/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Grønt vand i bowle+ en masse andre spørg~
Fra : Kjalle
Vist : 646 gange
20 point
Dato : 13-04-03 12:02

Jeg har en ca. 10 liters bowle med to mindre slørhaler. Fiskene trives fint, men vandet bliver meget hurtigt grønt og uigennemsigtigt. Sikkert alger. Måske har jeg overfodret dem? Jeg giver dem mini "piller", der flyder i overfladen, men hvor mange skal jeg egentlig give dem? Jeg har indtil nu givet dem otte piller to gange om dagen. Der er bundfilter, som både renser og ilter, samt én fyldig plante i bowlen. Jeg skifter ca. to liter af vandet 1 gang om ugen. Skal man putte "aqua safe" i det nye vand hver gang? Den ene slørhale er begyndt at blive sort i finnekanterne. Er den syg, eller den bare ved at skifte farve?

Mvh Carina

Accepteret svar
Fra : skrimsla

Modtaget 30 point
Dato : 13-04-03 13:04

Står der ikke nogen dosis på pilleflasken?? Jeg er helt sikker på at du giver dem ALT for meget at spise, 2 fisk skulle mest have brug for 2-3 piller om dagen og sådanne fiske kan godt gå en eller flere dage uden at få noget. Du skal kunne se dem spise al maden indenfor ca 5 min og hvis de ikke gør det, giver du dem for meget.
Det grønne er sikkert alger og det ville være en god idé at få dig sådan en "støvsuger"-fisk. De spiser alger og behøver ikke noget andet og er rigtig gode til at holde buret rent. Så behøver du heller ikke at skifte så meget vand ud hver uge, det kan også være med til at der ikke er kommet en god balance i vandet og hele systemet i buret.
Jeg er desværre ikke sikker på om aqua safe er nødvendigt i det danske vand, spørg hvor du købte det. Mvh, skrimsla

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 13-04-03 13:10

Vandet bliver hurtigt grønt hvis det får meget lys
Mvh
GCH

Godkendelse af svar
Fra : Kjalle

Dato : 13-04-03 19:10

Tak for svaret skrimsla.