/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Opsætning af Router??
Fra : kkartdeco
Vist : 917 gange
300 point
Dato : 07-04-09 19:31

Jeg mangler lidt hjælp til at opsætte min router

Jeg har netop fået opgraderet min hastighed hos TDC og derfor fået et nyt Modem inkl . skillefilter

Jeg har en bærbar computer som jeg indtil nu har kunnet få på nettet med Linksys Routeren, men ikke længere. En tekniker fra TDC var herude i morges da jeg var på arbejde, kæresten tog imod. Han efterlod en Stationær computer som fungerer fint på nettet, men den bærbare vil ikke rigtigt komme på nettet. Kun lokalt som den skriver.

Jeg er ret overbevist om at det er et rimeligt nemt problem for en tekniknørd, men hvad hulen gør jeg gal?

Jeg har koblet en ledning fra DSl porten på Modemmet til Adsl porten på Skillefiltret skillefiltres Line udgang er koblet til Datatstikket i væggen.
Modemmets Ethernetudgang er koblet til computeren.

Hvor er det lige Routeren skal kobles til.

Kasper

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-09 19:45

Altså -
Stationær comp. har forbindelse til internettet gennem routeren.
Så er skillefilter / modem / router forbundet rigtigt.

1. Kan bærbar comp. komme på internettet via kabel til router.
2. Har du været i routerens opsætning via kabel fra den stationære comp.

I routeren er der en del indstillinger for trådløs forbindelse.
Adgangskontrol både til lokal netværk og internettet.

SSID = ruterens navn som du vælger ( synlig eller ikke synlig)
MAC filter = spærring for andre en bestemte comp.
Kryptering = kode som du vælger
Alt sættes inde fra routeren via en browser eks. 192.168.1.1 som der står i din instruktionsbog.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-04-09 20:01

Det kan være så banalt, at du skal klone din Mac adresse ind i din router.

Da TDC oftes har en login side, for at styrre (begrænse antal) af IP adresser.

Jeg ville først prøve at komme på med kabel. Igennem routeren.

Når der er hul igennem vil jeg koble det trådløse op.

Hvis du ikke kan komme på, kan du lægge samme mac adresse ind i router dom du har i den stationære der er kommet på.

Skriv hvis du er i tvivl om hvordan du finder Macadresse (Start > kør > CMD > IPCONFIG /all)

Husk det er den Macadresse der har tilknytter en IP adresse...
vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-09 20:10

Og der er 2 MAC adresser på en bærbar comp.
En til kabelforbindelse
En til den trådløse. Og det er denne du skal bruge i routeren.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-04-09 20:17

Den mac adresse der skal indtastes i router - er den fra den stationæres LAN kabel

Det er den MAC - adresse, som TDC godkender ved login via LAN kablet....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-09 20:24

Muligvis Benjamin.Hansen
Men jeg tilslutter adskillige comp via switche og anden router til min hovedrouter gennem kabel.

TDC.......filter......modem.......router......switch........router.......comp.
Intet bliver tastet ind.
Men telefonnummeret er altid det samme, men det er med dynamisk IP fra TDC.

Mine bærbare via trådløs godkendes af min egen router som giver tilladelse til lokal og internet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-04-09 20:37

Fakta er at

Modemmets Ethernetudgang skal til Router WAN stik

computeren tilkobles et at de LAN stil der er til rådighed.

Hvis den ikke kobler op, skal der formentlig Klones MAC adresse.

Til Eyvind
Så mener jeg det er bedre at brugeren selv afprøver de løsninger der foreslås, istede for at andre kriges om at være det klogeste.

Indtil vidre har vi ikke oplysninger om hvilken godkendelse der ligger på TDC forbindelsen... Eller om den er ren dynamisk. Men det finder brugeren jo ud af ved at starte med at koble Router rigtigt ind.

