/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvae - Heidi Jo?
Fra : Tonganeseren
Vist : 835 gange
100 point
Dato : 17-05-09 14:13

Jeg ser, at du i en anden tråd lader dig spise af med en af Bent Ballegaards manipulerende lø'gne.

Det er den her jeg tænker på:
"Jo H.H. det kan E.B.B. for han er her jo allerede under navnet Tonganeseren..
Ligeledes skriver han til mig: Jeg kommer ind på Kandu-siden, og så kan vi to hygge os med hinanden, og denne gang er intet helligt.

Mvh.

EBB"

Nu har jeg været i mere end åndelig kontakt med Berthelssen, som fortæller mig, at ovennævnte citat stammer fra en mail, så han sendte til Ballehyleren engang i slutningen af marts - eller måske endda primo april. Altså på et tidspunkt, hvor jeg allerede i snart 1 år har været i krig med løgnhalsen fra Bottrup.
Bent Gededræber har endnu engang sakset i mailene - på samme nederdrægtigt og løgnagtige måde som tidligere. Jeg fatter ikke, at nogen gider have med en sådan løgnhals at gøre - og jeg troede ikke, at du bed på den slag - Heidi-Ho.
Bed Ballehyleren om at lægge datoen for mailen ind på hjemmesiden.

Omkring en "deltagerliste" hvad angår riffelprøver, så findes der ikke en offentlig tilgængelig liste, idet registerloven ikke tillader den slags. Det ville jo give kriminelle direkte adgang til viden om hvor de skulle søge efter rifler. Så hvis Bent Ballehyler har en sådan, så er han ikke kommet ærligt til den, og det skulle ikke undre mig..

Gudskelov står gamle jægere, med livslang erfaring i riffeljagt ikke på denne "liste". Men alligevel har de jo tilladelse til at erhverve jagtrifler og til riffeljagt - som der står angivet på "jagttegnet".

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-05-09 15:22

Hvae Tonganeseren.

Citat
Jeg ser, at du i en anden tråd lader dig spise af med en af Bent Ballegaards manipulerende lø'gne.

Jeg spiser mig ikke af med nogen som helst.!
Citat
Det er den her jeg tænker på:

"Jo H.H. det kan E.B.B. for han er her jo allerede under navnet Tonganeseren..
Ligeledes skriver han til mig: Jeg kommer ind på Kandu-siden, og så kan vi to hygge os med hinanden, og denne gang er intet helligt.

Mvh.

EBB"

Hvem der har ret, eller uret, kan jeg af gode grunde ikke vide - og jeg pointerer kraftigt, jeg vil heller ikke vide det.

Citat
Nu har jeg været i mere end åndelig kontakt med Berthelssen, som fortæller mig, at ovennævnte citat stammer fra en mail, så han sendte til Ballehyleren engang i slutningen af marts - eller måske endda primo april. Altså på et tidspunkt, hvor jeg allerede i snart 1 år har været i krig med løgnhalsen fra Bottrup.
Bent Gededræber har endnu engang sakset i mailene - på samme nederdrægtigt og løgnagtige måde som tidligere. Jeg fatter ikke, at nogen gider have med en sådan løgnhals at gøre - og jeg troede ikke, at du bed på den slag - Heidi-Ho.
Bed Ballehyleren om at lægge datoen for mailen ind på hjemmesiden.

Som sagt, Tonganeser, jeg spiser mig ikke af med noget som helst.
Om bb1 er en løgnhals - det kan jeg ikke vide.
Om Tonganeseren er en løgnhals - det kan jeg ikke vide.
Jeg kender jer ikke - og ønsker heller ikke at lære jeg at kende.

Citat
Omkring en "deltagerliste" hvad angår riffelprøver, så findes der ikke en offentlig tilgængelig liste, idet registerloven ikke tillader den slags. Det ville jo give kriminelle direkte adgang til viden om hvor de skulle søge efter rifler. Så hvis Bent Ballehyler har en sådan, så er han ikke kommet ærligt til den, og det skulle ikke undre mig..

Vedr. deltagerlisten, der har du nok ret.

