/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Metro aqua 2000 kalkspalter
Fra : gibler
Vist : 4049 gange
45 point
Dato : 25-04-09 18:04

Er der nogen der har erfaring med denne kalkspalter ?
Det ser jo ud til at Am-tech får mest reklame lige nu og at den virker ,men Metro Aqua 2000 er billigere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-09 19:01

Men jeg har sådan en her:
http://www.megatherm-magneta-as.dk/megatherm/default.asp?page=74
Virker fint og vi har næsten ingen kalkproblemer.

Jeg har ikke meget fidus til dem der bare sættes udenpå røret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-04-09 19:23

Den type der sættes uden på røret er nogenlunde, den har faktisk smadret mega gamle installationer der kun blev holdt sammen af kalken.
Men for 20 år siden gik der "inflation" i dem, jeg har selv send tusinder ud af døren og så også at der kom billige på markedet hvor magneten var svag og ikke holdt kraften ret længe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-09 19:35

Citat
Men for 20 år siden gik der "inflation" i dem

Nemlig - for der ophørte det oprindelige Norske patent.
Se princippet i magneta her:
http://www.megatherm-magneta-as.dk/nonsec/web-selv/megatherm/docs/de_usynlige.pdf

Jeg har et grovfilter foran min af kalker.

Kommentar
Fra : gibler

Dato : 25-04-09 19:45

Tak for kommentarer, men vær lige obs på at den type kalkspalter jeg omtaler er en aktiv elektronik-dims med henholdsvis ultralyd og elektrostatisk kalkspaltning. Ikke en passiv magnet-ting.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-09 18:39

OK - men bruger de den i storkøkkener og laboratorier, hvor kalk er en generende ting.
Næ - de bruger en ionbytter / dobbelt ionbytter eller omvendt osmose anlæg. (ej billigt)