Vh BEN

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-09 20:46

OK - jeg hopper af her, så det det ikke forvirrer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-09 01:24

Jeg vil så forsøge ikke at kriges med nogen, men som jeg læser spørgsmålet, så skal det kabel som er sat til comuteren nu, simpelhen flyttes over til routerens indgang, måske har jeg misforstået spørgsmålet, men jeg synes det lyder som om routeren overhovedet ikke er inde i billedet endnu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-09 01:26

rækkefølgen skal være: Stik i væg - skillefilter - adsl modem - router - computere

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 08-04-09 11:10

Kig på din bærbare og se om der er tændt for knappen til trådløs forbindelse

Enten er den en Fn tast + ikon for antenne der skal trykkes på, eller også er der en knap på pc'en der kan tændes. På min HP bærbare sidder den nede til venstre helt ude i forkanten.

Når den er tændt kan du gå ind og leder efter trådløse netværk, vælge dit netværk og taste koden ind.
Så skulle det gerne virke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-04-09 17:18

Så vidt jeg har forstået, så er det routerens MAC adresse der bliver registreret, og bruger den IP adresse, som forbindelsen får tildelt.
Jeg tror ikke helt på det sombisnak med at klone adressen. Det har aldrig været nødvendigt i de tilfælde, hvor jeg har hjulpet med etablering af et netværk.

TDC kan kun se den første MAC adresse (routerens). Alle de andre befinder sig i det lokale netværk, og det er så routerens opgave at fordele trafikken ud på den tildelte IP adresse, som er din garway for alle lokale maskiner.

Jeg har for tiden 17 lokale enheder koblet op på min router. De er fordelt på LAN og WLAN portene, og består af både PC'er, internet radioer, IP telefoner, live cam, overvågning o.m.a.

Det du skal sørge for, er at alleenheder arbejder i samme supnetmask, at alle får tildelt en lokal IP adresse, som giver adgang til det lokale netværk, samt at de får angivet gatway adressen, for at komme ud af huset.

ALTSÅ: Du skal kunne i de enkelte opsætninger, se tre adresser GATWAY, SUPNETMASK og LOKAL IP

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-04-09 21:01

Der er nu ikke så meget Zombi eller woodo i dette.

TDC har telt sikkert på Webspeed og almindelige opkoblinger kørt med godkendelse af PC's, for ad den vej at kunne sælge flere IP adresser.

Om de stadig gør det ved jeg ikke.

Det var også årsagen til at jeg skrev at det kunne være så "banalt"...

Men det er jo lidt svært at svare på en brugers problen, hvis det måske er nok at rådgive om kabler og stik...

Så her var lige lidt begrundelse og "forklar mig rø. ......."
God Påske til alle

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-04-09 14:26

Jeg tror nu ikke at TDC vil sælge flere IP-adresser, alt den stund, at behovet for disse adresser på verdensplan er ved at være en mangelvare. Talrækken er simpelt hend ikke lang nok, og det er da også derfor, at flere og flere får tildelt en dynamisk adresse.

Jeg har dynamisk opkobling, og derfor to IP-adresser tildelt. Men da jeg bruger en router, overtager den, den ene adresse, og den anden bliver så ikke brugt af mig, og kan derfor frit disponeres af min ISP.

Dynamiske adresser har den fordel, at udnyttelsen af de adresser bliver langt mere effektiv. Det er da også derfor, at man kan opleve, at ens IP-adresse har skiftet nummer.
En statisk adresse er kun i effektiv brug, når den person der har fået den tildelt, bruger internettet.

Nu er det sådan, at de ISP'er der er på nettet, IKKE råder over alle de ledige adresser, men har fået tildelt et antal i grupper, som de så må disponere over. Det er da også derfor man kan finde hvem der er ISP på en given IP-adresse.

Der var allerede for år tilbage, tale om, at tilføje en ekstra talgruppe til IP-adresse rækken, da der er ved at være mangel på dem. Det samme har også været på tale, i forbindelse med MAC adresserne, da det er en talkombination i HEX decimal, som producenterne har fået tildelt til at give deres netudstyr et unikt ID.