/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Slørhaler??
Fra : jetteirene
Vist : 1651 gange
80 point
Dato : 02-08-09 10:06

Jeg har før fået god hjælp til mine spørgsmål, så denne gang vil jeg gerne vid hvordan man ser forskellen på hanner og hunner, (slørhaler)
Indtil videre har vi kun tre, hvoraf de to er røde på ryggen og den 3. er farveløs på ryggen.

på forhånd tak.

venlig hilsen
jetteirene

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 02-08-09 10:22

Hanen har en aflang finne under bugen , det har hunnen ikke

Kommentar
Fra : jetteirene

Dato : 02-08-09 18:17

Hej Jan4100

Tak for svar, jeg vil prøve at se efter.

venligst fra
jetteirene

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 02-08-09 19:25

(slørhaler)

unge-fødende...?

HANNEN ligner HUND; med noget hængende ved 'lokummet'
+ den har lang hale__nederste finne.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 02-08-09 19:39
Kommentar
Fra : jetteirene

Dato : 05-08-09 11:06

Tusind tak for hjælpen alle sammen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-09 12:07

Det er meget svært at se forskel på hanner og hunner hos slørhaler.
Normalt er det kun i parringstiden man kan se det helt tydeligt:
Hannen får nogen små hvide vorteagtige knopper på gællekanterne, og hos hunnen kan man se "æglægningsrøret" komme ud som en lille "studs" under maven på den.

Kommentar
Fra : jetteirene

Dato : 13-08-09 15:52

Jeg har før skrevet om vores slørhaler, vi har haft dem ca. 3-4 uger nu, den ene er død, en hun tror jeg, den blae jagtet af de 2 andre som bed den, vi prøvede at skille dem ad, men for sent den døde, den havde nogle blodudtrækninger på kroppen, nu er en af de sidste to også fået det, er der nogle der kan fortælle mig hvad det kan være, og hvad vi evt. kan gøre i fremtiden, når vi får fat i nogle andre.

På forhånd tak.

Venligst

jetteirene

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-09 15:58

Hmm, 3 stk er aldrig godt, det ser vi også hos børn hvor de to mange gange rotter sig sammen mod den tredie.

Når Du køber nye fisk så hold øje med deres adfærd de først par dage, hvis en af dem er gnaven så afliv den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-09 16:41

De pletter skyldes sygdom, som var i fiskene allerede da du fik dem.

Desværre sælger forhandlerne i dag masser af friskimporterede fisk, som er smittet undevejs eller skadet af det medicinvand de bliver behandlet med ved importen.

Køb ikke mere fisk det sted.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-08-09 16:58

jetteirene - se transor's svar. Men andre årsager kan også være akvarievandet, dårlig hygiejne.
Men eller kan du selv læse mere om tingene i diverse akvarie bøger (lån på biblioteket).

Prøv evt. disse link's:
http://www.maxizoo.dk/fileadmin/user_upload/Aquapass.pdf
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=814089
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Fiskeri/Fiskesygdomme/Fiskesygdomme
http://www.akvariebladet.dk/default.asp?id=30

Du kan formodentlig finde flere sider via google:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=fiskesygdomme+akvariefisk&meta=&aq=2&oq=fiskesygdom

Og så skriver du:
Citat
den ene er død, en hun tror jeg, den blae jagtet af de 2 andre som bed den,

det kan også skyldes "parring" - sådan foregår det hos guldfisk og slørhaler.

Kommentar
Fra : jetteirene

Dato : 13-08-09 18:17

Tusind tak for svarene, så når vi køber igen (et andet sted) må vi jo købe nogle flere.

Venligst fra

jetteirene