppen i Fredericia. Han er specialist i sager der har med huse at gøre. Ekspropriationer og den slags.

Din søn bør ikke forære halvsøsteren sin arv. Husets reelle værdi skal gøres op. Hvis hun vil overtage huset er det til den værdi. Dvs er hytten 1,2 mill værd i handel og vandel og der skyldes 700 000,- skal hun lægge 250 000,- til din søn og 700 000,- til kreditforeningen. Hun får så huset til 950 000,- hvilket så ligeledes er 250 000,- mindre en det den SKULLE koste.

Det andet er jo rent bedrag overfor din søn, hvor hun så kan erhverve sig en bolig for 467500 + 350000 = 817 500,- og din søn så "kun" ser 117500,- istedet for de 250 000,- han BURDE have haft.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-09 15:43

Og selvfølgelig skal det sælges. Det skal bobestyreren tage sig af. Om søsteren køber, det må hun da gerne, men til gældende pris. Dernæst kan boet opgøres.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-08-09 15:44

Hvis det blev solgt til anden side, ville resultatet jo blive det samme, de ville så få 117.500,00 hver, og hvis hun køber, får han jo også dette beløb.

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 19-08-09 15:55

Tja -Hvis huset ikke kan sælges ret hurtig til Vuderingen skal der jo stadig afbetales på hus lånet dertil kommer udgifter til mægler og advokater.
Hvis han siger ja til budet får han halvdelen af 935000 det er 467000 minus hans del af restgælden som var på 350000 tilbage er ca 117500kr. til din søn. Hvis huset blev solgt til vuderingen ville der være 82500kr. mere ,men minus omkostninger til salget

Kommentar
Fra : jegge01

Dato : 19-08-09 15:56

Tak for svar

Huset er blevet vurderet af en ejendomsmægler til 1.150.000 kr og ejendomsvurderingen fra skat er som sagt 1.100.00 kr

Jeg ringede til advokaten som er sat på dette dødsbo og spurgte om min søn ikke skulle have sin egen advokat, men advokaten sagde nej, da han repræsenterer arvingerne i dette bo.

Jeg er meget usikker, men vil tage til dette møde og se hvad de har at sige, da jeg tager med ham for at støtte ham og 4 ører hører mere og så er han jo heller ikke så gammel.
Jeg har ledt inde på nettet, men det er jo et labyrint uden lige.

Jeg føler også at han forærer hende en hel del og hun får et billigt hus, men jeg troede at det måske var loven.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-08-09 16:06

Jeg ville jo nok tale med en anden advokat også. Men det kan i jo også gøre efter 1. møde.

Kommentar
Fra : jegge01

Dato : 19-08-09 16:14

Ja nu tager vi til dette møde og tager den så derfa.

Der er ikke sat ejendomsmægler på, da de ville sælge det selv sammen med advokaten.

De får penge udbetalt fra d.v.s. forsikringer og ud af disse penge indbetaler de et a'conto beløb til terminerne på huset, det er hans halvsøster og advokaten blevet enige om.

Det er på sin måde også ok.

Men selve regnestykket må jeg ærlig indrømme, kan jeg ikke helt gennemskue...endnu da.

Jeg vil bare gerne være lidt forberedt, når jeg kommer til dette møde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-09 16:36

Ring til Torben Møller .......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-09 16:38
Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-09 17:37

Citat
Jeg ringede til advokaten som er sat på dette dødsbo og spurgte om min søn ikke skulle have sin egen advokat, men advokaten sagde nej, da han repræsenterer arvingerne i dette bo.

Han repræsenterer dødsboet og vil have det overstået hurtigts muligt.

Han kan ikke på samme tid kunne tage vare for din søn og hans halvsøsters interesser.

Gør som 3773 skriver .... lad din søn få sin egen advokat, så han ikke bliver snydt.

Om du så vil bruge den advokat, som 3773 henviser til eller en anden er op til dig/din søn.

Citat
De får penge udbetalt fra d.v.s. forsikringer og ud af disse penge indbetaler de et a'conto beløb til terminerne på huset, det er hans halvsøster og advokaten blevet enige om.

Derfor skal din søn også have en advokat, de 2 alene kan/skal ikke tage de beslutninger.

For mig at se, så er halvsøsteren "pot og pande" med den advokat .... og det vil blive til hendes fordel.

Skriv nu ikke under på noget før din søn har fået egen advokat til at se på sagen.

Kommentar
Fra : jegge01

Dato : 19-08-09 17:48

Vi skriver ikke under på noget som helst, men ser hvad de har at sige.

Ja jeg tror også at halvsøsteren er pot og pande med advokaten, det er hende der har hyret ham til det, da hun kender ham fra en anden sag, hvor hun skulle bruge en advokat.

Jeg må erkende at uanset hvordan vi spør og hvilke spørgsmål vi har, vil vi nok blive betegnet som "gribber", men det er der jo nok bare ikke noget at gøre ved.

