/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Hjælp til 2. gradsfunktioner
Fra : whtyc
Vist : 1079 gange
40 point
Dato : 25-04-09 22:31

Hej

Jeg søger en simpel, men fyldestgørende forklaring på hvad b gør i funktionen ax^2+bx+c

a bestemmer om grafen er "glad eller sur" og hvor smal eller bred den er
c bestemmer skæring med y-aksen

men hvordan kan man simpelt forklare hvad b gør

Håber der er en der kan hjælpe

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 26-04-09 00:54

Måske du kan blive lidt klogere her
http://da.wikipedia.org/wiki/Andengradspolynomium

Ellers lav 2-3 parabler hvor du kun ændrer på b, så kan du ser hvad der sker fra den ene til den anden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-09 06:32

b lægger en ret linie med hældning b til din rene parabel,

dvs det hele forskydes ud og opad, mere hvis b er stor...

Kommentar
Fra : IMorthorst

Dato : 26-04-09 09:55

B bestemmer placeringen af parablen i koordinatsystemet.

Mere enkelt kan det vist ikke siges!

Kommentar
Fra : whtyc

Dato : 27-04-09 20:22

Tak for svarene!

Der var jo ikke andet for end den hårde måde .. frem med blyanten og i sving. Det jeg kom frem til var at b bestemmer hvor på den omvendte parabel ax^2+c at toppunkten er. Nærmere kom jeg det ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-09 20:59

toppunktet finder du ved at sætte dy/dx = 0

y= a*x^2 +b*c +c
y'=2*a*x +b = 0 og x= -0.5 *b/a

et stort b vil altså rykke toppunktet for den rene parabel mod venstre...

svarende til at det sted hvor den rene parabels hældning 2*a*x, med x negativ hvis b er positiv,
modsvares af den rette linies hældning b.

Som jeg skrev b betyder at der adderes en ret linie y = b *x til den rene parabel y = a*x^2 +c