/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Uddannelse.
Fra : bb1
Vist : 1152 gange
100 point
Dato : 15-05-09 07:49

Hvilken uddannelse skal man have for at kunne kalde sig: VÅBEN TEKNISK EKSPERT ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-09 07:58

Ingen

Man skal blot være kreativ på sit visitkort....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-05-09 08:19

Afgangseksamen fra børnehaven og grundlæggende kendskab til slangebøsser

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 15-05-09 08:42

Til bb1

Mig bekendt kræves der ikke nogen speciel uddanelse - men ligesom mange andre ting her i tilværelsen, er interressen samt flair for teknik drivkraften og sidst men ikke ikke mindst, EVNEN til at modtage og OMSÆTTE det sete til noget praktisk brugeligt - og det fornemmer jeg at vedkommende du sigter til er i stand til, helt uden din hjælp. Havde du opført dig normalt og ikke blacklistet en masse mennesker, som ikke vil danse efter din pipe, så er jeg ret sikker på at du havde fået et pænt svar fra vedkommende!

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-05-09 09:15

Den person jeg hentyder til er ikke blaklistet her i dette forum, så mener han at være våbenteknisk ekspert så kan han frit svare her vel og mærket ikke under andet end sit eget navn og det er hans problem ikke mit.
Jeg har udelukket Tonganeseren,men ikke E.B. Berthelsen.

Tonganeseren har her beskyldt mig for at bruge tidtler, som jeg ikke er berettiget til.

Han er ikke under nogen omstændigheder berettiget til at kalde sig våbenteknisk sagkyndig - det må man altså ikke med mindre man har en uddannelse enten fra militæret eller D.D.S.I.F. eller tilsvarende og det er den nævnte herre ikke.

Så kunne man spørge gør det noget: Ja for han bruger tidtlen i en forening og folk der læser denne forenings blad tro sandelig, at manden er ekspert og det er han bare ikke!!!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-05-09 10:33

Hallååååå...!!!! bb1......come on....

At kalde sig våbenekspert er vel egenlig ikke noget man uddanner sig til. Men mere et privat studium, krydret med private erfaringer igennem et langt liv.
Dengang, D.J. havde ansat Perto som våbenekspert....hmmm, hvad uddannelse var han i besiddelse af.? Perto blev også kaldt våbenekspert.

bb1, du skuffer mig. Det du er igang med nu, er en privat vendetta. Det hører slet ikke hjemme på KANDU siderne.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 15-05-09 13:29

Citat
E.B. Berthelsen

Er det en bruger på kandu ??????

Henvis til et link, hvor omtalte udgiver sig for at være VÅBEN TEKNISK EKSPERT ... hvis det ikke er på kandu, så ret henvendelse til den "side", hvor det står.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-05-09 16:30

K1975 Du følger hvis ikke meget med i hvad det er foregået på kandu. Nej, E.B. Berthelsen har ikke skrevet noget under eget navn, men under mærket Tonganeseren og her har han skrevet, om "Den våben tekniske ekspert".

H.H. Jeg kan godt følge dig, men svar mig på en eneste ting: Hvorfor er det en privat vandetta når jeg skriver det og ikke når det er hylerne, der skriver noget tilsvarende om mig???

Kan du se "kommiken".

Jeg finder det hylende morsomt og meget tankevækkende, at en forening kan udnævne en ekspert som ikke ejer skyggen af anden viden end den, som alle der ejer en riffel har..
Han har så vidt jeg kan se på deltagerlisterne ikke bestået riffelprøven. Han er i alle tilfælde ikke uddannet riffelinstruktør og helt ærlig var det ikke det mindste man kunne forlange.

Med hensyn til Jens Perto, så udgav han sig aldrig, som våbenekspert og som sådan var han heller ikke ansat i Danmarks Jægerforbund. Han var ansat på bladet Jægers redaktion og det er noget helt andet - at man så kan undre sig over hvordan han havde fået en sådan stilling er en helt anden historie.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 15-05-09 22:04

bb1
hvad med at få fat i en gammel daws 4½ års Bøssemager uddanelse og så en hulens masse erfarings år, så vil du næsten ikke kunne blive fri for andet end at kalde dig det du søger,

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-05-09 22:16

Citat
Jeg finder det hylende morsomt og meget tankevækkende, at en forening kan udnævne en ekspert som ikke ejer skyggen af anden viden end den, som alle der ejer en riffel har..

Det er DLS's bestyrelses valg, hvem foreningen udnævner som ekspert.
Hvis man skal blande sig i det kræver det et medlemsskab - er du medlem, bb1.?

