/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
GASOGEN EL ANDET FYR ????
Fra : SUHLA
Vist : 1774 gange
192 point
Dato : 12-06-09 13:14

Så døde mit gamle fastbrændselsfyr og nu skal jeg bare have et nyt hurtigst muligt.
Jeg hører meget godt om gasogen fyr og tror det er sådan et jeg skal have, men er stadig meget i tvivl. mine behov er at jeg skal

opvarme 225 kvm bolig (gammelt landsbrug, ikke super godt isoleret )
kunne fyre med forsk. slags træ.
kunne slutte mit oliefyr/brænder (eller hvad det nu hedder til.
Jeg har ringet til feks. vvs eksperten der siger at jeg skal have et 18 kw gasogen og biovarme som siger at jeg mindst skal have 35 kw ?????????????? nogen siger akkumuleringstank, andre siger vandvarmer ...det er til at bliver tosset af
nogen siger at min skorsten skal været Ø 20, andre siger ø 16 ?

jeg har kigget på et brugt vigas gasogen, men er i tvivl om det er til at skaffe en prøvningsattest til sådan et .... sælger er ikke til megen hjælp da der åbenbart er masser der vil købe brugte fyr uden attest...... kan man ringe til teknologisk intsitut og få en liste over godkendte fyr eller ?????

Håber at nogen kan svare på alle mine spørgsmål. på forhånd tak og god weekend.

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 12-06-09 13:50

vil også meget gerne høre om der er nogen der har erfaring med at købe fyr i tyskland, sverige el lign ........

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 12-06-09 16:11

Prøv at læse denne tråd, der er en mail adr. til en der skulle have en prøvningsattest til en vigas.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/121834/view/topic/
Det er helt sikkert der skal være akkumuleringstank til en gasogenkedel, nogle forhandlere påstår dog at nogle gasogenkedler kan køre uden men det dur bare ikke!
Størelsen på kedlen afhænger af hvor meget tid du vil bruge i fyrrummet, det er rigtigt at en 18 kw er stor nok, du har bare ikke så stort overskud til at lade tanken op.
Jeg har selv en vigas ud 29 tilsluttet ø16 skorsten og 1500l akkumuleringstank til 200 kvm heller ikke super godt isoleret bolig, det skal et godt stykke under frysepunktet før jeg ikke kan nøjes med at fylde kedlen 2-3 gange om aftnen.