/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lappe sugeslange til pumpe
Fra : tre
Vist : 1405 gange
200 point
Dato : 22-06-09 13:32

Jeg har en pumpe der suger vand fra en temmelig stor regnvandsbrønd.

MEN, nu er der et lille hul i sugeslangen og pumpen kan ikke holde tryk og skal spædes hver anden dag for at fungere.

Jeg har forsøgt at lappe slangen med en gummilap, ekstra forstærkning af gaffatape, samt et spændebånd henover. Men umiddelbart vil det ikke holde tæt.

Slangen er rillet og flexibel.

Findes der en god metode til effektiv lapning?
Jeg orker ikke grave en halv flisegang op for at skifte slangen!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-06-09 13:39

er det en 25mm ribbeslange

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-06-09 13:43

hvis det er en sort 25mm ribbeslage har pågælden firma samlestykker til sådanne slanger. Har selv anvendt det.
http://solarventi.dk

Kommentar
Fra : tre

Dato : 22-06-09 13:44

Må indrømme at jeg aner ikke hvad den hedder.

Men den ligner denne til forveksling:
http://www.pumpesalg.dk/1/8110/4427/sugeslange.html

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 210 point
Dato : 22-06-09 13:54

Køb Araldit, en tokomponent lim der simpelthen limer plastic sammen. Det er ikke til at rive fra hinanden. Klarer også plastlamper. Prog den til at lime en lap på slangen og så et spændbånd på efterfølgende. Så et det garanteret tæt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-06-09 13:54

Den ser ud til at være med forstærket stålindlæg, og så kan du sikkert ikke bruge mit forslag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-09 14:15

Det afhænger af hvad slangen er lavett af.
Jeg kunne gætte på pvc . Så skal du ned til fætter BR og se om de har lappegreler med lim til diverse padedyr o g legebåde af pvc,

En lap fra anden blød pvc og lim til pvc tagrender er også en mulighed.

Problemet er at lappen både skal holde for sug (lret nok) men også tæt for et lille overtryk.

Er du helt sikker på at utætheden ikke er ved bundventilen ??

Kommentar
Fra : tre

Dato : 22-06-09 15:41

Jeg kan i hvert fald se der står en vandstråle ud midt på slangen, når pumpen er slukket.

Det føles som noget blødt PVC (med indlæg), så jeg tror jeg vil prøve tagrendelim og en blød pvc lap, samt spændebånd pga det høje tryk.

Godkendelse af svar
Fra : tre

Dato : 22-06-09 16:07

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-06-09 16:31

Selv tak.