/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Køb af Videokamera
Fra : Kim4100
Vist : 720 gange
20 point
Dato : 13-07-09 16:04

skal til at købe et videokamera som skal bruges til alm. brug. Jeg har søgt
lidt efter nogle gode råd i forskellige
fotoforretninger og hos Expert. i den by jeg bor i.
Men jeg har endnu ikke fået en kvalificeret hjælp. Det eneste butikkerne har
intresse i er, at sælge det nyeste
og dyreste de har. Er der evt. nogle der kender en butik hvor man kan være
sikker på, at få nogle gode råd
mht. køb. Det må gerne være en online-butik hvor man kan skrive eller ringe
til.

mvh Kim

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-09 16:18

Citat
Det må gerne være en online-butik hvor man kan skrive eller ringe til.

Tror du de er bedre til at råde end sælgeren i Expert

Pris og kvalitet hænger jo for det meste sammen

Selv en mobiltelefon kan optage video men kvaliteten er derefter

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 30 point
Dato : 13-07-09 16:43

Jeg ville selv fortrække et videocamera, der bruger bånd. Det med DVD, Harddisk og Memorycart, har jeg haft mulighed for at prøve af, og valgte så båndet.
Det giver nogle fordele som er bedre end de andre systemer.

Digitalsystemerne er endnu ikke gode nok til at give en ordentlig optagelse. Der er stadig for mange udfald, især på de typer der bruger bl.a. SD kort. Her skal man helst bruge High-Speed kort.
Harddisk recorderen skal overspilles, til næste gang man skal ud og lave større optagelser, selv om der kan være mange timer på disken.
DVD cameraet, kræver at du ha en stak miniskiver med, da der kun kan være ca 30 minutter på en skive.
Et videobånd kan indholde op til 1½ time, og fylder ikke ret meget, så man sagtens kan have flere bånd med i tasken. Dårlige scener kan overspilles og hele båndet kan slettes, når du først har redigeret og kopieret det.

Man lader sig ofte forblænde af en høj opløsning på kameraet. Det er kun ved stilbilled du kan udnytte det; IKKE under optagelse af levende billeder. Det er der mange der går galt i byen af det!
Vælg heller ikke et camera der er for småt, det er ikke egnet til håndholdt optagelser, da der ikke er ordentligt styr på focuseringen når det pludseligt skal gå stærkt.
Vælg et camera med optisk Zoom, se bort fra digital Zoom, som er noget fanden har skabt i vrede.
Alt efter hvor avanceret du vil være, så vil mulighed for manuelt indstilling af afstand, være en fordel, da man ellers skal tage højde for, hvad det er den automatiske focus sigter på.

Læg mærke til, når du ser TV der er digitalt optaget; hvor mange fejl der er i optagelserne, som man ikke lod mærke til da det var analog. Det bliver for håbentlig bedre med årene.

Godkendelse af svar
Fra : Kim4100

Dato : 13-07-09 17:09

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : Kim4100

Dato : 13-07-09 17:16

Tak for svaret serverino. Jeg har set mig lidt lun på et Canon FS100 som kan fås til omkring 2500 kr.
Går jeg så helt galt i byen, når jeg bare skal bruge det til alm. ferie optagelser?
Jeg har også set de noget dyrere kameraer til 5-6000 hvor man kan optage i 1080i opløsning, men jeg syntes det er en del mere bare fordi det kan køre i den høje opløsning. Og når man nu kun amatør inden for dette område

mvh Kim

Kommentar
Fra : Sorenk

Dato : 13-07-09 17:51

Hej, jeg har lige købt nyt video kamera i el-mutanten. har også valgt bånd, kvaliteten er i top, men selvfølgelig nok lidt mere besværligt at overføre til computer, end en med harddisk. ( bruger firewire kabel )
Service er der jo ikke meget af i el-mutanten, men du kan tage det du køber med hjem, tjekke det ud, og aflevere det tilbage hvis du ikke er tilfreds..

Er HELT færdig med at købe elektronik på nettet, syns det er for besværligt hvis det går i stykker og skal til rep, har haft en del uheldige oplevelser med mobiler til rep

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-07-09 08:55

Jeg har et megapixel SONY TRV 725, med bånd, det er nu 8 år gammelt, men optagelserne er formidable, rent kvalitetsmæssigt. Overspilningen fra bånd til PC foregår problemløs (jeg bruger Pinnacle Studio)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-07-09 09:02

Til både Kim og Sørenk
Hvorfor lægge det ind i computeren? - Hvorfor ikke ofre lidt penge på en DVD-Harddisk recorder.
Jeg bruger selv en sådan maskine.
Alt film overføres til harddisken, hvor der så er redigeringsmuligheder, hvor der kan klippe og klistres i optagelserne, på en måde er er ret let at arbejde med. Jeg er gået helt væk fra PC redigering.
Når optagelserne er færdige, så brændes de over på en DVD, eller overføres til et VHS bånd, hvis det er det som slutbrugeren vil have.

Et videocamera kan jo bruges til mange andre formål, end kun på ferier.