/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Trykekspansionsbeholder
Fra : TDKE72
Vist : 8035 gange
50 point
Dato : 23-04-09 10:29

Hej. Jeg har et Beretta exclusive 20 t gasfyr. Det kunne ikke holde trykket så jeg pillede frontpladen af og opdagede at der kom vand ud af trykekspansionsbeholderen. Pillede den af og har nu købt en ny. Hvad er fremgangsmåden nu ??. Monterer jeg bare den nye og fylder vand på ??

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 23-04-09 11:04

Ja selvfølgelig gør du det.
Men ak nej, der er en vvs mand der skal tjene de penge. Det må man ikke selv.
Men sørg nu for at den bliver pakket ordentlig i samlingen.
Højris

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 23-04-09 12:17

det er lovligt selv at montere trykekspansionsbeholderen da det er en del af radiatorkredsen

følg evtl. vejledning her

tjæk som det første ekspansionsbeholderen se forneden
derefter fyldes vand på anlægget
gør sådan
1. monter slange på vandhane
2. fylde slangen med vand så luften kommer ud
3. monter den anden ende af slangen på påfyldningahanen normalt monteret på returledningen fra anlægget
4. åbnen for hanen og vandhane , kik på manometeret samtidig fyld op til ca. 2 bar
5. luk nu for vandhane og påfyldningshane , demonter slange
6. operation slut

en ekspansionsbeholder kan være fra 5 liter og opefter, til dit hus skal den være på ca 10 liter. Beholderen er todelt afskilt af en gummimembran,den ene side skal pumpes op med enten luft eller allerbedst med nitrogen (da dette ikke kan give anledning til korrision) trykket skal være 0,5 bar for et 1 plans hus måles uden vandtryk. Den anden side af membranen har forbindelse til centalvarmesiden. Når nu anlægget skifter temperatur kan udvidelsen af vandet optages her ( kommer til at virke som en fjeder ). Hvis der ikke er nogen lufttryk på den ene, virker dette princip ikke.
Ventilen virker som en ganske almindelig ventil på et dæk. Hvis der kommer vand ud af denne skal beholderen skiftes
( membran defekt). Sluk cirkulationpumpen når du kontrollerer beholderen. Når fortrykket er iorden , påfylder du vand til ca. 2 bar

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 23-04-09 17:57

Det er faktisk ulovligt at udskifte trykekspantionsbeholderen i en Beretta gaskedel og mange andre gaskedler, iflg. gasreglementets afs. A. Grunden hertil er at man som forbruger, kun må udfører "arbejde" på gaskedlen, såfremt det kan gøres uden brug af værktøj. Beretta og de fleste andre gaskedel leverandører sikrer deres kabinetter med skruer, så kappen derfor ikke kan tages af uden der bruges en skruetrækker. Hvis trykekspantionen sad udenfor gaskedlen er det korrekt hvad jej123 skriver. Dog undre det mig, at han kan se, at du i dit hus skal bruge en trykekspantionsbeholder på ca. 10 L, uden at vide hvor mange L vand du har i anlæget og hvor stor tempr. diff. der er på vandet i opvarmet og afkølet tilstand. Der er nemlig dette der benyttes, nå størrelsen på en sådanne beholder beregnes.

Gasmande2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 23-04-09 18:02

Forresten er det også noget vrøvl jej123 skriver under kontrol af beholderen. Det er ikke nok at stoppe pumpen ved kontrol af beholderens fortryk. Måler man på trykekspantionen på denne måde, vil man aflæse præcis det samme tryk der er på manometeret, nemlig anlægstrykket.
For at aflæse det korrekt, skal vandet tages af gaskedlen/anlæget, så beholderens fortryk kan afmåles, uden tryk på den anden side af menbranen.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 23-04-09 18:13

Sidst men ikke mindst. Jeg har selv haft en gaskedel magen til din engang. Det er en god gaskede, der levere masser af varme og varmtvand. Du skal dog være ops. på et par ting:
1. Sørg for at få renset kalken ud af din VVBH. ved hvert hovedeftersyn. Det koster lidt mere, men du vil blive forbavset over hvor meget kalk der sætter sig i den. Få skiftet anoden samtidigt, den sidder i flangen, der fjernes når VVBH renses.
2. Få servicefirmaet til at være OPS. på dit røggastab. ISÆR hvis du har kort aftræk. Så vil en korrekt størrelse blænde og derefter en røggasmåling, kunne få din gaskedel til at kører 5-7% længere på litteren. Der kan være mange penge at spare her. Min egen, med kort aftræk, hævede Jeg nyttevirkningen på, fra 83 til 89%. Det kan ses på gasregningen.
Gasmanden2