Citat
Han har så vidt jeg kan se på deltagerlisterne ikke bestået riffelprøven. Han er i alle tilfælde ikke uddannet riffelinstruktør og helt ærlig var det ikke det mindste man kunne forlange.

Deltagerliste.??? Er der en deltagerliste over hvem der har bestået riffelprøven.?

Citat
Med hensyn til Jens Perto, så udgav han sig aldrig, som våbenekspert og som sådan var han heller ikke ansat i Danmarks Jægerforbund. Han var ansat på bladet Jægers redaktion og det er noget helt andet - at man så kan undre sig over hvordan han havde fået en sådan stilling er en helt anden historie.

Arhhhhhhhhh, DET er ikke rigtigt. Hvis vedkomne, altså i dette tilfælde Jens Perto, er ansat på jægerbladet redaktion, repræsentere vedkommende skribent vel også jægerforbundets holdninger.

Til allersidst. Jo, der er en forskel på, om nogen angriber dig - eller E.B. Berthelsen.
Husk på, du er tilstede og kan forsvare/tilbagevise alle angreb der evt. kommer på din person - det kan E.B. Berthelsen jo ikke.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-05-09 17:00

Jo H.H. det kan E.B.B. for han er her jo allerede under navnet Tonganeseren..
Ligeledes skriver han til mig: Jeg kommer ind på Kandu-siden, og så kan vi to hygge os med hinanden, og denne gang er intet helligt.

Mvh.

EBB

Så kære H.H. vær forsigtig med at forsvare en person. som ikke har styr på det han selv gør.

J.P. var ikke ansat/ udnævnt som våbenteknisk sagkyndig i Danmarks jægerforbund- det var det sagen drejede sig om.

Selvom man ikke er medlem af en forening kan man da udemærket påpege, hvis foreningen laver noget helt forkert. Jægerne kritisere ofte D.O.F. og D.N.F. uden at nogen gider at melde sig ind.
Gjorde vi det kunne vi måske få indflydelse.

Ja, der findes lister over hvem, der er tilmeldt prøverne, men jeg har kun gennemgået listerne fra Nord Sjælland.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-05-09 22:34

???? bb1, vil du hermed påstå, at Tonganeseren er alias E.B. Berthelsen.?

M.h.t. Pero, tja så bliver vi nok ikke enige.... Men ok lad det ligge.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-05-09 05:19

Ja.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-05-09 10:52

-Javel, ja......

Med hensyn til "listen", om hvem der har bestået riffelprøven.... er den tilgængelig for offentligheden.?
Hvis den er, er der et link.?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-05-09 23:15

Listen føres af den de riffelinstruktøre der forestår prøven for skov og natur styrelsen. De er alle medlem af Danmarks Jægerforbund, der som den eneste jagtlige organisation har de uddannede folk, som skal til. Om listen er omfattet af registerloven eller ej ved jeg ikke en pind om, men jeg tror det næppe.
H.H. læs hvad jeg skrev: At jeg ikke kunde finde navnet Tonganeseren eller EBB og selv samme persons svar i en anden tråd beviser jo hvorfor. Han skriver selv, at han aldrig har bestået!!!

Som en hver anden er jeg ikke forpligtet til, at oplyse mine kilder og i dette tilfælle var det jo heller ikke nødvendig, når personen selv skriver, at han er lige glad med om han har bestået prøven eller ej.
At han så ikke kan komme på jagt på statens arialer eller hos andre med en høj jagtmoral er hans ekspert problem.
Det værste er dog at han som våbenkyndig ekspert i D.L.S. skulle være et lysende eksempel for andre - og det er hermed fastslået, at det er han ikke....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-05-09 13:50

Jo, jo, jo, men er der et link hvor andre dødelige mennesker kan se hvem der har taget riffelprøven.?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 18-05-09 14:46

Hvad med at låne f.eks. Riffelbanen i Vingsted ved Vejle, og så få det afgjort der, hvad hver især dur til,
det kan så afgøres på 3 måder, ??
Pkt. 1 Hurtighed på aftrækkeren,
pkt. 2 Hvem der kan ramme skiven//dyret
pkt. 3 Hvem der kan tage derfra allene som sejrherre, og ikke skal bæres derfra af andre, (( man placere kamphanerne i hver sin ende af samme bane, og afprøver så sin færdigheder,))

det var bare en løsnings model, ud af mange andre,
men forsat go kamp til stregen,

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-05-09 16:24

H.H. jeg ved det ikke.

