/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Husleje niveau Århus
Fra : palle22
Vist : 1967 gange
200 point
Dato : 03-08-09 16:43

Hej
Jeg skal flytte i en lejlighed lidt syd for Århus C snart (uden for Ringgaden). Lejligheden er på 87 m2, heri indgår et kælderrum på ca. 10 m2, som er et såkaldt "disponibelt" rum. (Vist ikke lovligt at udnytte til beboelse?)
Huslejen er på 7450,- og hertil skal lægges a conto forbrug.

Mit første spørgsmål går nu på, om det disponible rum skal regnes med når man udregner den årlige husleje pr. m2?

Med kælderrum er lejen på ca. 1.040,- pr. m2/årligt
Uden kælderrum er lejen på ca. 1.160,- pr. m2/årligt

Mit andet spørgsmål går på, om det er en rimelig husleje for en forholdsvis pæn lejlighed med nye vinduer i den sydlige ende af Århus? Jeg er ikke interesseret i at klage til LLO, men vil evt. forhandle lidt med udlejer inden jeg skriver under på lejekontrakten.

Ved godt det kan være svært at vurdere, men håber I vil give et bud.

Mvh. en uvidende lejer

Kommentar
Fra : karus

Dato : 03-08-09 16:51

Citat
Mit første spørgsmål går nu på, om det disponible rum skal regnes med når man udregner den årlige husleje pr. m2?

Du kan for den slags skyld regne fortovet med Men beboelse er beboelse og der tæller kælder og loftrum ikke... (men det bliver de jo ikke gratis af)

Og JA huslejen er rimelig for området....

Accepteret svar
Fra : Luke2000

Modtaget 210 point
Dato : 03-08-09 17:00

Det er en stor bolig må man sige. Så umidbart ville jeg sige det er i orden.

Men som råd vil jeg sige hvis du er villig til at betale det så tag den og indberet den til http://www.huslejeservice.dk/ da det er gratis, syndes jeg alle skal gøre det hvis de bor til leje, kan ikke se hvorfor ikke.

Med hensyn til den er lovlig kan jeg ikke lige hjælpe dig, ved simpelthen ikke hvor man kan tjekke det.

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 03-08-09 19:56

Det er forkert at sige kælder, loft mv ikke regnes med, for jo det gør de.
Er det i en ejedom med trappe osv, så jo, så regnes der sågar et stykke af trappen med.
Og så er målene ovenikøbet beregnet som om man kunne måle arealet på udvendige side af væggene.

Nu kan man altså godt bruge LLO uden at ville egentlig klage. De er meget venlige og hjælpsomme, også bare med info om alm. regler. Og måske kan du læse dig til mere på deres hjemmeside.

Jeg har selv en nyistandsat andelslejlighed i Århus C, (som udlejes til min søn) den er på papiret 51 m2, men i praksis når jeg måler rent gulvareal er der kun ca 35 m2.
Her er huslejen 6100 pr måned, uden forbrug, altså en m2 pris, på ca 120 kr/mdr eller 1440 pr år, i relation til det antal m2 der står på lejekontrakten.
Og jeg ved at den er nogenlunde i niveau med priserne i området, en anelse over, men ikke meget.
Altså, jeg lejer den ud, til det beløb den rent faktisk koster mig, så trods den i mine egne øjne ret høje lejepris, tjener jeg ikke en krone på den.

Men i øvrigt, mener jeg at man kan henvende sig til bolignævnet og derigennem få at vide, hvad en lejlighed i den konkrete område, af tilsvarende standard koster.

Så, ja, den pris du står overfor, er nok ret typisk for århus.
Rimelig, tja, personligt synes jeg det er vildt, men jeg er egentlig også nordjyde og er vant til andre priser.
Men jeg vil tro, at prisen er rigtig til området

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-08-09 08:54

som en rigtig har skrivet som tæller trapper mm med i de m2 lejeligheden er på

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206180451.htm#rimlig

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-08-09 09:00

til kjoy
andelslejelighed nu er det jo ikke et problem da det er din søn men jeg kan ikke forestille mig at bestyrelsen har godkendt din kontrakt som der sikkert stå i vedtægterne da lån og lign ikke kan medtages i en andelsbolig husleje

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 04-08-09 09:39

Tak for svaret Luke2000.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 04-08-09 12:05

Selv tak, syndes nu KJoy svar er rigtig godt... Men håber han kan nøjes med at være den moralske besvare i spørgsmålet.