/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista - Hvad med sikkerhed
Fra : ara
Vist : 618 gange
100 point
Dato : 18-05-09 23:07

Hej.

Min søn har købt en bærbar med Vista installeret.

Er alt sikkerhed indbygget i den.?

Vi har installeret Norton, men havd med Firewall?

Det er en maskine hvor Vista er installeret på. Hvad gør
man hvis/når man vil formatere. Så mangler jeg vel en
cd med Vista.

mvh

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 18-05-09 23:17

Ja, det med OEM-versioner er ofte p*sse-irriterende fordi installationen ligger i ét bestemt bibliotek (eller en bestemt partition). Det efterlader én med følelsen af at man ikke kan gøre helt det samme som hvis du havde købt produktet i en Retail-version, men glæd dig så over de penge du har sparet, når det nu skal være...

Jeg ville til enhver tid anbefale dig ZoneAlarm frem for Windows' egen firewall, men du kan google dig selv lidt frem til gode produkter. PC World har et par gode (gratis) programmer til antivirus på deres hjemmeside - www.pcworld.dk. Se under Downloads.

Held og lykke med din Dell.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 18-05-09 23:22

Citat
Held og lykke med din Dell.

Hvordan ser du det er en Dell?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-05-09 23:25

Gad jeg også godt vide

Det er nemlig en HP.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 18-05-09 23:29

Hvis det er en HP, så er der er et sted hvor du kan brænde en gendannelses CD ud. Husk at gøre det, inden du står og har brug for den. Tjek evt manualen hvordan du gør.

Hvilken Norton version har du? Noget Norton har indbygget firewall.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-05-09 23:30

Da jeg købte en ny slæbbar (med præinstalleret Windows XP) og tændte for den første gang, "bad" den mig om at finde nogle tomme brændbare cd-ere, så der kunne laves Recovery-diske. Disse kan/skal bruges, hvis systemet bryder ned. Var det også sådan, da du, Ara tændte for sønnens pc første gang?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-05-09 23:33

Vender lige tilbage imorgen. Bliver nød til at hoppe i seng.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-05-09 23:34

Sov godt

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 18-05-09 23:42

Ja, undskyld det forkerte gæt. Blev vist distraheret af ordet "Dell" som så kom ind.

Held og lykke med HP'en i stedet....

PS: Tak til de vågne.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-05-09 09:12

Så er jeg stået op

Det er Norton internet security der er på pc'en.

Jeg kan se at der ligger noget på D drevet der hedder RECOVERY. Fylder 5.3 GB.
Er det selve Vista installations programmet.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 19-05-09 09:22

Norton internet security har firewall indbygget.

Recovery er gendannelspartionen. Du skal finde finde ud af hvor den kan brændes ud.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 19-05-09 09:23

Ja, det er retableringen du dér har fat i.

Det er en smagssag om man foretrækker Norton frem for ZoneAlarm. Prøv dig lidt frem til hvad der passer til dig. Hvis ikke Norton generer dig (eller systemressourcerne), så kør bare videre med den...

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-05-09 09:31

Vil det sige at den Norton jeg har er en Firewall. Er der ikke et virus program i den.

Mht. Gendannelspartionen. Den fylder jo ca 5.3 GB. Det kan jeg jo ikke have på en alm.
DVD skive.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 19-05-09 09:37

Hvad Norton indeholder kan du selv tjekke. Jeg bruger Mac, så jeg kører ikke med Windows så jeg kunne teste en trial. Internet Security mener jeg skulle indeholde både en antivirus, en firewall og en antispyware-del. Men jeg har ikke selv kørt med det. Kun læst noget anmeldelse i PC World og AOD.

Gendannelsespartitionen behøver du ikke brænde ud. Da det er drev D bruger du det ikke normalt, og går det galt kunne du jo prøve at bruge din support-ret til at få lidt info fra HP om what-to-do. Der er stensikkert forskel fra maskine til maskine, og de ved i hvert fald hvad der kan skæres fra for at komme ned på de magiske 4,7 til en "almindelig" skive.

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-09 09:38

Du har en komplet Norton sikkerhedspakke. Se her hvad den indeholder http://www.symantec.com/norton/internet-security

Mht til gendannelsespartitionen så tjek manualen. Der står garanteret hvordan du brænder den ud.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 19-05-09 09:42

sti_s > Helt enig. Godt link.

Nu må vi håbe der ikke kommer brok over linket var på engelsk.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-05-09 09:44

Har fundet et sted i manualen hvor der står hvordan man laver en kopi. Jeg har lige sat den igang.
Så må jeg se om det virker.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 19-05-09 12:07

Tak for svaret stl_s.

Har lavet sikkerhedskopi.

mht Norton er det en prøve version på 60 dage.
Der henter jeg nok i stedet Zonealarm og AVG
virusprogram.,

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 19-05-09 15:36

Selv tak, og godt det lykkedes for dig