Jeg skrev at jeg ikke kunne finde E.B.B/Tonganeseren eller nogen anden ekspert fra D.L.S. og jeg fik fyren selv til,at indrømme at han ikke har bestået prøven. Så jeg opnåede hvad jeg ville, nemlig at påvise, at man godt kan kalde sig ekspert uden at være det og end ikke have bestået en simpel skydeprøve og dermed er sagen slut her fra.

Selv er jeg ikke nogen ørn på en skydebane, mest nok fordi jeg ikke har øvet mig nok, men jeg har kun en gang i mit jægerliv haft brug for en schweisshund og jeg har skudt til sølvmærket ellers kan man jo ikke blive riffelinstruktør. Så jeg har ikke noget at skamme mig over i modsætning til andre, der kun kan prale......

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-05-09 16:47

Nå okay, intet link.

Hold da kæft hvor dig og Tonganeseren er ærlige.
Du indrømmer, at du ingen ørn er på skydebanen.
Tonganeseren indrømmer, at han næsten, på 100 meters afstand, skyder hul i hul.

Og som jeg skrev i et indlæg igår. "Da jeg ikke kender jer personligt, stoler jeg på hvad mine medmennesker skriver om sig selv" - Andet kunne da bare mangle.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 18-05-09 17:05

Til bb1.

M.h.t. de lister du omtaler fra riffelinstruktørerne, der forestår riffelprøverne - ja så er de underlagt registerloven, specielt hvis der af listerne fremgår prøvedeltagernes cpr-numre !
Ligeledes er de riffelinstruktører der fungerer som prøveledere den dag, underlagt tavshedspligt, så hvis det at være medlem af DJ skulle kvalificere til noget helt specielt, har DJ et problem med de enkelte instruktører der ikke kan holde "tæt". At nogen opfatter dette som et plus, fortæller blot alt for meget om disse mennesker !

Mvh

Provsten1

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 18-05-09 18:23

Til bb1.

Som et apropos til det forrige indlæg, synes jeg du og andre skal have lov til at se et filmklip fra første års bukkejagt den 160509. Jeg er ked af at udstille den iøvrigt meget sympatiske riffelinstruktør, men jeg tror bestemt han tilgiver mig når han har set klippet ! Skyde til et dyr i løb som spidsskud ? Kuglefang hvis der ikke rammes ?

Men hvad synes I ?

http://www.tvsyd.dk/regionalt-nyhedsmagasin-474?clip_id=44346

Mvh

Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-05-09 21:05

Jeg skal fortælle dig hvad jeg syntes:

Jeg syntes du er verdens dummeste jæger en hver med blot det mindste kendskab til kameraoptagelser ved, at der findes noget, der hedder kameravinkler altså at den der optager ceneriet opholder sig i en helt anden vinkel ind skytten. Hvorfor det er umuligt ud fra et film klip at se hvor skytten har skudt fra.

Er det for at være interessant eller er du slet og ret misundelig?

Ligeledes ved du heller intet om, hvilke lister jeg har set og ikke set så også her udtaler du dig imod bedre viden.

Jeg skrev at jeg ikke kunne finde nævnte person, straks indrømmede han, at han heller aldrig har været oppe til prøven - altså er det bedøvende lige gyldig, hvilken liste jeg har kigget i...

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 19-05-09 08:26

Til bb1.

Tak for din ligefremme mening om mig - jeg forsøger hverken at være interessant eller være misundelig ! Derimod kan jeg glæde mig over andres held på Dianas stier. Personligt har jeg ikke noget tilgode rent jagtligt; dertil har jeg oplevet hvad jeg er vældig godt tilfreds med.
Men når man ser hvor tåbeligt dette skud er afgivet på, så synes jeg det skal påpeges, specielt da det er én af de DJ instruktører du så enøjet fokuserer på ! Til orientering er jeg hverken for eller imod andre foreninger - lad dog voksne mennesker selv bestemme, hvilken forening de synes fremmer deres synspunkter.
Du forsøger at smyge dig udenom spørgsmålet med disse lister ved at påstå at jeg udtaler mig mod bedre viden. Nu forholder det sig således, at det er dine egne oplysninger jeg har kommenteret og ikke at jeg har leget forfatter til nogetsomhelst - så kik tilbage i dine udgydelser ovenfor. De kommentarer jeg har knyttet står jeg inde for.
For god ordens skyld vil jeg slutteligt give dig ret i det med kameravinkler generelt - men her er fotografen placeret lige bag skytten, så der er ikke "snydt" med kameravinkler.

Mvh

Provsten1

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-05-09 21:59

Nu har jeg studeret filmen 3 gange - og må give Provten1, ubetinget ret i hans indlæg.
Jeg ville aldrig slippe en kugle i den situation.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-05-09 08:52

Provsten 1

Bort set fra at vi efterhånden er kommet noget væk fra tråden, så er jeg altså nød til at stille dig et par spørgsmål: Var du til stede under optagelserne, så du fotografen stå lige bag skytten – hvorfor dækkede skytten så ikke for billedet?
Altså stod fotografen ikke lige bag skytten, som du skriver.

Du vil eller kan heller ikke forstå hvad jeg skrev i mit tidligere indlæg: At jeg ikke kunne finde Tonganeserens/E.B.Bertelsens navn på deltager listen, straks svare han selv, at han heller aldrig har bestået prøven altså er det ham selv, der indrømmer det.
Jeg har på intet tidspunkt skrevet, hvilken liste det var, for det vidste jeg slet ikke var nødvendig. Jeg har ført korrespondance med nævnet herre i flere år og kender efterhånden hans reaktions mønster .

At jeg i det hele taget går lidt i rette med det du skriver er fordi:
Vi jægere skal snart til at passe på, at vi ikke bliver vore egne/jagtens største modstandere. Der har i år været flere sager, hvor jægere skråsikkert har udtalt sig om det ene eller andet også har det bagefter vist sig, at forklaringen var helt anderledes.
Hvad f. eks. Med rådyret i Jensens hegn på Fyn eller havørnen, som skulle være skudt med riffel?
Flere jægere har været inde omkring blot disse to emner og leget kloge Åge – det skal jægerne til at holde op med ellers ødelægger vi det for os selv.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-05-09 15:23

Til bb1

Du har helt ret m.h.t. tråden - men her hører vor enighed også op !

Jeg var ikke til stede under optagelserne til det iøvrigt glimrende indslag (bortset fra det, i mine øjne, famøse skud) - men hvis du ser efter på optagelsen, er den højre side af skyttens hoved synligt og da skuddet er faldet, rejser skytten sig op på knæ. Her fremgår det meget tydeligt, at denne til dels dækker for kameraet der står ganske kort til højre for skytten (måske 10 cm), så jeg medgiver at kameraet ikke står lige bag, men.....? Jeg kan ikke se det anderledes.
For listerne/instruktørerne gælder, at jeg er bedøvende ligeglad med Tonganeseren/E.B.Bertelsen eller andre navne du er uvenner med, i denne sammenhæng - det der for mig er væsentligt er, om disse "tillidsfolk" (instruktører) har overtrådt reglerne for offentliggørelsen af fortrolige informationer. Jeg er overbevist om, at Skov- & Naturstyrelsen vil se med meget alvorlige øjne på sådanne sager, hvis det er rigtigt det du fortæller - vi har jo kun dine ord for at det forholder sig således ?
Hvis vi som jægere opfører os som normale mennesker med skyldig hensyn til skrevne og uskrevne love/regler, er vi kommet langt - men at der er brodne kar alle steder ved vi vist alle. Derfor er det også vores pligt at påvise fejl og mangler, ikke mindst hos os selv. Så her er et stort, stort arbejde der skal gøres !

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-05-09 15:53

Ja man oplever det gang på gang selv i jæger er der personer, der bruger meget tid på, at finde små og igrunden ganke uvæsentlige fejl, som f.eks. at der er brugt et model foto eller lignende og lige sådan i dette tilfælle.
Du ER ikke istand til med 100% sikkerhed at fastslå om, der blev afgivet et totalt fatalt skud til den buk.
Ligesom du heller ikke har fattet, at jeg ikke har været inde i nogle registre ført af eller til skov og naturstyrelsen. Jeg fik blot synderen til selv at indrømme sin fejl!!
Alle disse skriverrier er ganske uden betydning for de opklares jo næsten allesammen alligevel, hvis der gåes i dybten med dem.

Det jeg finder meget forkert er, at folk - som dig - helt anonymt kan kan påstå en masse uden at skulle stå til ansvar for det. Hvis du virkelig føler din ære krænket af det tv indslag, så stå frem med navns nævnelse, der hvor indlæget er bragt nemlig på Danmarks Jægerforbunds debat side.
Og ikke her i et forum, som i bund og grund ikke er gearet til det, fordi amin ikke vil fatte, at der findes mennesker, som slynger om sig med påstande, som der ikke er hold i og som bliver stik sure og angriber en personligt, hvis man tillader sig, at gøre dem opmærksom på det.
Enige nej, men det behøver vi heller ikke at være, men ærlige og retfærdige. Det skylder vi vore med mennesker.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-05-09 17:27

