/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Scribus
Fra : Ammitz
Vist : 1042 gange
200 point
Dato : 23-06-09 11:46

Hvad skal jeg gøre for at få Scribus til at virke.

Jeg har installeret GhostScript og Scribus.
Scribus lader sig pænt vise på skærmen, - men så er det også slut. Jeg kan ikke lave noget som helst! HJÆLP!

Ammitz

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-09 17:43

Hej

Tidligrer har jeg prøvet scribus og fik det til til at virke, måske noget du kan bruge..
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=128679
Dato : 15-11-08 16:36

Citat
Jeg har selv lige hentet SCRIBUS og det er Desktop publishing (dtp) OG GRATIS [Glad]

http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&channel=s&hl=da&q=scribus&meta=&btnG=Google-s%C3%B8gning

M E N først skal Ghostscript og en anden lille ’dims’ program GSview installeres på specielt windows maskiner før at det duer :

http://pages.cs.wisc.edu/~ghost/doc/GPL/gpl863.htm
:::: RUL HELT NED I BUNDEN FOR AT FINDE TIL WINDOWS MASKINER::::
her skriver de ………
_______________________________________________
Microsoft Windows

You will need to obtain and run the self-extracting EXE

gs863w32.exe, GPL Ghostscript 8.63 for 32-bit Windows (the common variety).
gs863w64.exe, GPL Ghostscript 8.63 for 64-bit Windows (x86_64).

GSview
If using MS-Windows it is strongly recommended that you also get GSview, which provides a graphical interface to Ghostscript.

To unpack ZIP files, you will need an unzip program such as Info-ZIP unzip.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 23-06-09 18:18

Har nu også installeret GSview, - men det virker stadig ikke.
Hvor ligger mon fejlen hos mig?

Ammitz

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-06-09 18:37

Jeg lagde mit ind på xp-home, hvad kører du med og hvor meget maskinkraft etc??

Det er jo ikke utænkeligt at det vil køre bedre i linux miljø. Ubuntuen er jo totalt fed, og lige at gå til, kender du den??; den kan i øvrigt ligge på samme harddisk som win, eller på en usb-fidus og alt muligt!! -fortæl lidt mere

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 23-06-09 18:50

Jeg kører stadig på Win-2000, har en rigtig kraftig maskine, som da jeg kører Adobe CS pakken. Men det jeg skal bruge Scribus til er, at jeg kan henvise andre jeg samarbejder med, - til at lave noget der er bedre, end hvad der kan laves i word. Derfor vil jeg gerne forsøge hvad Scribus kan, og dernæst få de andre i gruppen til at bruge det, - men kun hvis jeg selv kan få det til at virke.
Det er bare irriterende at jeg ikke kan få den til at køre, så let som ingenting, - da det ser ud til at være et godt alternativ til de kostbare Adobe-pakker.
Ammitz

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-06-09 19:05

Hvis du kører win 2000, så er det jo nok der begrænsningen ligger !!! Der mangler sikkert drivere etc.

Prøv lige at overveje, at hente en Ubuntu (=''linux'' styresystem) og kør det via den. Ubuntuen kan ligge på samme hd som win og man vælger ved computer opstart om man vil køre win eller ubuntu.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-06-09 19:05

Men du skal jo nok ikke regne med at den kan måle sig med adobe

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 23-06-09 19:29

Nej, - jeg skifter ikke og supplerer heller ikke til andet styresystem nu. Jeg har ladet mig fortælle at den skulle kunne køre fint på Win2000. Så fejlen skal nok søges et andet sted. Det er bare lige hvor.
Jeg har mulighed for at tjekke det på en anden PC, - der også kører Win2000, - men nu er jeg nødt til at holde for i aften, - så jeg vender tilbage i morgen når dette er prøvet.
Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 23-06-09 19:31

Jeg regner da heller ikke med at den er som F.eks. Adobe InDesign, - men blot den er bedre en word, - er vi da også et skridt længere.
Ammitz

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 08:40

Ammitz, du skulle lige tage og følge med i Eyvinds tråd, og se mine sidste kommentarer

http://www.kandu.dk/spg137324.aspx#1570901

Her ligger scribus klar til start

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-06-09 09:34

Hej Line99

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener, - og jeg tror heller ikke du helt har forstået mit spørgsmål.

Ammitz

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 10:03

Så kunne du jo starte med at forklare hvad den manglende forståelse går ud på. Det ville lette forståelsen

Jeg har forstået dit spørgsmål der hen, at du gerne vil afprøve scribus, det har jeg efter bedste evne forsøgt at hjælpe dig med.

Der viste sig en begrænsning, der muligvis har noget med dit styresystem win 2000 at gøre, det problem kommer du helt ud over ved at følge med i Eyvinds tråd, der handler om .... ja, læs tråden!!

Men kort og godt: Det Ubuntu-lignende program: Dabuntu, og at Scribus ligger køreklart på Dabuntu, og at Dabuntu kan hentes ned fra nettet og brændes over på en dvd-skive, der kan køre fra et hvilket som helst cd-drev eller installeret (as you please) på harddisken, usb-fidus etc. etc.

Men selvfølgelig hvis dit krav er at Scribus skal køre på gammelt win 2000 skrammel, så kan jeg da godt se at jeg har misforstået dit spørgsmål :-/

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 24-06-09 11:17

Tak for svaret Line99.
Nu er det jo sådan at Win2000 ikke er skrammel, - da den i flere år har fungeret fint hos mig.
Jeg har nu haft mulighed for at lægge Scribus på en kollegas PC - også med Win2000.
Der fungerer den fint, - Ghostscript langt ind, og derefter Scribus.
Derfor må jeg lede et sted på mit system, - for at finde den fejl der gør, at den ikke vil køre hos mig.
Men du får da dine point for at have lagt svar på mit spørgsmål, - selvom jeg da ikke lige har fået løst det problem, jeg har fået på mit system, hvor jeg tror, jeg har noget der konflikter med den
Ammitz

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 11:29

Ammitz

Det er stjernerne bag stjernerne jeg synes er sjovt, men jeg tvivler på at du forstår hvad jeg mener. Næste gang du spørger, tror jeg faktisk at du trygle mig for at jeg overhovedet vil overveje at svare dig