Når jeg bruger Microsoft Word 2008 for Mac (ver. 12.0.0) på min MacPro maskine, der i øvrigt kører Mac OS X ver. 10.5.6, så kan jeg gemme mine dokumenter i følgende almindelige formater :
Word Document (.docx)
Det almindelige, XML-baserede dokument format til Word 2008 på Mac og Word 2007 på Windows.
Word 97-2004 Document (.doc)
Dokument formatet som kan bruges af alle Word udgaver fra Word 98 til Word 2004 på Mac og Word 97 til Word 2003 på Windows.
Rich Text Format (.rtf)
Eksporterer dokument indhold og formatering til et format andre programmer, herunder kompatible Microsoft programmer, kan læse og fortolke.
Plain Text (.txt)
Eksportere dokumentets indhold til et tekst-arkiv uden formatering. Bør kun anvendes hvis ingen af de andre formater kan læses af det program dokumentet skal bruges i.
Web Page (.htm)
Gemmer dokumentet til web brug. HTML kan vises af web-browsere på både Mac og Windows.
PDF
Eksporterer dokumentet til at PDF arkiv, som ser ens ud på Mac og Windows maskiner.
Jeg har aldrig haft noget problem med at åbne nogen af disse formater på min Windows Vista PC, selvfølgelig forudsat at den nødvendige software findes installeret på PCen.
I øvrigt vil jeg ikke undlade endnu engang at henlede opmærksomheden på det gratis open-source alternativ til Microsofts Office pakke :
OpenOffice, som findes til både Windows, Mac OS X og Linux her:
http://da.openoffice.org/