/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvad kan I anbefal?
Fra : WoflerPro
Vist : 1365 gange
100 point
Dato : 17-06-09 06:27

Hej alle fotografer på Kandu.

Heidi & Jeg har gennem de sidste 3 år udviklet en stor interesse for fotografering.
Specielt af vores katte og hund. Vi tager også en gang i mellem på katte/hunde udstilling hvor vi også fotografere lidt.
Og så tager vi jo også en del billeder ved familiære sammenkomster og udflugter som de fleste andre.
Det vil sige, at vi fotograferer både ude og inde.

Ind til nu har vi brugt et helt almindeligt digitalt "THT"kamera. (THT=Tryk Her Tumpe).
HP Photosmart M737

Det er ok kvalitet ved udendørs billeder i dagtimerne. Men det kunne godt være bedre.
Men det er altså ikke særlig gode billeder vi kan lave inde når der ikke er tilstrækkeligt med lys.
Og det går da helt galt hvis der kommer lidt afstand på.
Som f.eks. inde i en stor udstillingshal hvor der er ca. 5-7m hen til den hund man gerne vil fotografere.

Nu overvejer vi så at investere lidt i noget lidt bedre udstyr, stadig kun til hobbybrug.
Derfor måske noget brugt.
Jeg har kigget lidt på Canon 350D eller 400D.
Som brugt er de i et prisleje omkring 2-3000 kr. Afhængig af det medfølgende udstyr.

Det er så her jeg vil spørge efter noget vejledning.
Hvad vil I anbefale til vores behov?
Når det skal være prisbilligt, men i stand til at lave flotte billeder på amatørplan.
Ikke voldsomt avanceret, men gerne lidt.
Hvilket mærke, model?
Brugt eller nyt?

Håber I vil finde min tråd lidt spændende og at den kan give anledning til lidt erfarings og menings udveksling.

Mvh
Brian.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-09 06:58

Digital spejlrefleks er det i skal se på.

Så kommer dova med resten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-09 07:11

Men jeg kan anbefale Nikon D3.

Plus lidt objektiver.

» Nikon 17-35/2.8.
» Nikon 50/1.4.
» Nikon 85/1.4
» Nikon 70-200/2.8.

Så burde du kunne klare dig til at begynde med

Kommentar
Fra : me67

Dato : 17-06-09 07:29

Hvis man kun vil investerer i D3 modellen burde man nok
i stedet kigge på D3X modellen som lige er en "lille" tand
bedre end D3 modellen og uden den helt store prisforskel.

Som Teil så rigtig skriver, burde man også lige købe lidt "glas"
til så man kan klare sig på et amatørplan.

Og der bør man som absolut minimum investere i nedenstående

Nikon 17-35/2.8.
Nikon 50/1.4.
Nikon 85/1.4
Nikon 70-200/2.8.

Så burde du kunne klare dig til at begynde med.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-09 08:29

Hvis du skal tage billeder indendøre af ting der bevæger sig, så er det helt klart et DSLR du skal ha' fat i.

Du nævner 350 D og 400 D, begge er rigtig gode apparater, man skal bare være lidt forsigtig med at købe brugt DSLR udstyr.

Om det er vedligeholdt, altså renset (og uden at være ødelagt/ridset indeni af det), og ikke mindre om det er slidt.....Lukkeren i et DSLR har en vis levetid, så er den slidt op.
Og hvis man er uheldig at få fat i et brugt, der måske har taget mange billeder, risikerer man at apparatet står til en udskiftning af lukkermekanismen, og det kan slet ikke svare sig på et af de apparater du nævner, for det koster altså godt et par tusinde, og det er mere end apparatet er værd.

Så hellere købe et lidt billigere nyt efter min mening, eks. kan et nyt EOS 1000 D fås med et 18-55mm objektiv til 3350 kroner (næsten magen til 400D) hos Kamerashop.dk (billigste danske foto-netbutik)

Og et Nikon D60 kan fås til 3200 samme sted.

Jeg ville ikke spare de ekstra penge ved at købe et gammelt brugt.

Så nævner du "THT"kamera sjovt udtryk....men okay, hvis det er den eneste forstand I har på at tage billeder, så skal I til at lære noget om fototeknik for at få udnyttelse af et DSLR, både m.h.t. kameraindstillinger ud fra motiv, lysforhold o.s..v.....og ligeledes billedbehandling.