Jeg vil tage kontakt til en advokat i morgen, og i første omgang vil jeg nok fremligge situationen og høre hvordan jeg kan blive (klædt godt på), til mødet, så jeg ikke virker helt uvidende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-09 20:44

Citat
De får penge udbetalt fra d.v.s. forsikringer og ud af disse penge indbetaler de et a'conto beløb til terminerne på huset, det er hans halvsøster og advokaten blevet enige om.

Det behøver din søn heller ikke acceptere.

Forsikringsudbetalinger i arvesager, er selve boet helt uvedkommende og udbetales uden om den reelle bodeling.

Citat
Jeg har læst at hun kan komme med et bud på 935.000 kr d.v.s. -15% af ejendomsvurderingen.
Han skal så have 467.500 kr, men ud af de penge skal han betale det halve af gælden i huset, d.v.s. 350.000 kr...er det rigtig?

Din søn kan til hver en tid, forlange at huset skal ud i fri handel, såfremt han ikke vil acceptere at halvsøsteren køber det under vurderingen.

Den risiko der så ligger er, at hvis huset ikke sælges med det samme, så bliver der nogen løbende udgifter.

Men ellers er det rigtigt nok stillet op dit regnestykke, og derudover skal så fratrækkes salær til advokaten og øvrige udgifter i forbindelse med afvikling af dødsboet.

Så vær forberedt på, at der sikkert ikke bliver meget tilbage når enhver har fået sit.

Og jeg kan kun tilslutte mig rådet om en uvildig advokat

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-08-09 22:48

Overdragelse til offentlig vurdering -15% er ikke noget retskrav.

Det er blot en "smart" måde at spare boafgift på, hvis der kun er en arving, eller de andre arvinger kan kompenseres på anden vis.

I skal ikke uden videre acceptere et bud under mæglerens vurdering af huset, som må være markedsprisen. Hvis halvsøsteren ikke vil købe til denne pris, må huset sættes til salg.

Jeg kan kun støtte de andres anbefaling af, at få advokathjælp, fra en advokat, der kun skal tænke på din søns interesser. Det vil koste noget, men omvendt lyder det som om, at han er ved at blive snydt for et ret stort beløb i arv. (halvdelen af forskellen mellem 1.150.000 og 935.000), altså ca. kr. 100.000.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-08-09 08:54

I har lov til at sætte huset til både + og - 15%

Min søster og jeg har også været igennem dette med hus og valgte at sætte huset til ejendomsvurdering + 15% da huset skal sælges og vi heller nu vil betale + 15% og senere undgå kapitalgevinstskat på 30-33%

Vedr. alle tilbagebetalinger i boet fra a´contobetalinger, så som: varme, vand, el, forsikringer så ligger disse beløb i boet og kan ikke bare hæves før boet er afsluttet.

Vedr. vurdering af huset, så få min. 2 ejendomsmægler, som boets advokater vælger, til at se på huset. Hvis ejendomsmæglerne ikke vurdere ens, så er det gennemsnittet der er den rigtige salgspris.
Din søns halvsøster kan så godkende denne pris eller glemme alt om huskøb.

Held og lykke med sagen.

Kommentar
Fra : jegge01

Dato : 20-08-09 13:56

Har lige fået brev om at huset er blevet vurderet af 2 ejendomsmægler.
1. bud: 1.150.000
2. bud: 995.000

Hvis jeg forestår dig rigtig grow, vil det så sige at min søn kan komme med at hun kan købe det for 1.072.500....

Hun skal så udbetale ham 536.250, han skal så igen betale det halve af 700.000, som er 350.000 og til slut vil der være 186.250 tilbage, hvoraf han så skal betale d.v.s. udgifter, boudgift og hvad der ellers alt er af udgifter i sådanne et tilfælde.
Regnestykket som sådan er sikkert logisk nok, men jeg har bare en underlig fornemmelse i maven og har svært ved at fortælle hvorfor.

Ja jeg må ærlig indrømme da hjælper min studenter eksamen fra 19?? ikke særlig meget, det er bare indviklet og ikke for normale mennesker

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-08-09 14:49

Så vidt jeg forstår er der også nogle forsikringer og andre poster, som kommer til udbetaling, dem skal din søn jo også have gavn af.

Kommentar
Fra : jegge01

Dato : 20-08-09 15:28

Ja det er rigtigt, en har de allerede fået udbetalt, hvor de så måtte indbetale 20.000 hver til a'conto til termin o.s.v.
Der er en mere på vej, men der ved vi ikke om der igen skal indbetales til a'conto.

Vi skal til møde i næste uge med advokaten der står for boet, der håber jeg så at min søn kan få indblik i alle papirer, og hvad der måtte komme af udbetalinger endnu og der får han så også at vide hvad hun vil give for huset.

Og så må vi tage den derfra.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-08-09 16:59

Ja, dit regnstykke er nok ikke helt forkert. Ærgerligt at din søn og halvsøster ikke kan blive enig.
Husk dog at div. udgifter til termin m.m skal deles med 2
Desværre skal der også betales arveafgift !
Ok, 1 kr. tjent, er bedre end ingenting. (ringe trøst)

Annuller spørgsmålet
Fra : jegge01

Dato : 22-08-09 15:33

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål