/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er Danmark ikke for lille.....
Fra : Heidi-Ho
Vist : 966 gange
100 point
Dato : 29-07-09 12:41

Jeg vil gerne med denne tråd kaste et debatoplæg op, som jeg håber vi kan diskutere seriøst og uden skelen til hvad de forskellige personer har gjort - eller sagt før tiden.
Kort sagt, lad os argumentere som de voksne og fornuftige mennesker, jeg trodsalt tror vi er.

Nå, til sagen.......

Ville jagtsagen i Danmark egentlig ikke stå sig bedre, hvis der kun var en organisation der udtalte sig på jægernes vegne.?
Her tænker jeg på, om DLS ikke ville kunne drage fordel af at nedlægge sig selv og gå ind og blive medlemmer af DJ. Husk på, i er mellem 600 - 1000 medlemmer. Med så mange stemmer vil i kunne gøre en forskel.

Sådan som tingene ser ud nu, hvor der er 2 organisationer der taler med hvert sit sprog kan ingen jæger drage fordel af. De eneste der sidder og gnægger lidt i skægget over de forskellige udmeldinger er jagtmodstanderne. Det er ikke særligt smart.

Det er heller ikke særligt smart, når DLS påberåber sig plads i de forskellige råd.......og så sender en repræsentant, hvis eneste kvalifikation er at bo nærmest.....

Det var oplægget...........Nu håber jeg, vi kan debattere på saglig vis.

PS. Jeg har idag.....nej, det var igår, taget konsekvensen og meldt mig ind i en lille lokal jagtforening under DJ regi, med ca. 200 betalende medlemmer.
Af de penge jeg betaler i kontingent får jeg; Skydebane, bladet Jæger, foreningsjagt, 1 årlig foreningsfest med påhæng, masser af gode bekendtskaber, hvori man kan diskutere jagt, våben, patroner, dejlige kvinder, benzinpriser, de nyeste modeller indenfor bilverden, ja kort sagt alt - altså det, man kalder socialt samvær.
Ja det, med det sociale samvær er allerede så stort, at jeg er blevet tilbudt en plads i festudvalget. Jeg skulle lave et oplæg til noget underholding..... Men jeg har dog sagt nej tak - ihvertfald for i år.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-09 12:49

Det har været forsøgt med en sammensmeltning af de forskellige organisationer, det holdt ikke i lang tid, folk er forskellige med forskellige synpunkter, og det har jægere i høj grad også

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-09 12:54

Citat
Nå, til sagen.......

Ville jagtsagen i Danmark egentlig ikke stå sig bedre, hvis der kun var en organisation der udtalte sig på jægernes vegne.?

Den ville stå sig ENDNU BEDRE ved at forbyde jagt i DK....

Der er INTET i DK at JAGE der ikke kan fanges med med en smule mad i hånden...

Der var engang - men den tid er forbi - nu bliver "vildtet" OPDRÆTTET for at tilfredsstille en "fritidsinteresse"

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 29-07-09 13:11

Til Heidi,

Bare det var så enkelt, jæger må også have deres demokratiske rettigheder, til at alle ikke behøver at være ens.
Vi har set det fra gammel tid hvor Dansk jagtforening var enerådig, den gik heller ikke så blev Landsjagtforeningen af 1923 dannet samme med Strandjagtforeningen.
Skydebaner, der har alle muligheder, både DJ og DLS er medlemmer ad Dansk flugtskydnings forbund. Jagtligt er det svært at have samme holdninger da folk har vidt forskellige holdninger til jagt, nogle foretrækker hav og strandjagt, andre deres eget lille domæne andre holder af godsjagter med store afskydning, mogle foretrækker riffeljagt i andre lande.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-09 13:37

Hej habbibiPro og o.v.n.

Burde det ikke være muligt at samle "særinteresserne" under et - altså hos DJ.?
Det hele handler jo kort og godt om jagt.

Til refi.

Citat
Den ville stå sig ENDNU BEDRE ved at forbyde jagt i DK....

Det er jo egentlig et forvrøvlet argument du kommer med.
End ikke D.O.F. vil forbyde jagten, idet jagten er nødvendighed for de forskellige arters overlevelse.

Citat
Der er INTET i DK at JAGE der ikke kan fanges med med en smule mad i hånden

Nå...!!!??? Mener du det.??
Jamen så forsæt du bare din videre færd i Disneyland.

Citat
Der var engang - men den tid er forbi - nu bliver "vildtet" OPDRÆTTET for at tilfredsstille en "fritidsinteresse

Næsten rigtigt, såfremt vi snakker om jagt på fasaner og agerhøns. Opdrætsreglerne for ænder er blevet så vidtgående, at det næsten er umuligt. Hovedparten af de ænder der bliver skudt er vilde.
De er de 3 arter der bliver udsat med hovedvægten på fasaner. Men også fasaner er blevet underlagt strengere udsætningsregler......Men det ved du vel, refi.?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-07-09 13:56

Heido-Ho

Det er sandelig et stort emne at skulle diskutere, men all right - et friskt indlæg.
Jeg tror ikke på muligheden for ét stort forbund der taler alle jægeres sag. Tænk om vort politiske system kun bestod af ét parti ! Kunne man forestille sig, hvorledes alle menneskers synspunkter ville blive behandlet på tinge ? Tværtimod tror jeg på, at jo flere organisationer der varetager jægernes interesser, des bedre og det skal vel at mærke være på et professionelt og moderne plan og ikke den frygtlige gammeldags opbygning man kender i dag, men med direkte valg til ledelse m.m. - Ligeledes tror jeg heller ikke på, at jagtmodstanderne er de eneste der sidder og gnider sig i hænderne - hvad med de ca. 80.000 jagttegnsløsere der ikke i dag er medlemmer af nogen jagtorganisation ? De værste modstandere danske jægere har, er os selv ! Nytænkning er pinedød nødvendig, men det er ikke noget man gør på kort sigt, men derimod et sejt træk af visionære "yngre" mennesker der har politisk tæft og som har den fornødne tid der kræves. Med al respekt for det kæmpe arbejde der ad frivillighedens vej foregår i dag, må man nok se i øjnene, at det er full-time betalt arbejde der skal præsteres - er vi indstillet på dét ?
For mit eget vedkommende er jeg positiv indstillet.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-09 14:33

Hej Øjenvidnet4

Tak for et godt bidrag, hvor du kom hele runden rundt med for og imod. Dog mener jeg ikke, at du kan sidestille jagtsagen med det politiske system, idet jagtsagen er en særinteresse i Danmark, i lighed med andre sportsgrene...... Og må jeg lige have lov til lige at bemærke - og især overfor jagtmodstanderne, at jægerne gør virkeligt et samfundsnyttig stykke frivilligt arbejde, i form af, at forbedre livsbetingelserne for de forskellige dyrearter. Jægerne forbedrer biotoperne, jægerne planter for vildtet, jægerne fodrer alle de dyr de har på reviret om vinteren.
Nå.... det var et lille sidespring......

Men Øjenvidnet, du har ret i, at der skal nytænkning til - men stadig mener jeg, at jægerne skal samles under en paraply.
Hvis jeg må have lov til at lege lidt med tankerne, kunne det være pisse godt hvis DJ og DLS kunne nedlægges - og derefter at samle jægerne i en helt ny organisation. Denne organisation kunne så derefter have underafdelinger der tilgodeså, f.eks strandjægerne, landjægerne, osv...osv...
Men stadig var det organisationen der talte med een stemme udadtil.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-07-09 14:56

Hej Heidi-Ho

Jeg tog mig den frihed at sidestille det politiske system og jagtsagen, netop for at sætte tingene på spidsen - der er jo tale om strøtanker og ikke afhandlinger, som dette emne måske fortjener ! Ellers er jeg da enig med dig et langt stykke hen ad vejen, når man ser bort fra din bemærkning om "at jagtsagen er en særinteresse i Danmark, i lighed med andre sportsgrene" - min mening er, at jagt og dermed drab aldrig kan og må blive en "sport" - jeg håber du er enig i dette synspunkt ?
Dine tanker om én stor organisation er skam da tiltalende, men desværre, tror jeg, ikke realliserbar. Dertil er interesserne alt for forskellige - men drømme har vi da lov til og hvem ved, måske ....!?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-09 15:25

Hej Øjenvidnet4.
Hmmmm..........Lige en bemærkning..... du klandrer mig for at kalde jagten for en sport. Ville det i din terminologi være bedre, at kalde det for en hobby.? Således at drab blev til en hobby.?

Hvad skal vi kalde jagt for.? Sport, hobby eller fritidsbeskæftigelse.?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-07-09 16:01

Hej Heidi-Ho

Klandrer og klandrer ! Jeg bryder mig bare ikke om ordene "sport" eller "hobby"i forbindelse med aflivning/drab !
Lad os kalde tingene ved dét det er, nemlig JAGT - slet og ret !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-09 16:26

Yes..!!! Lad os kalde jagt for jagt, det er nemlig det, det er.
Og lad os så lige gå tilbage i tråden hvor jeg skrev;
Citat
idet jagtsagen er en særinteresse i Danmark, i lighed med andre sportsgrene.....
Og uanset hvad du nu synes, Øjenvidne4, så er jagt i Danmark ligestillet med andre sportsgrene i Danmark, idet hele humlen handler om særinteresser, nøjagtig som golf, fodbold, cykelsport, osv..osv.. gør det.
Og så er det jeg kommer tilbage i mit første indlæg hvor jeg skrev;
Citat
Ville jagtsagen i Danmark egentlig ikke stå sig bedre, hvis der kun var en organisation der udtalte sig på jægernes vegne.?

Kan du få øje på hvor jeg vil hen.?
Nemlig, at vi skal have en stærk organisation til at fremme vores særinteresser.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-07-09 17:52

Det var ikke uden grund, at Danmarks Jægerforbund efter meget svære forhandlinger blev dannet, ved sammenlægningen af Dansk Jagt, Landsjagtforeningen af 1923 og strandjagtforeningen.

Det var såmænd heller ikke spor tilfældigt, at Dansk Land og strandjagt blev stiftet den gang. Ingen havde jo på det tidspunkt nogen forudsætninger for at forudse hvordan det ville gå.

Det har vi i dag, i de mange år der er gået har vi set at dannelsen af Dansk Land og strandjagt var ganske overflødig, Ikke ret mange ud af den samlede jægerskarer ( de der har løst jagt tegn ) har villet en alternativ forening, i begyndelsen ja da var man en overgang oppe på små 4.000 medlemmer, men efter 2002 er det gået stødt og roligt tilbage både med hensyn til medlemmer og lukkede lokalforeninger.

Derfor kan man konkludere. at i dag har denne forening ikke den store berettigelse, for var det tilfældet ville den enten have haft et stabilt eller voksende medlemstal og det har den ikke…

Den der med at alle kan komme på en skydebane. Ja, det er rigtig nok, men at lukrerer på hvad andre har skabt, kan man jo næsten kalde for at være egoistisk. Jeg ikke alene ved ( af erfaring ) men det er også min overbevisning, at enighed gør stærk og de demokratiske spilleregler kan man sagtens finde ude i lokalforeningerne, så Dansk Land-og standjagt kunne sagtens blive en lokalforening under Jægerforbundet, hvis man kunne blive enig, så var de automatisk repræsenteret i de organer, som de gang på gang skaber sig over, at de ikke kan få sæde i også kunne de være med til, at vælge kvalificerede mennesker ind på de poster, som bestemmer over jagten i Danmark i stedet for som nu, at larme i kulissen eller sende folk af sted som slet ikke har den viden eller de evner, der skal til.

Jeg ved godt at vi mennesker har meget svært ved, at ville lære af fortidens syndere, det viser vores historie, men lige omkring denne sag er det ikke svært, at finde eller se de historiske beviser.
Og der skal slet ikke herske nogen tvivl om, at ”bekriger” jægerne hinanden ved f.eks., at fremsætte forskellige indstillinger til samme sag, så skader det jagten som helhed.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-09 18:14

Hej bb1, tak for et sober indlæg.
Hele tråden bærer præg af seriøsitet - tak for det.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 29-07-09 18:14

Til Heidi.

Et morsomt tanke eksperiment du lægger for dagen med at samle alt under en hat, samlet er der vel kun omkring 80 000 medlemmer hvis dobbelt medlemmer fra trækkes, altså kun halvdelen af den samlede jægerskare er organiceret. her mener jeg det var vigtigere hvis man fik fat i den ene halvdel der ikke er organiceret. og du skrive der kun er mellem 600 og 1000 medlemmer i DlS som du nok under vudere, holder din påstand med 600 vil disse være helt uden betydning.
Årsagen kan være mange, måske sælger de eksisterende forbund ikke varen godt nok. Den førte jagtpolitik tiltaler måske ikke den ene halvdel. EU har måske for meget at skulle have sagt om Dansk jagt lovgivning.
Det bliver svært, du kan se mange konsortier opløsses fordi jæger ikke kan enes om bare den jagtpolitik der føres i et lile konsortie.vi ser mange nabo stridigher om jagt.
Prøv og forelæg ledelserne i forbundet dette tanke ekspiriment, her vil jeg gætte på tommelfingeren bliver vendt nedad.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-07-09 20:48

Hej habbibiPro.

Nu var 600 til 1000 medlemmer et ca. tal. Jeg ved ikke præcis hvor mange medlemmer der er. Jeg forespurgte engang i tidernes morgen om medlemstallet, men kunne ikke få det oplyst.
Men det er også ganske underordnet i denne debat der går på at få samlet jægerne i en organisation

Det er egentligt underligt at nogen vælger parallelt medlemskab. Jeg mener personligt at DJ og DLS står så langt fra hinanden at et dobbelt medlemsskab er umuligt.
Men okay, det skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig til dommer overfor.

Du skriver;
Citat
du kan se mange konsortier opløsses fordi jæger ikke kan enes om bare den jagtpolitik der føres i et lile konsortie.vi ser mange nabo stridigher om jagt
Du har ret, det står virkeligt sløjt til. Men det er desværre egoismen hæslige fjæs der titter frem.
Ovenstående får mig også til at tænke på, om vi virkelig er den sidste generation der får lov til at gå på jagt.? Ja, jeg tør næsten ikke tænke tanken til.
Men et er sikkert, får vi ikke organiseret os i en samlet flok - og det i en fart, er jeg bange for at jeg desværre får ret.

En anden ting, jeg heller ikke forstår er, at DJ ikke kan køre en folketingskandidat i stilling. Sådan en kandidat kan, såfremt jægerne stemmer på ham, hurtigt trække 5 mandater ind på tinget - og her kan vi bare tænke på hvad de Radikale har opnået ved fnollet 5 mandater. De styrede for få år siden hele landet.

Mange jægere er eu-fans, tiltrods for, at alle jagtlige restriktioner kommer fra pampervældet. Forstå det, hvem der kan - jeg kan ikke.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-07-09 23:22

Hej Heidi-Ho.

Det er meget rigtig det du skriver om en mand på tinge og en betalt lobyist i EU. Lad mig tage det sidste først. Det har Jægerforbundet allerede i form af deres medlemskab af den Europæiske sammenslutning af lands jagtforeninger. Lige som DJ er medlem af Nordisk Jægersamvirke ( Husk Norge er ikke medlem af EU )

Danmarks jægerforbunds formand er politiker og tidligere borgmester. Han kender håndværket alligevel kritiseres han for, netop at være politiker. For sådan en kan da ikke have forstand på, at forhandle jagttider.
Det er bestemt også hvad vi jægere har været vandtil, Svend Auken er nok en af de politikere, der i sin tid som miljøminister har skadet danske jægere mest.

Danmarks jægerforbund består af mere end 900 lokalforeninger altså måske lige så mange lokalforeninger, som D. L. S. har medlemmer!

At Jægerforbundet har mange lokalforeninger, der har flere medlemmer en D.L.S. skal man heller ikke lige glemme i debatten. Indflydelse efter medlemstal, sådan er det nu engang og derfor er det netop af aller største vigtighed, at vi står sammen.

Oprettelsen af de nye kommuniale grønne råd er for os jægere en enestående chance og heldigvis fik Danmarks jægerforbund i tide valgt gode folk ind i dem. I disse råd kan jægerne på ligefod med de andre grønne organisationer sætte dagsordtnen for fremtidens jagt.
D.L.S. er ikke repræsenteret i disse råd og er derfor igen udenfor direkte indflydels på et meget vigtigt område.
Her hvor jeg bor var jeg i sin tid medtil,at jagtens på kommunens arialer blev forvaltet af alle jagtforeningerne i kommunen altså også D.L.S. igennem et nedsat reguleringsudvalg bestående af repræsentanter for alle jagtforeningerne i kommunen 3 DJ og 1 D.L.S. forening, siden 2002 da jeg forlod D.L.S. har der overhovedet ikke været nogen aktivitet fra D.L.S. i dette udvalg ingen er mødt op,når der er blevet indkaldt og ingen har i alle disse år deltaget i eksempelvis råge reguleringen og det drejer sig da om ca. 10.000 nedlagte rågeunger i den periode!

Derfor betaler en ny ung jæger nok et mindre kontingent, hvis han melder sig ind i D.L.S. men han får altså også langt mindre for sine penge - det er indnu et argument for en samling af alle jægere i et forbund.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 30-07-09 06:16

Til Heide.

Underligt at mene at DLS OG DJ skal stå i samme forening når du udtaler dig om at de to organisationer de står så lang fra hinanden jagt politisk.
Jeg mener det er sundt der er forskellige holdninger til jagt og jagt former. og at nogle bruger deres demokratiske rettigheder til at stå i anden forening.
Kender da Jægerforbundsfolk der sågar er medlem af Danmarks Naturfrednings forening.
Sig mig hvad er du ængstelig for med DLS når du samtidig hæver at det er en meget lille medlemsskare. Det der kan bekymre, er at det kun er halvdelen af jægerne der er medlem af en jagtforening.
Der er trods alt, mange der der står som pasive medlemmer rundt om i lokalforeningerne, den eneste forskel er at de kun yder et lille bidrag og ikke får billedbladet , og ingen stemmeret ved den årlige generalforsamling

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 30-07-09 07:16

Heidi.

Det du søger er et stor slagkraftig organ, Der er nok for mange lig i lasten fra fortiden, til det kan lade sig gøre, folk venter på at se resultater før de vil yde.
Vi så ledelse og medarbejder more sig ret kraftigt for medlemmers penge.
Og hvad har det store forbund siden vis, intet jagtpolitisk. Vi ser det også når politikere får for meget magt, kender de ikke forskel på mit og dit, og ikke regner dem der har stemt dem til magten for det skidt de træder på, sådan er de stakkels menesker skruet sammen.
Så vidt mig bekendt arbejder ledelsen i DLS gratis, de har nok til gengæld heller ingen midler til at æde drikke og gå på jagt for.
Lad dog DLS være i fred, prøv i stedet at arbejde for, at det jagtpolitiske starter ude i DJ lokalforeningerne, fremfor at der sidder nogle i ledelsen som kun har et ringe viden om jagt,og bestemmer alt. En mand der har helligt sit liv til at blive politikere og derfor ikke ved hvad der rører sig og ved hvad jagt er. Hvis de modsatte havde været tilfældet havde det hele nok set anderledes ud i dag. En enerådig formand der solgte due jagten uden sværslag uden nogen videnskablig biologs begrundelse, kun et par tilfældige studerende der sad i skoven og lyttede til skovdue hannens kuren. Godmorgen Heidi, sådan laller det der ud af.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-07-09 09:56

Undskyld at jeg blander mig Heidi-Ho kan sagtens selv svare, men det er svært at lade være, for på mange punkter er vi jo enig og på andre modsiger habibipro sig selv eller bruger de gammelkendte og efterhånden slidte slogans fra D.L.S. og det har intet med den nytænkning at gøre, som der efterlyses..

H. skriver direkte at årsagen til, at jagt tiden på duer blev ændret var fordi DJ`s formand var politiker og ikke havde en anden stillings betegnelse. Det er direkte forkert. Sandheden er: At der skulle argumenteres for jagt i artens yngletid og hvem kan det – måske en heksedoktor i Afrika?

At tingene skal diskuteres og forhånds beslutningerne skal taget ude i lokalforeningerne. Det er vi til gengæld helt enig om. Derfor var D.L.S. medlemmer også bedst tjent med, at være en lokalforening under DJ. i stedet for nu en forening uden reel indflydelse og som derfor ikke kan gøre andet end at larme og ikke kan tilbyde sine medlemmer andet og mere end en lokalforening under DJ.

Så kommer du ind på om DJ, D.D.S.I. og andre foreninger kunne være i samme forbund. Ja, bestemt det ville føre til helt eventyrlig gode træningsmuligheder for jægerne, hvis der kunne foregå et langt større og bedre samarbejde omkring oprettelse af skydebanerne og deres brug.
På jagthunde området ser man at et samarbejde de enkelte klubber, sammenslutninger og forbund imellem kan føre til noget godt også på trods af de forskelligheder, der er og de er store skulle jeg hilse at sige.
Så hvorfor skulle det ikke kunne lykkedes D.L.S. – Dj. Imellem? Forklaringen kan da kun være, at den ene part er for rabiat i deres mærkesager og for bastandig i deres udtaelser når de bliver spurgt.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-07-09 12:50

Hej habbibiPro.

Citat
Det du søger er et stor slagkraftig organ, Der er nok for mange lig i lasten fra fortiden, til det kan lade sig gøre, folk venter på at se resultater før de vil yde.

Det jeg bad om da jeg startede tråden, var såmænd at vi glemmer fortiden.
"Folk venter på resultater før de vil yde" Skriver du. Javel ja. Men er det ikke lidt bagvendt.?
Er toget så ikke bare kørt, inden vi får lettet røven og kommet igang med at arbejde for jagtsagen.
Det der, med at vente på andre har lavet arbejdet inden man selv er kommet igang - den dutter ikke mere, kære habbibiPro.

Citat
Vi så ledelse og medarbejder more sig ret kraftigt for medlemmers penge.
Og hvad har det store forbund siden vis, intet jagtpolitisk. Vi ser det også når politikere får for meget magt, kender de ikke forskel på mit og dit, og ikke regner dem der har stemt dem til magten for det skidt de træder på, sådan er de stakkels menesker skruet sammen.

Med mistænksomhed kommer man ikke langt her i livet. Næ, nu gælder det om at se fremad.

Citat
Så vidt mig bekendt arbejder ledelsen i DLS gratis, de har nok til gengæld heller ingen midler til at æde drikke og gå på jagt for.

DLS har ingen midler til at æde og drikke for, skriver du. Så er det måske derfor, der ingen skandaler er m.h.t. til druk, ædegilder og gratis jagt i DLS regi.?
For du skal ikke bilde mig ind at DLS- medlemmer er bedre mennesker end resten af befolkningen.

Citat
Lad dog DLS være i fred, prøv i stedet at arbejde for, at det jagtpolitiske starter ude i DJ lokalforeningerne, fremfor at der sidder nogle i ledelsen som kun har et ringe viden om jagt,og bestemmer alt.

Jeg jagter bestemt ikke DLS - jeg prøver i min naivitet at vække dem op af deres søde Tornerosesøvn

Citat
En mand der har helligt sit liv til at blive politikere og derfor ikke ved hvad der rører sig og ved hvad jagt er. Hvis de modsatte havde været tilfældet havde det hele nok set anderledes ud i dag. En enerådig formand der solgte due jagten uden sværslag uden nogen videnskablig biologs begrundelse, kun et par tilfældige studerende der sad i skoven og lyttede til skovdue hannens kuren.

Nu ved jeg ikke om du, kære habbibipro, skyder dyr i yngletiden - jeg ved selvfølgelig heller ikke om det er DLS politik at skyde dyr i yngletiden.? Men det korte ad det lange, duer yngler skam hen til midten af oktober.

Citat
Godmorgen Heidi, sådan laller det der ud af.

Ja, det laller virkeligt derudad.

Citat
Underligt at mene at DLS OG DJ skal stå i samme forening når du udtaler dig om at de to organisationer de står så lang fra hinanden jagt politisk.
Jeg mener det er sundt der er forskellige holdninger til jagt og jagt former. og at nogle bruger deres demokratiske rettigheder til at stå i anden forening.

Næ, det kan jeg ikke se noget underligt i. Der er et ord der hedder consensus, og det betyder i al sin enkelthed, at man allesammen arbejder ind mod midten på det, det hele drejer sig om, nemlig om jagtens overlevelse i Danmark. Med andre ord, man mødes om det man er enige om, og arbejder ud fra det, så kan alt det andet komme henad vejen.
Man ser det samme i politik.

Citat
Kender da Jægerforbundsfolk der sågar er medlem af Danmarks Naturfrednings forening.
Sig mig hvad er du ængstelig for med DLS når du samtidig hæver at det er en meget lille medlemsskare.

Det har jeg aldrig hævdet. Jeg skrev i et indlæg, at jeg ikke aner hvor mange medlemmer der er i DLS. Jeg har engang i tidernes morgen forespurgt om medlemstallet, men kunne ikke få det oplyst - men du kan da oplyse medlemstallet i dit næste indlæg.
Jeg kender da forresten også en mand. Han er medlem af DOF og DJ. Jo, jo, det kan skam lade sig gøre......når bare man husker at tage den rigtige kasket på når der er møder og deslige

Citat
Det der kan bekymre, er at det kun er halvdelen af jægerne der er medlem af en jagtforening.
Der er trods alt, mange der der står som pasive medlemmer rundt om i lokalforeningerne, den eneste forskel er at de kun yder et lille bidrag og ikke får billedbladet , og ingen stemmeret ved den årlige generalforsamling

Jeps, du har ret, der er for mange jægere der ikke er medlemmer af DJ.....eller af DLS

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-07-09 13:01

Til bb1.

For satan da, det klæder dig enormt godt at være seriøs.
De 2 indlæg du har skrevet, er virkelig gode. De viser virkelig hvad consensus er.
Bliv endelig ved med at skrive i samme ånd.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-07-09 13:56

Skal ske....

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 30-07-09 14:44

Til Heidi.

Jeg kan ikke se problet er så stort som du vil gøre det til, lokalt kan kan man sagtens enes og deltage i forskellige arragementer, det være sig skydning og jagter. Selv BB er enig med mig i at lokalforeninger skulle tages med på råd hvad angår jagtlovgivning, således ud fra dette, skulle hovedledelsen have mandat herfra, til at forhandle. Nok en af årsagerne til at der ikke er større medlems tilslutning, ved at folk ikke bliver hørt, og derfor føler de ingen indflydelse har, på noget som helst: I gamle dage da jagtlovgivningen lå i landbrugs ministeriet, og største delen sf jægerne have tilknytning til landbruget, men så kom lange Svend og her ser vi resultaterne.
Skovduen begynder at yngle februar og til langt ind i oktober sågar helt til slutningen af november.
Du mener så vi kun skal have jagttid i december og januar, vores nære naboer i Sverige har de i mange lenn jagt fra første august og i England jages de hele året. Rotter jager vi også hele året, skulle vi ikke også lave fredning her.
Hvad med gæs som yngler tidligt og har været flyve klare længe, nå nej her er det storebror i EU der bestemmer.
Så lang tid medlemmerne ikke gør oprør og lader en topstyret ledelse forhandle, skal man ikke forvente flere medlemmer og et større tallerør.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-07-09 15:53

Hej habbibiPro, jeg deler lige dit indlæg op, så kan jeg bedre svare på det.

Hov for søren, du glemte lige at skrive medlemstallet i DLS.
Nå, skidt pyt med det......Det går nok alligevel.

Citat
Jeg kan ikke se problet er så stort som du vil gøre det til, lokalt kan kan man sagtens enes og deltage i forskellige arragementer, det være sig skydning og jagter.

Det glæder mig enormt meget.
Jeg mener ikke jeg har gjort problemet stort. Jeg mener vi skal smede mens jernet er varmt - og det er det nu. Hvis lokalforeninger kan arbejde sammen så er grundstenen lagt.

Citat
Selv BB er enig med mig i at lokalforeninger skulle tages med på råd hvad angår jagtlovgivning, således ud fra dette, skulle hovedledelsen have mandat herfra, til at forhandle. Nok en af årsagerne til at der ikke er større medlems tilslutning, ved at folk ikke bliver hørt, og derfor føler de ingen indflydelse har, på noget som helst: I gamle dage da jagtlovgivningen lå i landbrugs ministeriet, og største delen sf jægerne have tilknytning til landbruget, men så kom lange Svend og her ser vi resultaterne.

Lokalforeninger skal kraftstejleme høres - det, er de folk der har fingerne på pulsen.

Citat
Skovduen begynder at yngle februar og til langt ind i oktober sågar helt til slutningen af november.
Du mener så vi kun skal have jagttid i december og januar, vores nære naboer i Sverige har de i mange lenn jagt fra første august og i England jages de hele året. Rotter jager vi også hele året, skulle vi ikke også lave fredning her.
Hvad med gæs som yngler tidligt og har været flyve klare længe, nå nej her er det storebror i EU der bestemmer.

Har jeg skrevet, at vi kun skal have jagttid på duer i december/januar...!!!!!?????
Vil du lige finde det indlæg.
Hvad vil du have at formanden for DJ skulle have gjort..??? Råbt op om, at vi have jagt i yngletiden.??
Vedr. EU, den problematik har jeg været inde på.

Citat
Så lang tid medlemmerne ikke gør oprør og lader en topstyret ledelse forhandle, skal man ikke forvente flere medlemmer og et større tallerør.

Så må vi gøre oprør..!!!! Er du klar til at gå sammen med DJ folk og lave revolution.???

VIVE LA REVOLUTIONE.!!!!

Accepteret svar
Fra : habibiPro

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-09 16:21

Til Heidi.
Revolution er et stærk ord, det vil jeg lige tænke over, jeg tror ikke de tør ude i lokalforeningerne, jeg skal nok lufte dit forslag når jeg træffer lokalforenings formændne, jeg er nemlig på talefod med dem alle.

Jeg har lige læst en afstemning som er i gang på Net Natur, om jægerforbundets arrangement i Dansk jagtforsikring A/S som viser at 31 % er godt tilfreds med dette 47 er i mod og 22 ved ikke, det bliver spændende at se om her kommer en revolution ud af dette. et godt emne til næste generalforsamlinger.
Undskyld sidste kommentar kommer ikke denne denne tråd ved.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-07-09 17:21

Det lyder godt, habbibiPro.

Nu skal ordet, revolution, jo ikke forbindes med det der skete i Frankrig, hvor man afkortede kongehusets medlemmer + højladlens højde med cirka et hoved.
Ordet revolution, skal heller ikke forbindes med det der skete i Rusland.
Men ordet revolution, skal forbindes med nytænkning og omstrukturering af det bestående.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 30-07-09 17:54

Til Heidi.
Nu skal du lige huske på ,det kan blive en svær opgave, mange af lokalformændene føgler sig ophævet som små konger når de bliver inviteret til formandsmøde med formand og hovedbestyrelse dagen for det egentlige repræssentationsmøde, hvor de bliver beværtet godt, med tilbud om overnatning.
Om de her bliver indoktrineret til at stemme efter formandens ønske, den efterfølgende dag skal være mig udsagt. det er måske sådan det køre, siden formandsmødet er berammet dagen før, jeg ved godt jeg er meget mistænksom, jeg har jo oplevet lidt af hvert i DJ sammenhæng fra før i tiden, derfor behøver det ikke nu at foregå som i Ravnkjærs tid, med hævet stemme kæft trit og retning. Dengang ved jeg, her var det ikke altid, det der var formanden pålagt at sige der blev sagt.
Du har ret vi skal se fremad, men en omstruktur i forbundet bliver nok nødvendigt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-07-09 18:00

Habibipro du har rejst en gammel sag vedrørende Dansk jagtforsikring og kan end ikke selv holde den uden for denne tråd. Hele sagen foregik inden den nuværende ledelse i DJ var valgt eller ansat alligevel angriber du DJ`s nuværende ledelse kraftigt. Det er ikke alene uretfærdigt, men heller ikke særlig klogt.

Jeg nævner det kun, fordi det er ind nu et eksempel på, at tingene går galt, når den ene part kun larmer, fordi han ikke har andre muligheder. Havde D.L.S. været en lokal afdeling af DJ. Så havde du ikke behøvet at skrive om sagen.