Citat
Gudskelov står gamle jægere, med livslang erfaring i riffeljagt ikke på denne "liste". Men alligevel har de jo tilladelse til at erhverve jagtrifler og til riffeljagt - som der står angivet på "jagttegnet".

Var det ikke snart på tide, at i gamle jægere beviser jeres kunnen på de rifler i render rundt og skyder på levende væsner med.?
At der stadig, efter så mange år med tvungen riffelprøve, stadig findes gamle jægere der endnu ikke har aflagt riffelprøve -det er en skændsel.!!
Ihverfald burde der forlanges riffelprøve ved fornyelse af våbentilladelsen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-05-09 17:29

Var det ikke snart på tide, at i gamle jægere beviser jeres kunnen på de rifler i render rundt og skyder på levende væsner med.?
At der stadig, efter så mange år med tvungen riffelprøve, stadig findes gamle jægere der endnu ikke har aflagt riffelprøve -det er en skændsel.!!
Ihverfald burde der forlanges riffelprøve ved fornyelse af våbentilladelsen.

Nemlig, og det er faktisk min hjertesag. Jeg er røget uklar med en masse medlemmer fra Danmarks Jægerforbund, som absolut ikke vil se tvungne riffelprøver - heller ikke, når der anskaffes nye kalibre.

Heri er vi helt enige, men er det ikke lidt vildt, hvis nu undertegnede tilmeldte mig en riffelprøve, når jeg allerede har tilladelsen?? Jeg skyder nemlig skidegodt.
Men lad os få en lovændring, så de gamle jægere tvinges til en riffelprøve.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-05-09 19:17

Meeeeen Heidi-Ho, dumpeprocenten ved riffelprøverne i dag er på gennemsnitligt 37%, fordi der er tale om yngre mennesker (gennemsnitsalderen er 36 år) som skal ud at brande sig som den nye lavadel. Disse yngre mennesker kan ikke skyde, og det er derfor et "must", at de skal til prøve.
Vi gamle sure stødere skyder skidegodt, fordi vi har en menneskealders erfaring og træning bag os.
Noget andet er så, at mange ældre er så affældige - fysisk set - at de end ikke kan finde en passende liggende skydestilling, på grund af det til tider enorme madskab, de slæber rundt på.

Den slags udgør en stor sikkerhedsrisiko.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-05-09 20:04

Ja netop, når dumpeprocenten er så højt som 37% burde alle, ung som gammel, op til riffelprøve.
Nu nævner du selv, at der er mange ældre der fysisk set ikke kan skyde i liggende stilling på grund af madskabet.
Tonganeser, der findes, mig bekendt, andre skydestillinger end liggende.
Har du hørt om siddende/knælende stilling med klapstolen som læn.?
Der findes 1,2, og 3 benede jagtstok. (ganske glimrende - særligt den 3 benede)
Der findes skydestiger og hochstande - og hvad de ellers benævnes med.
Kort sagt, tror jeg ikke at der er mange bukke der forendes med en kugle fra liggende stilling.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-05-09 21:14

Der tager du helt fejl - Heidi-Ho. Den sikreste og mest anvendte stilling, hvis omgivelserne eller tillader det - er så ubetinget den liggende skydestilling - med rygsækken som støtte. Desværre råder kun de færreste over et kuperet landskab, og for at have kuglefang, må man, i det mindste, betjene sig af en skydestok, og den er det kun de færreste der mestrer. Det burde du vide.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-05-09 21:26

Næ, hvor søren skulle jeg vide det fra.?
Jeg tog riffelprøven i sin tid, med læn fra skydestok.
Nu kører jeg igennem det danske landskab, ikke hver dag - men dog ret tit. Når jeg kigger rundt på de forskellige remiser, skove og læbælter, det værre sig såvel i jylland som på sjælland, tror jeg de fleste bukke bliver skudt fra skydestige/hockstand.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-05-09 21:53

Det er også det sikreste - for andre. Men når man pürscher på et stort revir, er der ikke altid en hochstand eller hochsitz ved hånden - øh - til bagen, og så må man vælge den sikreste skydestilling. Nogle mestrer skydestokken, især hvis den er trebenet, men jeg har set rådsomme resultater, når en urutineret jæger har famlet rundt med en 1-benet eller 2-benet skydestog. Som rutineret riffelskytte skal jeg ikke demonstrere noget og vælger derfor en liggende stilling med anlæg - men kræves der et skud i fritstående, så leverer jeg også det - med samme gode resultat hver gang. Hvis dagen kommer, hvor dyret ikke forender i knaldet, så må jeg vise mig selv, at jeg kan bestå en riffelprøve - hvis jeg ikke skal aflevere jagttegnet.

