/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Svaler
Fra : Nordsted1
Vist : 1249 gange
200 point
Dato : 07-08-09 21:32

Jeg har et stort spørgsmål

Hvor skal svalerne sidde når alle ledningerne forsvinder... jeg har aldrig set en svale sidde i et træ??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-08-09 21:51

De sidder på tagene. Jeg har også set svaler sidde på hegn.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 21:54

Svalerne sidder da bare på din tørresnor i stedet det er kun på jorden at en svale er udsat og færdes usikker på de korte ben, svalerne kan findes siddende på enhver fremspring, tagrygning, stakit - ja det er ikke muligheder for sidde pladser der er skyld i at der ikke er så mange svaler som tidligere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 21:57

Er her nogen som kan huske det sjove billede med svaler uden ledning under fusserne ? Så hit med et link det er en Kandu bruger som viste engang tidligere i år

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-08-09 21:57

Er der stadig svaler i Danmark ?

Mvh lille

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 22:21

Hvorfor dælen kan de ikke bare sidde i et træ

Jeg har ingen tørresnore udendørs

Nej o.v.n en svale uden ledning under fødderne har jeg ikke set

Heller22, yeps, der er stadig svaler, men ikke mange, og nu tager vi også deres p-pladser

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-08-09 22:25

Svalebestanden er væsentligt større end for 20 år siden hvor landbrugets sprøjtegifte gjorde kål på dem.

Der var også svaler før der var noget der hed luftledninger.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 07-08-09 22:36

Citat
Bestandsudvikling

Ynglebestanden af landsvaler svinger meget fra år til år. Det afhænger bl.a. af vejrforholdene under trækket og i vinterkvarteret. Tørke i vinterkvarteret medfører øget dødelighed og mindre kuldstørrelse det følgende år. Temperaturen i Alperne under forårs- og efterårstrækket er også med til at regulere bestanden. Generelt er antallet af ynglefugle reduceret med cirka 25% siden halvfjerdserne. Det hænger sammen med, at antallet af gårde med husdyrhold er reduceret, og at svalernes adgang til staldbygninger og udhuse er blevet ringere, så det kan være svært for svalerne at finde egnede redepladser. Arten er i tilbagegang i stort set hele Europa.

http://www.dofbasen.dk/ART/art.php

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 22:42

iah... det var da søgelig læsning

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-08-09 22:55

Citat
så det kan være svært for svalerne at finde egnede redepladser. Arten er i tilbagegang i stort set hele Europa.

Husejerne har også en stor skyld, bla, ved at de lukker deres tagudhæng af. med lister, så svalerne ikke kan komme til at bygge ind på spær stykket
der rager ud fra huset,

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 23:28

Ikke for at prale, men jeg har med sikkhed 6 (måske flere) beboede svalereder, børnene er fløjet fra reden og nogle ruger på andet kuld lige nu.
Vi har alle en del af skylden for at svale bastanden går tilbage, svalerne lever netop lige klods op ad os, og når vi spærrer for redebygnings muligheder, ja så -------

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 23:29

Nordsted1 du lader lige tråden stå åben indtil ham/hende med billedet viser sig, ikke ????

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-08-09 23:29

Citat
Husejerne har også en stor skyld
Godt at jeg bor i et rækkehus med huse til begge sider .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 23:33

o.v.n hvor er du heldig

jeg har aldrig haft svaler boende, men solsort,gråspurv,stær, mejse og i år også en gulspurv, eller rettere jeg tror det må være en gulspurv, for den var gul ...

Jeg ved ikke hvordan jeg skal lokke svalerne til, men altså dem der er i landet, skal vi da værne om, så de bliver ved at kommer hertil

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-08-09 23:39

Citat
for den var gul
Mon ikke det var en undsluppet kanariefugl .

(Er det nu, jeg skal gå i seng, Nordsted )?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 23:39

Citat
Jeg ved ikke hvordan jeg skal lokke svalerne til
en (næsten) sikker metode er at lade garage porten stå åben hele foråret og sommeren, der skal selvfølgelig være fremsping eller fritliggende bjælker til at hænge reden på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 23:43

Jeg er yderst dårligt stillet - ingen tørresnor eller garage -- men tak for tippet

De har heldigvis mange i Irma... altså udenfor, så jeg kan da nyde dem

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-08-09 23:51

Citat
De har heldigvis mange i Irma
Du kunne da også bare bygge en 3-vægget carport med masser af tørresnore og fremspring og fritliggende bjælker. Du skal så bare ikke bruge snorene til tørring af tøj . Og så kan der måske komme mange svaler hos Nordsted

