/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Lægge mail offentligt
Fra : Mulle73
Vist : 2639 gange
100 point
Dato : 25-05-09 12:21

Hej

Må man lægge en mail, man har fået, i et forum på nettet, uden afsenderens samtykke? Hvad hvis det er på et forum, hvor man skal være medlem, for at kunne læse med?

Jeg har set det på ske på forskellige forums, hvor admins osv ikke gør noget ved det, men jeg mener det er ulovligt... Har jeg ret?

Tina

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-09 12:28

Det er i hvert fald ulovligt, såfremt den der har afsendt mailen, på nogen måde kan føle sig generet eller udleveret.

Og derudover er det ikke særlig god tone at offentliggøre privat post, både private beskeder og mails

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-05-09 12:28

Så vidt man skjuler afsender adresse mm - så skulle der reelt ikke være noget imod dette.
Eftersom det er en mail der er sendt - må personen stå inde for hvad han har skrevet - men dertil at oplyse hans kontakt oplysninger til offentliggørelse er noget andet - så hvis du skjuler disse onformationer - skulle jeg mene at der ikke er noget galt i dette!

Per

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 25-05-09 12:35

Nej en privat mail som er bestemt til dig, den må du ikke offenliggøre uden afsender giver lov, det er en krænkelse af brevhemmeligheden og strafbar:
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Kriminalret,_speciel/Brevhemmelighed

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-09 12:40

Det er faktisk også ulovlig at videre sende en mail uden at afsender giver lov:
http://www.prosa.dk/aktuelt/prosabladet/artikel/artikel/brevhemmeligheden-paa-e-mail/?tx_lfprosamagindex_pi1[pageid]=636
så helt klart er det ulovlig at lægge private mails i et offenligt forum

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-05-09 12:57

Tja - eftersom mail tæller på samme måde som brev dokumentation, må du ihvertfald citere mm fra brevet. Ellers må man jo på ingen måde kopiere nogle ting.

Så skal vi have en retsag herinde - der afgører de sager hvor man bliver citeret. Det er jo lidt det samme!
http://www.pressenaevnet.dk/Default.aspx?M=News&ID=68&NewsID=6967
Og ikke mindst
http://www.datatilsynet.dk/offentlig/internettet/udveksling-af-oplysninger-i-portaler/

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 25-05-09 14:59

Tak for jeres svar! Og tak for de gode links. Dem sender jeg lige pr. mail til vedkommende!

Tina

Godkendelse af svar
Fra : Mulle73

Dato : 25-05-09 14:59

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 01:00

Selv tak - det er ikke nogen god ide at hænge nogen ud, eller offentliggøre deres breve uden at spørge om lov, og som sagt det er også strafbart