/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværksforbindelse
Fra : olavur
Vist : 638 gange
300 point
Dato : 10-08-09 15:18

Hej
Jeg ønsker at få oprettet et netværk mellem PC´ere hvor IP adresserne ikke ligger i samme område.
Eksempel:
PC1 har IP adressen 192.168.50.20
PC2 har IP adressen 192.168.52.20
PC Server har IP adressen 192.168.1.20
Jeg ønsker at kunne koble PC1 og PC2 sammen med PC Server, og dele et par mapper. Hver PC har egen router. Jeg kan pinge fra og til alle PC´ere, så PC´erne kan "se" hinanden. Men når jeg opretter et "hjemme netværk" kan jeg ikke "se" de andre PC´ere under netværksteder.
Jeg tror nok at problemet ligger i IP adresserne, at PC´erne arbejder i forskellige områder.
Er dette tilfældet? og er det muligt at få oprettet et netværk når PC´erne har adresserne ovenfår?

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 10-08-09 15:21

Hej igen
Jeg glemte at skrive at jeg kører med Windows XP Pro og Windows Vista Business.

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 10-08-09 15:54

hej olavur
er det det ikke et islandsk navn ?

læs lige denne guide her og vend så tilbage ( xp/vista )
http://vistaguide.dk/forum/viewtopic.php?t=363

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-08-09 17:22

Hvilken subnetmaske bruger du?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 10-08-09 17:22

Den opgave minder mig rigtig meget om en opgave fra skolen.. og svaret er
(tjenesten RIP )

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 10-08-09 17:49

Hej
Tak for hurtige svar.
1. Mit navn er Færøsk, jeg kommer altså fra Færøerne
2. Mht. Vista PC´en, så har jeg fået afinstalleret Vista, så alle PC´ere kører nu med Windows XP Pro.
3. Min subnetmaske er: 255.255.255.0
RIP kender jeg ikke noget til, så det er jeg nødt til at kigge nærmere på

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-09 18:39

Men hvorfor kører du med to routere. Du kan jo sagtens dele med en da der "næsten altid er 4 porte switch i. For at du får et hjemm netværk skal adressen jo være den samme altså 192.168.1.xxx. Ellers er de jo ikke på samme netværk

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-08-09 18:52

du vil aldrig få det to computere til at snakke sammen når deres ip'er ikke er ens ip range og subnetmasken er 255.255.255.0

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 10-08-09 19:19

webnoob > jo man kan godt få dem til at snakke sammen selvom de ikke lige er samme ip-range/subnet , men det kræver at man har virkelig kendskab til netværk............
-----------------------------------------------------------
olavur >>>> kig på denne guide den burde hjælpe dig
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
for du kan få så mange forklaringer at du går helt kold

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-09 20:15

Hvis du skal køre med 192.168.x.x hvor der er to forskellige der ikke passer sammen, kan du ikke bruge undernetmasken 255.255.255.0. Da skal den altså hedde 255.255.0.0 på alle netværkstederne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-08-09 20:21

Nemlig Fijala 255.255.0.0
Du kom først!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-09 20:25

severino, jeg ved at du også kender svaret på alt omkring netværk. Du er jo gud indenfor det område.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 10-08-09 20:57

Hej
Tak for hurtige svar, jeg går i krig med netværket i morgen.
Grunden til at PC´erne har hver sin router er at PC´erne er placeret på hver sin ø her på Færøerne; det ville kræve nogle pænt lange net-kabler for at kunne koble PC´erne på samme router
Jeg har ikke mulighed for at konfigurere routerne til at køre med samme range.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 10-08-09 21:04

hvis du ikke har adgang til de router som du bruger undervejs.. kan du ikke bruge det på den måde som du kunne tænke dig.. så må svaret være p2p.. men der melder jeg pas..

webnoob => hvis du sætter dig ind i routnings tabeller kan det sagtens lade sig gøre at tilføje en ekstra ip og maske

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-08-09 21:10

Hov, nu kom du jo med ny viden, så du vil koble dem sammen over Internettet ?