Og så til sidst, hvis det ikke er en absolut nødvendighed, at skulle tage billeder indendøre af ting der flytter sig hurtigt.
Så er der andre alternativer end DSLR.....nemlig et "THT"kamera bare med en masse flere muligheder end det lille HP.
Et kamera der faktisk næsten kan det samme som et DSLR, men som er meget mere enkelt, fordi der ikke er noget med løse objektiver, ingen vedligeholdelse o.s.v.
Og udover "THT" har det også mulighed for samme manuelle indstillinger som DSLR-udstyr

Et ultrazoom-kamera..det bedste jeg kender i den kategori er Canon, hvor der også er muligheden for at montere en ekstra blitz, som er en stor hjælp ved indendørs fotografering.
Det jeg tænker på har 20 gange optisk zoom, og det svarer faktisk til at skulle slæbe rundt med et DSLR og et 500mm objektiv med en vægt på et par kilo

Canon PowerShot SX10 IS hedder det, og koster lige nu 2400 ved kamerashop.dk

http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_powershot_sx10_is.html

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-06-09 09:21

Alle fine detaljer og udstyr kan være lige meget hvis ikke optikken er i orden, f.eks. mener jeg at Canon´s 18-55mm er noget juks.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-06-09 09:22

Jeg enig med Dova køb nyt det er nogle glimrende forslag fra Dova, men jeg vil dog nævne som et alternativ Olympus E420 m. 2 objektiver se http://kamerahuset.dk/product/19700/

I forhold til Canon er selve Olympus kameraet lidt mindre og meget behageligt at have i hånden.
Jeg har selv haft Canon og Olympus og begge tager lige gode billeder med de standardobjektiver der følger med.

Så skal du være opmærksom på, at med de afstande du vil fotografere på, vil du hen af vejen komme til at mangle en extern Flash og til Olympus vil jeg anbefale denne Olympus FS-FL36R flash som kan fås samme sted.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-06-09 10:14

Til det brug du angiver og med den erfaring du har er spejlrefleks absolut at skyde gråspurve med kanoner.

Vil anbefale Canon PowerShot SX10 IS eller et tilsvarende Olympus.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 17-06-09 10:42

Vi har Nikon D40 - med ekstra blitz og det er super godt!

Nu er det vel et år gammelt, og derfor er det sikkert også faldet i nypris.... Tror vi gav omkring 3500 for det (som nyt). Det tager rigtig gode nærbilleder, og det man måske synes kunne trænge til en opløftning, kan man måske klare med Picassa.

Er enig med de andre - det kan ikke betale sig at købe brugt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-09 12:42

Du får ikke mere lys af at bruge spejlrefleks. Så det er ikke svaret på dit problem.

Jeg er enig med thamas Haugård. Et Canon PowerShot, og brug så hellere pengene på en tilhørende god stærk blitz . Så klarer du hele hundeudstillingen bedre end alverndens spejlreflex uden ekstra blitz.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-09 13:05

Citat
Vi har Nikon D40 - med ekstra blitz og det er super godt

Ja, det er også et godt kamera, det har dog en ulempe, og det er at når man skal ud at investere i objektiver, er det de dyre med indbygget autofokusmotór, for det er ikke indbygget i kamerahuset.

Olympus' ultrazoom-modeller er jeg betænkelig ved, jeg har set så mange dårlige resultater med dem, og ved at flere har solgt dem igen efter anskaffelsen, af samme årsag

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-09 13:42

Citat
Olympus' ultrazoom-modeller er jeg betænkelig ved, jeg har set så mange dårlige resultater med dem, og ved at flere har solgt dem igen efter anskaffelsen, af samme årsag

Absolut enig dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-09 13:45

Citat
Som f.eks. inde i en stor udstillingshal hvor der er ca. 5-7m hen til den hund man gerne vil fotografere

Det er vel også grænsen for blitzlys.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 17-06-09 15:13

Fra : bentjuul

Dato : 17-06-09 14:59

--------------------------------------------------------------------------------
Hvorfor har du blacklistet mig igen lille vic2000 det var hurtigt, jeg nåede kun 4 indlæg inden jeg blev blacket - tilsyneladende har du ikke gjort det ordentligt, siden det her indlæg kan komme med

Han kan ikke læse, så lang mindre give et råd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-09 15:39

WoflerPro

Nu må du undskylde det her totalt uvedkommende indlæg til en anden profil der har skrevet et indlæg her:

