/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Sumppadder
Fra : palleflintholm
Vist : 2205 gange
80 point
Dato : 06-04-03 16:13

Jeg har to sumpskilpadder og den ene ser nogen gange ud som om at den er fuldstændig fra den, i flere timer nogen gange svømmer den frem og tilbage samme sted.Er den sulten eller hvad sker der for den??

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 16:36

Nope, den keder sig! Det har aldrig været meningen, at sumpskildpadder skulle bo i små akvarier!
Køb nogle fisk og sæt ned til den... de vil blive spist, men padden har det lidt sjovere.

Købte engang i et svagt øjeblik en rødøret terrapin.... vi kaldte den Pontius Pilatus (Pineren!). Det var det arrigste, mest ulykkelige væsen... så satte jeg den over i akvariet til fiskene. Der morede den sig... fiskene gjorde ikke!
Til sidst ko9m den ud tiul min svigermor, der har et sindrigt system af indendørs/udendørs bassiner. Der levede den lykkeligt i 2 år, hvorefter vi aldrig så den mere.

Hvis du vil gøre noget for din sumpskildpadde, skal du indrette et ENORMT akvarie med mange muligheder for at gå på land, sætte fisk ned den kan jage og så ellers håbe på, at den bliver bare lidt gladere!!!

Christina, der erindrer Pontius Pilatus`gebis smækket om et håndklæde, han nægtede at give slip på....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 16:40

Jeg kan tilføje, at Pilatus overvintrede (gik i dvale) et-eller-andet sted den første vinter og klarede det fint! Hvad der siden blev af ham, ved vi ikke! men de år, hvor han var en fri, vild skildpadde i svigermors vandsystemer var ihvertfald bedre, end hans år som akvarie-padde! Hun håndfodrede ham med rejer, når han kom på besøg i det indendørs bassin!
Christina

Kommentar
Fra : palleflintholm

Dato : 06-04-03 16:47

Takker for svaret. de er altså ikke særlig gamle og meget små endnu, så det med det store akvarie venter lige lidt pt. de har nu 2 steder og gå på land og hygger sig gevaldigt der, men om aftenen går Dragon altså lidt amok som sagt. Vi har hørt det med fisk, men kan man også få legetøj til dem??

Kommentar
Fra : palleflintholm

Dato : 06-04-03 16:49

Ps hilsen Palle og Co

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 90 point
Dato : 06-04-03 16:56

Hmmm... legetøj til en sumpskildpadde? Det tvivler jeg på... det, du har anskaffet dig, er ikke et "kæledyr", som en hund eller et marsvin er. Du har fået et lille stykke natur ind i stuen, og det lille stykke natur gider altså ikke lege, som vores pelsklædte venner gør det! Skildpadder kan lide noget, der kan spises!, og jagten vpå fisk vil stimulere den... vi kan godt kalde det "leg", men for padden er det dyb alvor. I naturen ville den have brugt en hel masse tid på at g´fange sin mad. I dit akvarie bliver den fodret to gange om dagen, med noget mad, der ikk er meget udfordring i. Når den har spist, kan den tage en lille svømmetur og derefter sole sig... not fun!!
Og som du sikkert har opdaget.. det der med at indrette akvariet skideflot med planter, sten osv, er ikke et hit...skildpadder er nogle RODEHOVEDER, og hvis ikke de æder planterne n´med det samme, skider de så meget i vandet, at hele sceneriet skal udskiftes!!! Derfor det store akvarie....hvor du kan have et godt, fast "Landsted", med planter mm og en udskiftelig "bade"del, hvor padderne kan svø'mme, dykke og fange fisk. Jeg havde gode erfaringer med tetraer... der voksede halerne nemlig ud igen, når pilatus havde bidt dem af....
Legetøj, for nu lige at blive ved det... måske vil padden synes det er udfordrende at puffe lidt rundt med nogle sten - og iøvrigt æde de pæne planter, du sætter ned til den!!!
Hvis svaret er fuldt uddybet, vil jeg da gerne have pointene

Skriv igen... egentlig holder jeg meget afg skildpadder, det er vbare så svært at give dem de optimale betingelser. Og det mest forfærdelige ved padder er, at de er uhyggeligt længe om at dø, selvom de er syge eller fejlbehandlede.
Håber du får mere glæde af din Dragon end jeg havde af Pontius Pilatus, Pineren!!!'

Mvh, Christina

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 06-04-03 17:26

Nu er det ikke fordi jeg har den store erfaring med sumpskildpadder, men jeg har da fundet et godt sted hvor man kan læse en masse om hvordan de skal fodres og passes, hvilken størrelse akvarie de skal have og alt sådan noget.

www.users.cybercity.dk/~dsl34622/skildpaddegruppe_aritkler_sigs3_d_euro_sump.htm

Hilsen Rasmus.

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 06-04-03 17:29

Hvis mit tip ikke virker, så prøv dette.

http://www.users.cybercity.dk/~dsl34622/skildpaddegruppe_aritkler_sigs3_d_euro_su mp.htm

det virker måske.

Ellers så gå ind på www.google.com og søg under sumpskildpadder og tag derefter nummer 6 link som hedder noget med skildpaddegruppen.

Hilsen Rasmus

Godkendelse af svar
Fra : palleflintholm

Dato : 06-04-03 19:12

Tak for svaret skingur.
         De var faktisk en gave til min pige på 11, men al arbejdet blev for meget for hende så nu står de hos os i stuen, og når nu de er her skal de jo ha' det godt. Tak for hjælpen

palle & Co