Hvad skulle en riffelprøve betyde i mit tilfælde???? De jagtkammerater jeg har, kender mig som en uhyre sikkert skydende jæger, som ved, at jeg har tilladelse til riffeljagt - på helt lovlig vis. Hvorfor i Himlens navn skulle jeg så tilmelde mig en riffelprøve. Hvem ville have glæde af at studere et stykke papir?

Jeg har, siden 1998, brokket mig over den høje dumpeprocent. Jeg er blevet upopulær pga. af mit brokkeri - og hvor er kritikken kommet fra? Fra toppen af Danmarks Jægerforbund, fordi man derved mener, at jeg mistænkeliggør den danske bestand af jægere.

Hvis der skulle komme krav om en tvungen riffelprøve, så møder jeg op for i det mindste at vise de andre, hvordan en riffel skal betjenes. I min omgangskreds skyder vi ikke til mål på 10 cm i diameter - næh, du, vi bliver ugleset, hvis man ikke kan placere 6 kugler af 6 forsøg indenfor en cirkel på 3 cm på 100 meters afstand. Men som skrevet, så smider jeg riflen den dag jeg ikke kan gøre dette.

Den gamle prøve på cirklen med 20 cm i diameter var en hån. Forestil dig hvad en kugle til et stykke råvildt ville betyde, hvis kuglen sad lige i cirkelperiferien. Var der tale om et bladskud, ville afvigelsen betyde en kugle lige på grænsen af waiden, forboven eller et løbsskud.

Men fordi så mange "jægere" vælger jagten som "brand", altså for at tilkendegive, at de tilhører en særlig gruppe i samfundet, så får vi alle disse elendigt skydende skytter, som nok burde have valgt at spille golf i fritiden.

Du kender ikke Janteloven. Det var synd. Den beskæftiger sig bl.a. med det forhold, at man ikke skal skille sig ud fra mængden, og man må for Guds skyld ikke sige noget positivt om sig selv. Alle skal være ens - eller vækker man uro.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-05-09 21:54

Der skulle naturligvis stå: "Var der tale om et forsøg på et bladskud, ville afvigelsen betyde en kugle lige på grænsen af waiden, forboven eller et løbsskud".

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-09 22:09

Du lyder meget selvsikker, Tonganeser. Da jeg ikke kender noget som helst til dig, vælger jeg at tro på mine medmenneskers udsagn...... Men stadig... riffelprøven for omverdenens skyld.

Jo, selvfølgelig kender jeg janteloven.? Har du spurgt om det i denne tråd.? Det var et spørgsmål du gav mig et andet sted - jeg har svaret der.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-05-09 23:37

For omverdenes skyld? Visse Vasse. Jeg er så gamnmel i gårde, at jeg ikke lader mig anfægte af omverdenes syn på min person. Du kan ikke mene det i alvor??

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-05-09 00:57

Tak for svaret Heidi-Ho.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-05-09 09:56

Citat
For omverdenes skyld? Visse Vasse. Jeg er så gamnmel i gårde, at jeg ikke lader mig anfægte af omverdenes syn på min person. Du kan ikke mene det i alvor??

Jo så absolut. Når du udøver jagt, repræsenterer du i højeste grad jægerne i danmark. Derfor er det vigtigt, at omverden har et acceptabelt syn på dig når du færdes med geværet i hånd.

Men iøvrigt tak for pointene - og indrømmer hulkende over resten af KANDU-brugerne, at det ikke ligefrem point jeg jagter mest - hvad kan jeg bruge pointene til.??