Vic2000
Nu synes jeg altså du er gået meget for vidt, og håber Kandu snart tager sig sammen og udelukker din IPadresse, så andre brugere er fri for at få spammet deres spørgsmål med dine syge kommentarer, der er totalt uvedkommende og kun har til hensigt at skabe yderligere ballade om din person.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-06-09 16:42

Jeg anbefaler som sædvanlig et af Panasonics Lumix kameraer, FZ50 eller FZ18.
Så slipper du for at rende og skifte objektiv hele tiden, der er 12-18 gange optisk zoom. Du slipper for at investere i flere dyre objektiver, køb i stedet for en god blitz med et højt ledetal (omkring 40, hvis di har råd)
For mig er spejlreflex yt, og kun til at blære sig med og det lyder ikke som om det er det, du skal bruge. Er der endelig en kvalitetsforskel, er den marginal. Du får et Leicaobjektiv i klassen lige under Zeiss.
Se Panasonics hjemmeside.
PS. Husk at bruge blitz hver gang du skyder noget med sort pels, så det ikke bare bliver en klat, men du kan se tegningen i pelsen
Good luck

Kommentar
Fra : WoflerPro

Dato : 21-06-09 21:53

Hej Alle sammen.

Tak for Jeres mange gode råd og kommentar.
Vi er ikke helt noviser i fotografering.
Vi har bare aldrig ofret mere end at der kunne blive til "THT"-kamera.
Vi har begge dyrket forgrafering som hobby i ungdomskolen. Det var dengang det var med film og fremkalder i mørkekammeret. Fra den gang har vi jo lidt af teorien stadig.
Men nu er selv spejlrefleks blevet fuldautomatisk. Hvis man ikke selv ændre på det.
Så jeg tror jeg har bestemt mig for DSLR + ekstra blitz og dog starte lidt i det små.
Men jeg er i tvivl om det skal være
Olumpus E-420 dobbelt kit incl. 14-42mm & 40-150mm
eller
Canon EOS 1000D + 18-55mm + Canon EF-S 55-250mm IS

Noget andet jeg også er i tvivl om:
Hvor mange X zoom effekt svare de ovennævnte objektiver til?

Jeg er ganske forberedt på at der bliver en del at lære ved at gå fra THT til DSLR.
Men jeg er helt sikker på at tiden og energien er ofret godt og vil give stor fornøjelse.

Jeg ved at der er nogle fora på nettet hvor hobbyfotografer viser hinanden billeder og giver hinanden gode råd og kritik.
Er der nogle gode forslag?
Hvilke fora benytter I? Hvis I gør...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-06-09 22:34

Nu hvor i har indsnævret valget til 2 apparater - så gå hen i nogle fotoforretninger og få kameraerne i hånden find ud af hvad der føles bedst for jer. Hvad du evt. mangler at vide kan du få oplyst der. God fornøjelse med jeres køb.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-09 08:47

Citat
Olumpus E-420 dobbelt kit incl. 14-42mm & 40-150mm

E-420 har ikke billedstabilisator, den produceres f.ø. ikke mere.
Efterfølgeren E-520 med billedstabilisator er og på vej ud af produktion.
Det nye skud hedder E-620

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-09 08:51
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-09 08:54
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-09 09:02
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-09 09:02
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-09 09:03
Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-09 15:46

Citat
Olumpus E-420 dobbelt kit incl. 14-42mm & 40-150mm
eller
Canon EOS 1000D + 18-55mm + Canon EF-S 55-250mm IS

Noget andet jeg også er i tvivl om:
Hvor mange X zoom effekt svare de ovennævnte objektiver til?

Uha, det kan jeg ikke lige huske den nøjagtige udregning for, men det er noget i retning af:

Olympusen først:
14-42 mm = 1, et eller andet gange zoom

40- 150 mm = ca 5 gange zoom

Canon:

18-55 mm = 1, et eller andet gange zoom

55-250mm = ca 8 gange zoom

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-09 20:30

Citat
Uha, det kan jeg ikke lige huske

Kan det passe ?
er der noget dova ikke kan om foto.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-09 13:39

Citat
Kan det passe ?
er der noget dova ikke kan om foto.

Det der snyder i den udregning er vidvinklen...altså objektivets mindste brændvidde....

Hvis man eks. sætter et 18-55 mm objektiv til mindste brændvidde, og gør det samme med et 55-250 mm.....så er motivet man ser i linsen meget "længere væk" med 18-55, end på 55-250mm objektivet, hvor motivet er så "tæt på" som ved fuld brændvidde 18-55 mm objektivet.