PC1 -> Router1 -> ADSL1 ->Internet
PC2 -> Router2 -> ADSL2 ->Internet
Og hvor står serveren så ?
Lyder som om du har behov for noget VPN opsætning, så du kan linke deres Net sammen.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 10-08-09 21:31

Hej
Det er et lukket netværk uden internet.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 11-08-09 00:29

Hej
Her er en lille opsummering:
PC´erne kan pinge hinanden uden problemer, så der er altså "hul" igennem. Fjernstyring af PC´erne virker også fint.
Problemet er at få oprettet et "hjemmenetværk" via Windows XP - dette kan ikke lade sig gøre, og som det fremgår af hjælpen overfor, ligger problemet i at IP-range på PC´erne ikke er ens.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-08-09 12:47

Har du husket at dele mapper på maskinerne, så der er data der kan hentes fra en anden maskine?

Her kan du med fordel, have en mappe der er åben for både at læse og skrive i den, medens andre mapper kun er læsbare. På den måde kan du styre, hvad der må lægges ud til de andre, og må overskrives eller slettes; da det kun kan gøres fra den ene maskine, hvor mappen kun er læsbar.
Den fuld åben mappe, er så en slags service mappe, hvori man kan lægge filer i den anden maskine.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-09 17:39

Men for at dele netværk er du jo nødt til at skullle vej af det store internet. Når man laver et hjemmenetværk sker det jo via LAN og ikke via WAN altså blott via sin router. Men da dine pcer er laceret fysisk langt væk fra hinanden kan du jo ikke gøre det via LAN

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-08-09 13:09

Tja lyder som om du ikke har lukket op for broadcast gennem routerne, så sæt din Server op som WINS servers for alle maskinerne og så vil Serveren liste hvem som er online.

PS. det er jo et WAN du har sat op så derfor ikke noget de fleste hjemmebrugerer kender noget til. Og normalt laver man lige en tegning med forbindelser og hvad som skal routes.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-08-09 13:19

Og du må har 3 router og en med 2 WAN porte, da du har 3 NET
192.168.50.X subnet/mask 255.255.255.0
192.168.52.X subnet/mask 255.255.255.0
192.168.1.x subnet/mask 255.255.255.0

Eller hvor står serveren ?

Kan du browse \\192.168.1.20 fra PC1 eller 2 ?

http://www.chicagotech.net/troubleshooting/browsingwan.htm

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 12-08-09 13:31

Hej
Netværket er bredbånd uden internet. Samling af kommunikationen er hos udbyder. Jeg aner ikke hvordan netværket fysisk er skruet sammen, jeg ved bare at det er opsat til at fungere som et lokalt netværk.
Alle PC´ere har kontakt med hinanden, det er bare "lige" det med opsætning af "hjemme netværket" og deling af mapper, der ikke virker!
Jeg nu prøvet at ændre på subnetmask på PC1 og PC server, men uden resultat. Problemet er nok at jeg skal ændre subnetmask på routerne også, ik? men der har jeg ikke adgang til. Jeg har kontaktet udbyder dette vedrørende, så får vi at se om de har en løsning.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-08-09 21:22

igen hvor står Serveren sammen med PC1 ?

opret WINS på serveren, og sæt alle maskine til at bruge serveren som WINS server.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-08-09 18:43

Det ser ud til at du har fundet frem til den rette løsning. WINS er den metode MS har udviklet til håndtering af NetworkNeighbourhood når pc'ere er på forskellige netmasker.

Derudover så har du mulighed for at se en anden pc, simpelthen ved at benytte IP nummeret som pc navnet i stifinder.

I stifinder (Windows Explorer) kan du i adresse feltet skrive - \\192.168.52.20 - og så vil stifinder forsøge at connecte til pc'en, gennem alle de metoder som pc'en kender.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-08-09 18:44

En VPN løsning kan også benyttes, da VPN er en metode til at "ignorere" routere.