Til bb1

De kommentarer jeg har skrevet i denne tråd, er ikke uvæsentlige. Jeg står gerne ved mit synspunkt omkring filmklippet.
Dit postulat med at jeg IKKE med 100% sikkerhed kan fastslå at der blev afgivet et fatalt skud til bukken, kan jeg kun sige: Skuddet blev fatalt for BUKKEN ! Men det kunne have adstedkommet en grim anskydning - det gjorde det så heldigvis ikke i dette tilfælde, men med den type skud er risikoen for anskydninger meget stor. Kuglefanget var iøvrigt heller ikke i orden.
Hvis du fastholder ikke at har været inde på nogle lister udleveret af en riffekinstruktør, må man sige du omgåes sandheden lemfældigt - den 15-05-09 kl. 16:30 skriver du i denne tråd: "Han har så vidt jeg kan se på deltagerlisterne ikke bestået riffelprøven........" Hvad er sandheden ? Jeg er ked af at skulle sige, at jeg ikke tror dig over en dørtærskel - men det er jeg jo langt fra den eneste gennem årene, der synes.
Slutteligt vil jeg gerne medgive dig, at anonyme indlæg er en svøbe, men jeg har valgt formen fordi jeg ikke ønsker at blive chikaneret af din slags. Mine æresbegreber kan du ikke pille ved - lad folk fra fremmede lande om dét - iøvrigt har jeg ikke set noget indlæg på DJ's debatside, da jeg ikke er medlem af denne forening mere.

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-05-09 22:09

Enten er der mange her inde og altså også dig,der aldrig har over været en riffelprøve. Deltagernes navne læses op inden de kommer ind på skydebanen. En hver kan skrive disse navne op, hvis de har lyst. Så der er altså ingen, der kan hænge nogen ud for at udlevere noget, som er omfattet af registerloven.

linket til det TV indslag det hele drejer sig om, blev bragt i DJ debat inden du tog tråden op her og der skal man som alle ved deltage med eget navn.

Jeg har altid kun skrevet under eget navn eller i det mindste skrevet mit navn i min profil, så påstanden om, at det kan chicanere nogen må du selv stå for. Jeg har som sagt været åben og ærlig fra starten. Det har du og andre ikke!

Derfor er det igrunden også helt formålst løst, at debatere med Jer. Derfor påpeger jeg da også kun, at I nogle gange er helt ude på gyngende grund.

Mit spørgsmål drejede sig om, men skulle have en uddannelse for, at måtte kalde sig våben teknisk ekspert og konklusionen må være, at det er ikke nødvendigt, hvis blot man er medlem af en lille jagtforening, med under et tusinde medlemmer og de så udnævner en eller man siger til dem, at man er det!!!

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 21-05-09 09:47

Til bb1

Til behagelig orientering kan jeg oplyse dig om, at jeg har overværet og bestået riffelprøven, så jeg kender udmærket proceduren. - Din søforklaring om, at man kan skrive navnene ned efterhånden som de oplæses, er dog det værste vrøvl !
Den 080509 kl. 06:05, skrev du en tråd som hedder: Riffelprøven. Heri hedder det bl.a.: "Jeg har ikke kunnet finde hans navn på nogle af prøvelisterne fra hans område" - det er måske også løgn ?Derfor er man egentlig meget i tvivl om dine hensigter, når du påstår du er ærlig.
Hvis det er så stort et problem for dig, at "den lille jagtforening" skulle have præferancer andre ikke har, synes jeg du skal søge om optagelse i denne forening - hvis de vil have dig ?
Til slut vil jeg, sammen med andre, prise mig lykkelig for at du "kun" kalder dig forfatter og ikke gnomiker !

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-05-09 17:13

Så faldt Provsten også i grøften ligesom hylerene.

Personfnidder kan alt tid bruges, når alle andre saglige argumenter høre op og det er de for dig. Det er indlysende for en hver. Ligeledes skriver du selv, at du ikke er medlem af DJ. Så er det vel åbenbart, at du er medlem af samme forening, som hylerne og derfor forsvare deres synspunkter.
Det er i alle tilfælde de samme helt ubrugelige argumenter du bruger. Det er blot synd de ikke kan holde vand.
Det jeg ville opnå med det jeg skrev om Tonganeseren opnåede jeg og som du ved: Hensigten helliger midlet, så jeg er godt tilfreds. Hvad har du opnået med dit ordkløveri og personfnidder?
Ikke en pind og det gør du heller ikke. Det er der ingen af D.L.S.`s kloge Åger, der har kunnet og forklaringen er ganske enkel: Jeg er den ærlige og den der debattere med åbne kort…..

Annuller spørgsmålet
Fra : bb1

Dato : 21-05-09 17:14

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Ligeledes er der åbnet en ny tråd, men det samme spørgsmål - blot modsat rettet.