/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Helstøbt akvarium
Fra : Gypige
Vist : 933 gange
50 point
Dato : 06-08-09 09:40

Hej,

Kan I sige mig, om man kan få et akvarium som er lavet i hel glas, d.v.s. uden sammenføjningerne i siderne.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har en lille datter på 1 år, som jeg sagtens kan forestille mig vil sætte begge hænder rimmeligt hårdt på forsiden, og så er jeg bange for, at hele forsiden bliver utæt i siderne, eller værre, at hun får forsiden trykket ind. Så derfor ville det jo være en god ting, hvis man kunne få et "helstøbt" akvarium.

Jeg er nemlig multiallergiker, og kan ikke tåle andre dyr end fisk, ikke noget med pels.

Jeg har før haft akvarium, og syntes bare det er så dejligt og afslappende at kikke på efter en travl dag, men dengang tænkte jeg jo ikke på forsider der kunne trykkes ind

Selvfølgelig kunne jeg også bare vente til min datter bliver større, men jeg tror hun ville syntes det er sjovt at kikke på allerede nu.

Håber at nogle vil svare.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-09 09:59

http://www.aquaclean.dk/egen.asp

Prisen snakker vi ikke om....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-08-09 09:59

Sådanne helglas brugte man til akkumulatorer i gamle dage.
Hvis du kan få fat i sådan et er det udmærket til fisk. Men det er ikke så perfekt plant glas som de moderne. Det kan give lidt fortegning, som i antikke ruder.

Hvis det er højt og slangt skal du passe på ikke at komme for mange fisk i, hvis der ikke er gennemluftning.

de moderne silikonelimede akvarier er nu ganske stærke. Jeg tror ovenikøbet at de er mere børnesikre end et helglas, som uvægerligt vil være sart i hjørnerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-08-09 10:03

Aquaclean leverer så vidt jeg kan se ikke helglas. De er formentlig ikke engang glas men PMMA.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-09 10:07
Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-09 12:38

Bare du sørger for, at akvariet står på et stabilt og lige underlag, så skal der betydeligt mere til før akvariet tager skade, end at din datter læner sig op af det.

Akvarier er stærkere end man umiddelbart tror, og især når der er vand i, hvilket jo er meningen

Skal have et temmelit hårdt slag med en tung/spids/skatp genstand før det går i stykker.

At trykke ruden ind er ikke noget "man lige gør"

Og et limet akvarie er stærkere end noget der er helstøbt.

Jeg ville uden tøven turde slå på siden af mit akvarie med ret hård hånd...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-08-09 18:51

Gypige nu du føler dig nærvøs, med at din datter, e,v,t, skulle komme til at trykke på siderne, så de giver efter,??

Hvad så om du fik et Akvarie lavet, hvor siderne er lavet i Panserglas, det har jeg selv tidligere lavet til offentlige kontore,

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 06-08-09 20:59

som dova skriver - så ville jeg heller ikke være nervøs med at almindeligt akvarie... Jeg har haft akvarie i mange år uden problemer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-08-09 08:20

Du kan jo købe en bowle:

http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/listproducts.asp?CID=310

...eller et uden ramme: http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/listproducts.asp?CID=788

Jeg tror dog ikke du skal være nervøs: Jeg har siddet (..jeg vejer 66 kg.) på SIDEN af mit 133 liters akvarie i Alu-ramme, under transport på bagsædet af en bil. Det er STADIG tæt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-09 21:17

Engang kunne man købe helstøbte til fiskeyngel, men det var vist kun op til 10 liter, og de så ud af h***** til.
Satte nogen sig for at lave et stort helstøbt ville det koste en halv jetjager.

Jeg tror nu det er yderst sjældent at hun vil læne sig op af det, hun vil nærmere banke på glasset med hænderne og juble når fiskene får travlt.
Allerede der bør Du sætte ind da fiskene bliver stressede af for meget bankeri, så vil hun helt automatisk heller ikke prøve at læne sig op af.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-09 13:45

Citat
Jeg tror nu det er yderst sjældent at hun vil læne sig op af det, hun vil nærmere banke på glasset med hænderne og juble når fiskene får travlt.
Allerede der bør Du sætte ind da fiskene bliver stressede af for meget bankeri, så vil hun helt automatisk heller ikke prøve at læne sig op af.

Ja, det er rigtigt, fisk bliver meget stressede såfremt der bankes på akvariet