/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sliplet pande
Fra : abra
Vist : 7525 gange
100 point
Dato : 12-08-09 10:52

Jeg har nu afprøvet nogle af de råd der er her på kandu, vedr. rengøring af sliplet/teflon pander, det er ikke nogen ekstremt dyr pande, rustfrit stål udvendigt og invendig teflon/sliplet købt i Kvickly,
først har jeg prøvet med vaskemiddel, ingen effekt, så med bagepulver, heller ikke, så med citronsyre som blev helt geleagtig og brændte et nyt lag fast i bunden, så fik den blød-sæbe kuren med aen bakke salmiakspiritus indsat, stillet i en tillukket plastsæk på altanen fra søndag til tirsdag, og Halleluja hele det fastbrændte brune lag i bunden kun vaskes af med opvaskebørsten, men den fastbrændte citronsyre havde ikke rokket sig. Så i går tirsdag stillede jeg den i fryseren med vand i bunden, da jeg tog den op og gav den et chok under den varme hane knagede og bragede isen, men det fastbrændte sidder der endnu.
Nu forsøger jeg så af denne vej at få et råd om hvad der evt. kan opløse citronsyren, fordi jeg er blevet stædig og ikke gerne opgiver den forb.... pande

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-08-09 11:03

Citat
fordi jeg er blevet stædig og ikke gerne opgiver den forb.... pande

Inden naboen ringer efter den BLÅ bil, Tag et par foto,s af panden, som minde, og kyl den så

over venstre skulder, ned i Affalds Containeren. så slipper du også af med Citronsyren,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 11:03

På et tidspunkt giver en teflonpande op, det er det Du oplever nu, citronsyre og brun sæbe er heller ikke sundt.

Jeg købte for 11 år siden en pokkers dyr pande, men den er også begyndt at brænde for hurtigt på trods at jeg passer på varme og rengøring.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-09 11:17

Smid den ud og lad være med at ærgre dig mere over den.

De slip-letpander er noget opreklameret lort, der ikke tåler ret meget før de er ødelagte.

Og hvis du bare har haft lidt for hård varme på den en gang, så dur den ikke mere.
Og værre endnu, hvis du som nu, har prøvet noget er brændt fast.
Selv om du får det af, (gør du garanteret ikke uden belægningen følger med) så vil tingene brænde fast igen næste gang du bruger den

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-08-09 12:00

Den er færdig.
En teflon pande kan ikke tåle for høj varme for hurtigt, opvaskemaskine, div rengøringsmidler.
Det bedste man kan gøre for en sådan pande er altid at vaske den op i varmt vand med en smule opvaskemiddel.
Det er det vi altid har fortalt vores kunder i butikken og det er hvad producenterne anbefaler.
Nogle tror de ikke kan tåle opvaskemiddel, men det skal den have, for ellers får man ikke vasket det tynde fadtlag rigtig af som maden sætter, og så er det problemerne med fastbrændt mad begynder.

Men den pande der er desværre færdig.
Meget af det du har prøvet er kun noget du må gøre på ydersiden af din pande.
En sidste ting du kan prøve inden du smider den ud er ovnrens. Hvis den er med stålhåndtag sætter du den så ind i ovenen på 50 grader en times tid med ovnrens på.
Hvis det ikke hjælper er den heelt færdig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-08-09 12:24

Det er ned sliplet-pander som med visse politikere. I starten er der ingenting der hænger fast, alt preller af, så kommer de første ridser der ikke kan fjernes, med tiden bliver de ubrugelige, og til sidst må man smide dem ud

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 12:44

Jeg gav en Eva Trio pande en "brun sæbe kur", nedpakket i plastpose, belægningen røg simpelthen af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-09 13:45

Brun sæbekuren må ikke bruges på aluminiumsgenstande.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-09 13:48

Problemet er nok at citronsyren ikke er citronsyre mer men nedbtudt ved højtemperatui til en blanding af organisk snask, som er ætset ned i teflonen , hvor alle små ridser og åbninger var tilgængelige efter den foregående behandling.

Slibes af med fint sandpapir og ny teflon limes på. Det er normalt ikke noget amatører kan klare.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 22:27

Citat
Slibes af med fint sandpapir

Ny opfindelse, en "slib-let" pande

Kommentar
Fra : abra

Dato : 13-08-09 08:53

- efter alle de mislykkede forsøg jeg har lavet, og der her i kandu ikke har været noget nyt, har jeg besluttet at bruge en vinkelsliber, for en gang for alle at få den forba..... pande ren!!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-09 10:03

Fint nok

Men Du står så med en pande der ikke kan bruges til meget. Rustfrit stål er flot men er en dårlig varmeleder, derfor er de dyrere produkter forsynet med en kobber- eller alubund.
Og tingene brænder lettere på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-09 10:32

Du kunne jo bruge vinkelsliberen til at skære den i stykker og lave en flot pandemosaik

For mange år siden havde jeg en kollega, hvis kontor var udsmykket med nogle runde aluminiumsstykker, mange med en lille hale, som de fikst var hængt op i. Det så sjovt ud, men da jeg hurtigt blev nysgerrig fik jeg forklaringen.

Det var smeltede aluminiumskedler, hun havde glemt på de der spiral-elblus, der blev helt rødglødende, og s,eltede aluminiumem så snart kedlen var kogt tør. Hun havde mange og fik flere det år vi arbejdede sammen.

Bare sådan til inspiration

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-09 11:08

Øøh, de fik vist ikke meget te og kaffe i det hjem