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 08-08-09 00:03
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 00:04

Hvem er hende Irma ? Er det en som jeg burde kende

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 00:08

På en af mine staldbygninger, er der bare pt, til at jeg kan stå i mit køkken
vindue og følge de første 15-20 par mur svaler, det bevirker også, at man ikke er plaget af myg og fluer, det er bedre og flottere syn, end have dise
forbandede fluer og myg,
jeg har sat en balje op med vand i. så de kan bløde deres ler / jord op til at bygge deres rede af,

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 00:26

Lyt til de små væsner:
http://www.naturesongs.com/bswallow1.wav
http://www.naturesongs.com/bswallow3.wav
faktisk kan svaler finde på at sidde de utroligste steder:
http://www.metzger.nu/svaler/web_brille_1.jpg
http://www.metzger.nu/svaler/flaske.jpg
hvis nu ikke lige der er en luftledning i nærheden

Kommentar
Fra : webm

Dato : 08-08-09 01:02

Citat
iah... det var da søgelig læsning

Det kan man godt sige, men faktum er jo; hvor vi mennesker regerer, ødelægger vi det jo for mange dyrearter, ikke kun svalerne...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-09 01:18

Her hvor jeg bor er den næsten ingen by-svaler tilbage. Til gengæld er der mange mursejlere

..og det er ikke længe siden jeg så de sjældnere digesvaler. Hvor? ...fortæller jeg ikke.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 08-08-09 01:24

Citat
hvor vi mennesker regerer, ødelægger vi det jo for mange dyrearter, ikke kun svalerne...
Og vi er godt i gang med at ødelægge det hele for os selv også .

Se nu bare hvor hurtigt den kære ovn mistede interessen for miljø, da han så navnet Irma.
Citat
Hvem er hende Irma ? Er det en som jeg burde kende [love]
Og nu er jeg i alvorlig tvivl, om ovn er en han el. en hun. Hvis det var mig, der så snapt blev lun på Irma, ville jeg jo bruge , da jeg er af hankøn . Eller er bare en langhåret herre

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 04:23

Citat
Jeg er yderst dårligt stillet - ingen tørresnor eller garage

OK, så lav dig en forloren grusgrav ude i hjørnet af haven, for så har du
meget store chancer for at få dige svaler inden for egen matrikel nr,
men lad være med at stikke en hånd ind, i ubenyttede huller, da hugorme
elsker at lave rede der,

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 07:42

Tak for svaret o.v.n..Syntes tråden blev lidt søragelig, så jeg lukker den nu, men ih hvor det hjalp på humøret, at se svalerne i træet - og svalekvidderlinket

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 11:34

Selv tak - som du kan se, så sidder svaler også andre steder end på diverse tråde
Citat
Syntes tråden blev lidt søragelig
er det østdansk eller stavet forkert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 13:06

IIh hvor er du vågen, men det bliver man vel af at sove meeeget længe

Det er en stave/slåfejl

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 13:09

Hov nu hvor jeg lige løseligt læser tråden igennem, kan jeg se du spørger om jeg ikke kan lade tråden stå åben til du har fået opklaret dit svaleudenledningerunderfødderne billede...

men det er jo ligesom for sent nu... du må oprette et spørgsmål sæææl, så kan jeg kikke med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 13:22

Ok jeg har lidt spørge point nu, og ikke andet at bruge dem til, så vi må se om Kandutten kommer på banen med et link

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 13:35

Kan du huske kategorien og evt hvor lang tid siden at spørgsmålet har været her??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 13:40

Nej ikke kategorien men det har været inden for de seneste 3-4 måneder = mange spørgsmål siden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 13:44

og var det et spørgsmål vedr fugle, eller bare noget der pludselig kom i en tråd??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 13:50

deltog du i tråden?? så kan du jo kikke i din historik under involverede med mindre det var dit svar der blev accepteret, for så skal du jo kikk under dine besvarelser... det er godt nok ikke meget info du giver mig... hjælp mig liiige

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 13:53

Citat
hjælp mig liiige
altså der hele 50 fuldfede point på højkant, du må arbejde lidt hvis de skal i din pose jeg kan ikke huske om jeg havde en kommentar, eller blot læste

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 13:55

Citat
huske om jeg havde en kommentar, eller blot læste

så giider jeg ikke, det er jo mange spørgsmål, og ofte syntes man lige det er for et par måneder siden, men så er der måske gået et halvt år