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 23-04-09 22:56

Alle trykekspansionsbeholdere i gaskedler og fjernevarme uniter er for lille, der bør monteren en beholder udenfor på min 18 liter eller 25 liter. glem alt de fis med 2 bar på anlægget.
det skal gøres således
1. Mål afstanden fra fyrrumsgulvet og til øverste punkt på anlægget. 1 plans villa med rør i gulvet er højden max 1 meter, så skal fortrykket kun være 0,1 bar, hvilket er for lille.

2. vandtrykket der skal være .5 - .8 bar højere en anlægshøjden

1 plans ville fyld 0,8 bar i fortryk og vand på anlægget til 1.5 bar som max. så virker alt som det skal

de små ekspansionsbeholdere er for små til at under de forhold der er i den svingende temperatur der er i en gaskedel.

hvis din kedel har en varmeblok af letmetal, læs endelig i instruktionen hvilken PH værdei dit centralvarmeanlæg må max have, forkert PH giver kedelfabrikanten et stort overskud hvor du får et underskud til køb af julegaver

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 24-04-09 07:49

til gasmanden og hans bemærkninger

en Beretta t 20 kedel er beregnet til enfamillie huse ( er iøvrigt født med 10 liters beholder ) , til denne størrelse af et hus er 10 liter nok.

hvis du læser min vejledning ordentlig skriver jeg også at fortrykket skal tjækkes uden vandtryk

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 24-04-09 07:57

dgc har udgivet en god vejledning om trykekspansionsb.

http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/6.pdf

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 24-04-09 08:35

lige en rettelse

kedel er kun født med 8 liter beholder

jeg ville dog montere en 12 liter ekstern beholder og det må du gerne selv ufføre

http://www.beretta.dk/data/images/407.pdf

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-04-09 10:41

Hej jej123

Hvis vi kikker på DGC vejledningen, og sammenligner det med Beretta 20T, som yder omkring 24 kW, og altså derfor kan benyttes i huse op til 400 m2, hvis de er rimelige isoleret, ja så skal der MINDST bruges en trykekspantion på 18 L. Og det er i eksemplet med et hus på 200 m2.
Du kan altså ikke konkludere, at fordi gaskedlen bliver leveret med en trykekspantion, så er den altid stor nok i alle huse, den bliver sat op i.
Kan du huske HS Apolle gaskedlen, den blev leveret med en 5,5 L. beholder.
Iflg. din logik, skulle den altså også passe i huse, den bliver sat op i.
Trykekekspantionsbeholdere, er næsten altid for små, da det ikke bliver vægtet særligt højt, eller pga. uvidenhed, at beregne den korrekte størrelse.

Hilsen
Gasmanden2

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 26-04-09 22:26

huse på 400 m2 må altså være flerfamiliehuse og til dem er denne kedel bestemt ikke beregnet da vi også har en vandnorm som skal overholdes , altså skal kedlen være istand til at levere tilstrækkelig varmt vand og det kan denne ikke.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 29-04-09 17:03

Hej igen jej123

Jeg har skrevet, huse OP til 400 m2. Der er faktisk huse der ikke er flerfamiliehuse i den størrelse.

Men det ændre ikke ved det fact, at det ikke er kedlens størrelse, men vandmængde og tempr. forskelle i varmeanlæget der bestemme trykekspantionsbeholderens størrelse.

Du kan ikke forvente at den er korrekt diminsioneret, fordi den følger med gaskedlen.

Og Beretta 20T overholder vandnormen, ved at kunne leverer ca. 40´V.V. konternuerligt ved en tappehastighed på 0,2 L/sek.

Præcis den mængde v.v alle gaskedler og varmtvandsbeholdere bruger som vejl. dimimisionerende V.V mængde.

Hilsen
Gasmanden2

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 30-04-09 12:15

jeg mener vi her snakker om lavenergihuse , og til dette er denne ikke kondenserende kedel både uegnet og ulovlig ifølge bygningsreglement.

men spørgsmålet fra TDKE72 skulle være besvaret

hilsen til alle