Derfor er tallene jeg oplyste de ca tal det svarer til hvis man ser væk fra det og i stedet beregner hvad det ville svare til på et kompaktkamera, for i teorien er der kun 4,5 gange zoom på et 55-250mm objektiv. (det største tal skal divideres med det mindste), men alligevel kommer motivet så tæt på, som hvis der var tale om ca 8 gange zoom.

Eks på mit kompaktkamera, det har en "spændvidde" på 5-100mm (svarer til 28-560mm) det er lig med, at det har 20 gange zoom

Kommentar
Fra : jmderby

Dato : 24-07-09 12:30

Jeg har et panasonic fz 50 og det er et glimrende kamera, men et spejlreflex er ikke bare blær, men mange flere muligheder. Som førstegangs køber af dslr kamera vil jeg ikke anbefale Nikon D3 eller D3x da de er voldsomt dyre 32 og 50 tusind ca.
Alle dslr mærker er gode, men der er nogle ting at tage højde for. Nikon og kanon har ikke billedestablisator i kamerahuset, men derimod i nogle objektiver, som mange foretrækker.
Olympus har et format som hedder four third. Det betyder at de er tilpasset gamle
computerskærme, men passer dårligt til nye skærme og udprint i a4De mindste modeller af Nikon har ikke focusmotor i kamerahuset, hvilket betyder at der ikke er autofocus i objektiver uden focusmotor. Hvis det er vigtigt at kunne tage billeder i dårligt lys er fulframe kameraet Nikon D700 det bedste bud, da der er meget lidt støj selv ved høj iso grundet stor billedchip of få pixles. Vil du ikke ofre så meget er Nikon og Canon nok de kamera som har den bedste iso performance. Jeg har selv et Sony Alpha 700, som kan fåes for ca. 6000 kr. Det er nok det dslr kamera hvor man får mest for pengende og det er glimrende på iso området.
Mvh jens Ole

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-07-09 10:20

Ingen af de nævnte kameraer er noget værd på de afstande du nævner, uden at du investere i en kraftig ekstra blitz, du skal huske at jo mere du zoomer desto større lystab får du, du skal op på en blitz med ledetal 55 eller deromkring.

Kommentar
Fra : WoflerPro

Dato : 27-07-09 22:36

Hej igen.

Jeg har brugt rigtig langt tid på at studere fem og tilbage.
Fordele og ulemper ved de forskellige mærker.
Jeg har bestemt mig for at det nok kan svare sig at ofre en smule mere for et Sony a300 eller a350 frem for Canon EOS1000D da Sony a300 har både autofokus og billede stabilisator indbygget i huset.
Så lige nu er jeg nok mest varm på:
Sony a300 i et kit med to linser 18-70 + 75-300 set hos Japan Photo til kr. 5499,00
eller
Sony a350 i et kit med to linser 18-70 + 55-200 set hos kamerashop.dk til kr. 5838,00
Suppleret med
Flash Sigma EF 530 DG ST set hos kamerashop.dk til kr. 1336,00

Er der nogen der har kommentar til den sammensætning?

En anden ting jeg har spekuleret på.
Nogen DSLR kameraer bruger CF kort andre bruger SD HC, og så hvidt jeg har kunnet læse mig til kan Sony Alpha bruge begge dele.
Hvad er forskellen på de to kort typer... Bortset fra form og størrelse...?

Tak for Jeres tålmodighed.
Som I nok kan fornemme er jeg lidt grøn på området.
Men fotografering interessere mig meget, og jeg er altså ikke længere tilfreds med resultatet fra mit kompaktkamera. Og vil gerne have flere muligheder for selv at påvirke resultatet og måske ændre lidt på udstyrs setup, uden det nødvendigvis skal koste en formue.
Jeg kan godt se at DSLR udstyr er dyrt. Men kan også se at man når ret langt for 7-9.000 kr.

Godkendelse af svar
Fra : WoflerPro

Dato : 30-07-09 12:29

Tak for svaret dova.

Dine svar har været en god hjælp for at lede mig i den rigtige retning.
Ikke mindst har diskutionen i tråden hjulpet meget.
Jeg har ikke helt bestemt mig endnu for mærke og model, men DSLR skal det være.

Da denne tråd er gået lidt i stå vil jeg starte en ny for at få lidt vejledning til mit valg.
Det vil også være mest fair selvom spørgsmålne hænger lidt sammen.

Tak til dova og alle I andre der har deltaget her.