/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan borer man i termorude?
Fra : cristian2
Vist : 6139 gange
30 point
Dato : 14-07-09 12:44

Vi har et gammel sommerhus. Termoruderne er punkteret flere steder. Reelt behøver der ikke være termoruder i, da vi kun bruger huset om sommeren. Jeg hørte at man som nødløsning kan bore et lille hul i bunden af ruden hvorved det meste fugt skulle forsvinde. Er der noget der ved noget om det?

I givet fald - hvordan borer man i gammelt glas uden at det revner?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-09 12:55

Det var noget man brugte meget før i tiden til de gammeldaws forsatsruder.

Men der skal være huller både foroven og forneden så luften kan cirkulere, og det skal være udvendigt.

Der bruges specielle glasbor som køres ved lav hastighed og smøring.
Sæt til sidst en stump fluenet over hullet, ellers bliver ruden hurtigt fyldt med insekter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-09 12:58

Det gør man bare ikke,
hvis man da vil bevare termoruderne som termoruder...

I dit tilfælde, nok noget med diamant bor?
Og gør som indbrudstyvene, kom lidt padding på først, så du har noget et starte /styre boringen i...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-07-09 13:07

Sæt nogle lag klister bånd oven på hver andre, så tage en af den gode slags diamantbore( ikke jem&fix eller harald nyborg modellen, men en som en rigtig håndværker bruger til fliser f.eks, ca 3mm, men bor også et hul i toppen,
mit foreslag er ca 5cm. fra et hjørne ind mod midten (bund). og modsat i anden ende ( top)
brug e.v.t lidt skære olie, eller vand. og med en lille pensel og holde det fugttig der hvor du bore, jævn let tryk hele tiden,
du skal ikke skifte bor størrelse og regne med at det er bedre nix,
start med 3mm slut med 3mm

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-07-09 13:27

Tag ruden ud, og bor i aluminiumet, som sidder imellem glassene.
Hvis du begynder at bore i glasset kan du være ret sikker på at det revner.

Der er firmaer som har specialiseret sig i at bore i alukanten, og tilsætte nyt fugtsugende materiale, og suge vacum på og forsegle hullet iegen.

Du skal ikke regne med at du kommer af med fugt imellem glassene, ved at bore hul i glas eller listen.

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 30 point
Dato : 14-07-09 14:41

Hvis du slet ikke har brug for termofunktionen kan du jo sætte et enkelt lag glas i-evt skille termoruden ad og bruge yder/inderside som enkeltlagsglasset ( så har du en reserve )-det er billigt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-07-09 16:26

Citat
Og gør som indbrudstyvene, kom lidt padding på først, så du har noget et starte /styre boringen i...

Husker endnu,den første Olsen-Banden film.Hvor de skar en flot rund cirkel,kom tape på.Prikkede forsigtig til den,med en hammer.Hele butiksruden forsvandt fuldstændig.Det eneste der var tilbage var tapen,med det flotte runde stykke glas.
Det var jo altså også film.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-07-09 06:57

thulin har givet dig den rigtige løsning - dog skal du have hul "helt ud til det fri". Bor to huller i alu og bor to huller i trærammen ud til "det fri". ca. 5 mm hul kan gøre det.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 02-09-09 11:15

Tak for svaret lham.