Lige gyldigt hvor meget du vrider dig, så må du altså også indrømme, at ingen kan forhandle jagt tider, hvis modstanderne på forhånd påberåber sig det faktum, at jagten foregår i vildtets yngletid. Det er simpelthen også i mod jagtloven og den kan vi vel blive enig om skal overholdes, selvom jeg sagtens kan finde ting i den, som er himmelråbende tåbelige.

Nu tilbage til tråden:
Det er en skrøne, at jeg er i mod Dansk Land og strandjagt og ønsker den forening nedlagt. Du kan ikke finde et eneste indlæg hvor jeg har skrevet det. Det er noget personer, som dig og andre har fundet på fordi jeg mange gange har påpeget de fejl, som foreningens ledelse har lavet. Og her er vi ved sagens kerne, der findes desværre stadig folk i D.L.S. ledelse, som slet ikke burde være der. To af de værste er ude, men det har ikke i sig selv kunne rette op på medlemstilgangen i foreningen.
Derfor fortsætter jeg med at skrive om, de fadæser foreningen roder sig ind i. For at larme, det kan selv et lille barn, men komme med konstruktiv kritik eller gode forslag til hvordan vi virkelig kan gøre det bedre for de Danske jægere kræver mere end blot at råbe op og kræve ind. Det kræver at man sætter sig grundigt ind i tingene, diskutere tingene i sin lokalforening og får respons på om, det man ønske sig kan holder eller ej – det er vejen frem, men den politik mestre et par stykker i D.L.S. hovedbestyrelse ikke. Det har de aldrig gjort og jeg har kendt dem længe, længere end du, som jo vil have os til, at tro, at du lige er indmeldt i D.L.S. fordi din lokale skovfoged anbefalede det – mig bekendt er ingen skovfoged der er medlem af foreningen, skulle der have sneget en ind, så ret mig venligst ved at oplyse hvem.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-07-09 18:12

Habibipro svar mig ærlig har du nogen sinde delaget i Dansk Land og strandjagtforenings landsmøde?
At du aldrig har haft en tillidspost i DJ er helt åbenlyst for så ville du kende grunden til, at formandsmødet afholdes lige før landsmødet. DJ ud deler en A4 mappe med mange sider om, hvordan organisationen fungerer - hvad ud deler D.L.S. ? - Gratis øl på landsmødet og frokost til hovedbestyrelsen.....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-07-09 18:14

Kære HabbibiPro, bb1, Øjenvidnet4, o.v.n.

Hvor er jeg glad for, at vi har nået consensus. Det beviser, hvor der er en vilje - er der også en vej.
Jeg er også glad for, at vi er kommet igennem tråden uden den mindste form for personfnidder.
Tak for det.!!!

Alle argumenter viser også, når det kommer til stykket, vil vi alle det samme, nemlig, at bevare jagten i Danmark til glæde, ikke alene for os selv, men også for den næste generation af jægere der kommer.

Nu lader jeg lige tråden stå åben de næste par timer, hvis og såfremt, der er en der liiiige vil have en sidste bemærkning.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 30-07-09 20:28

Kære BB.

Jeg har været hele raden rundt Dansk jagtforening også med tillidsposter, til jeg opdagede det kun var for herremænd, Landsjagtforeningen af 1923 , med tillidspost i kresbestyrelse en forening jeg syntes godt om, indtil landsforræderen Raunkjær kom til, Jeg nåede endda også i jægerforbundet med poster i kreds og regions bestyrelser, lige til jeg opdagede hvordan det hele hang sammen,hvordan de gik på jagt åd og drak for medlemmers penge, det hele var bund råddent.alle var købt til tavshed. Du behøver ikke at belære mig om noget som helst hvad jagtforenings historige angår, da er du kun en novise. Jeg er nået så langt i livet at nu vil jeg kun nyde, jeg har haft tillidsposter siden 1958 i jagtlig regi. Jeg har ikke oplevet DLS Landsmøder jeg har heller ikke oplevet du blev klappet ud fra DLS landsmøde, men nok ikke uden grund. Du er håbløs som tydelig viser sig på DJ hjemmeside hvor du bliver slettet og irettesat gang på gang.og de andre hjemmesider hvor du er forvist, du er en yngelig person, synd for din famile, som jeg ikke gider beskæftige mig med mere.
Kan du nu have det godt gamle jas, jeg gider ikke bruge mere tid på en ondskabsfuld løgner.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 30-07-09 20:32

Tak til Heidi for en god debat. nu begynder BB at vise sit gamle nag derfor slutter jeg -

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-07-09 20:53

Tak for svaret habibiPro. Det var det jeg søgte hen imod.
Jeg vil også arbejde hen i mod en sammensmeltning imellem DJ og DLS - som ligeværdige partnere.

Tak for god debat.