/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fuld skærm i kommandoprompt
Fra : EmilRap
Vist : 1350 gange
60 point
Dato : 21-04-09 17:57

Hejsa.. jeg har et gammelt MS DOS program der hedder FK-MENU. har fået det til at køre i vista 32 bit. når jeg starter det op. kommer det i et lille vindue.. hvis man vil lave det til fuld skærm. "ALT+ ENTER" så skriver den Systemet kan ikke køre i fuldskærm.. hvordan får jeg den til at køre i fuldskærm. der må da være en eller anden genvej.. Tak

Emil

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 18:05

Jeg tvivler....

Selv hvis du laver en genvej og sætter den til maksimeret fylder den kun den halve skærm....

Kunne forestille mig at det er skærmopløsningen der sætter begrænsningen....

Prøv med en anden skærmopløsning - f.eks. 800x600 eller endnu mindre (640x480) - det var de opløsninger der blev brugt dengang

Kommentar
Fra : EmilRap

Dato : 21-04-09 19:59

ja.. det er bare ikke det bedste..... kan man lave en genvej, så den laver skærm opløsningen om når man åbner programmet...??

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-04-09 20:27

Nej

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 20:27

Ja - men "kun" til ca. ½delen af skærmen....

Du har/burde have allerede en genvej til kommandoprompt i START....

Højreklik på den genvej og gå i egenskaber - der sætter du (faneblad genvej) "kør" til at være maksimeret....

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-04-09 20:30

Nyt for mig, tak

Kommentar
Fra : EmilRap

Dato : 21-04-09 20:38

det har jeg men det er kun halvdelen...
man kan ik på nogen måde få den til at gå i fuldsskærm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 20:48

Sorry - så først nu at det var SKÆRMOPLØSNINGEN du ville ændre automatisk....

Jeg ved der findes små batch programmer der kan det i XP - men jeg har endnu ikke set dem til Vista....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 20:49

Men prøv i forste omgang om det overhovedet hjælper hvis du ændrer opløsningen INDEN du starter kommanoprompten....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-09 20:58

BINGO....

Dit problem er løst....

Højreklik på genvejen til kommandoprompten....
Gå i "egenskaber"
Faneblad "layout"

Ret vinduesstørrelsen til:
Bredde 180
Højde 70

Så har du et billede der fylder HELE skærmen....

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 60 point
Dato : 22-04-09 09:37

Hej Emil Rap

Problemet med at skærmbilledet i DOS ikke fylder hele skærmen skyldes, at man er gået væk fra de gamle tegntabeller.
Du kan prøve at løse problemet med ALT+Enter, men som regel vil de 25 linier i DOS fylde mindrfe end skærmen.
Det må du leve med - ligesom mine kunder, der bruger mine gamle DOS-programmer.
Et andet problem er udskrifterne, der kun kan foretages, hvis man tilslutter et parallelkabel til LPT-porten. Et DOS-program kan ikke printe ud med en Windows-printer.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-09 10:05

Citat
Du kan prøve at løse problemet med ALT+Enter

Det ER jo prøvet....

Men det lille fif jeg gav gør at du får et FULDSKÆRMBILLEDE...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-09 17:29

Hallo....

Hvad med lidt respons

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-09 17:31

For det ryger vel ikke i "glemmebogen" som alle de andre

- Ubesvarede 3
- Besvarede 1
- Annullerede 9
- Slettede 0
Ialt 13

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-04-09 22:35

EmilRap.

Hvad med lige at give en tilbagemelding til de rare mennesker, der bruger deres tid på at prøve at hjælpe dig???

Kommentar
Fra : EmilRap

Dato : 01-05-09 08:45

fandt et program der heder dosbox. det er smart. så nu virker det...

Godkendelse af svar
Fra : EmilRap

Dato : 01-05-09 08:46

Tak for svaret 2603ph.